الکامپ ۲۱ هم به کار خود پایان داد

پنج‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷
مطالعه 7 دقیقه
نمایشگاه الکامپ که از دوشنبه ۲۳ آذرماه کار خود را آغاز کرده بود، امروز پنج‌شنبه ۲۶ آذرماه به کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه این نمایشگاه صبح امروز در سالن‌ همایش‌های خلیج فارس با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
تبلیغات

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم اختتامیه با بیان اینکه فرصت‌های زیادی در حوزه ارتباطات وجود دارد، گفت:

بزودی کمیته‌ای مشترک بین معاونت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات تشکیل خواهد شد و از آنجا که بحث فضای مجازی در جامعه‌ی امروزی مهم‌ است، فضای مجازی امروز سن و سال و تحصیلات نمی‌شناسد و این فضا تبدیل به یک فضای همگانی شده است.

ستاری معتقد است که فضای مجازی می‌تواند بهترین بازار را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر بیشترین فارغ‌التحصیلان در حوزه IT و ICT هستند و این حوزه توانسته علاوه بر مزیت‌‌های فراوان کاهش هزینه که از مهمترین موارد در زندگی اقتصادی مردم کشور است را به دنبال داشته باشد.

وی همچنین از فعالیت‌های متعدد وزارت ارتباطات در این حوزه تقدیر کرد و گفت:

در حال حاضر در تلاش هستیم تا کمیته‌ای تشکیل دهیم تا همراه و مستقیم با وزارت ارتباطات در تماس باشد و بتوانیم با تشکیل این نهاد حمایت‌های خود را از شرکت‌ها داخلی افزایش دهیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت پلتفرم دانش بنیان گفت:

در حال حاضر امکانات زیادی در این پلتفرم وجود دارد نخبگان حاضر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می توانند با توجه به این امکانات بهترین فرصت ها را برای آینده خود و حوزه خود فراهم کنند.

در ادامه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت:

به دلیل مدیریت خوب در نمایشگاه امسال قول می‌دهم که تا بنده رییس شرکت سهامی نمایشگاه‌ها هستم، الکامپ با مدیریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار خواهد شد.

حسین اسفهبدی افزود:

در دولت هشتم که مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها بودم، برنامه‌ریزی کرده بودیم ظرف دو سال جیتکس را پشت سر بگذاریم. اما دولت تغییر کرد و این امر اتفاق نیفتاد. سال گذشته نمایشگاه به اتاق بازرگانی واگذار شد و آنها نسبتا موفق بودند؛ اما موفقیت آنها به اندازه موفقیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نبود.

وی با بیان این که شرکت نمایشگاه‌ها ارزیابی‌های ویژه‌ای را از هر نمایشگاه دارد گفت:

براساس گزارشی که گرفتم، الکامپ امسال بسیار موفق بود. به ویژه بخش کسب و کارهای نوپا و حمایت از این شرکت‌ها بسیار ارزشمند بود. همچنین بخش رسانه‌ای نمایشگاه بسیار خوب عمل کرد و رسانه‌های داخلی و خارجی پوشش خوبی از نمایشگاه داشتند.

اسفهبدی با بیان این که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، سازمانی شخصی نیست و منافع حاصل از الکامپ به خود صنف باز می‌گردد گفت:

با مدیریت خوبی که در نمایشگاه امسال دیدیم، نمایشگاه سال آینده نیز توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار می‌شود و از دوستان خواهش می‌کنم تا زمانی که بنده مسوولیت نمایشگاه‌ها را برعهده دارم، همین گروه نمایشگاه را برگزار کنند.

به گفته‌ی معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، الکامپ ۲۲ زمانی پررونق‌تر می‌شود که دولت جسارت کافی را برای واگذاری سرویس‌ها به بخش خصوصی داشته باشد.

رضا باقری اصل با اشاره به این موضوع که حوزه فناوری تکنولوژی به سمت همگرایی می‌رود، گفت:

بخش سرویس‌ها نقش بیشتری می‌تواند در اقتصاد ملی دنیا داشته باشد. همچنین اگر نگاهی بر اعداد و ارقام این حوزه در پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن داشته باشیم، متوجه می‌شویم که رشد این حوزه بیش از بخش‌ها بوده است و درنهایت می‌توانیم فضای بالقوه را تبدیل به فرصت‌های اقتصادی کنیم.

بر اساس گزارش وی، سهم آی سی تی در اقتصاد ملی ناچیز بوده و چیزی حدود ۲ درصد است و تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم باید به ۱۹.۵ درصد افزایش یابد. بنابراین با وضعیت کنونی تحقق این رقم امکانپذیر نخواهد بود مگر اینکه شاهد تحولی در این حوزه باشیم.

مدیر پروژه دولت الکترونیکی تصریح کرد:

فرصت‌های اقتصاد نفتی روبه پایان است و دیگر پولی وجود ندارد که دولت بخواهد مداخله‌ای در کسب و کار روز افزون داشته باشد. همچنین دولت باید حکمرانی و تنظیم مقررات را برای کسب و کار بخش خصوصی فراهم کند. فرصت بی نظیری برای کسب و کار در انبوهی از سرویس‌ها وجود دارد که می‌توان توسط بخش خصوصی محقق شود. همچنین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان یک سازمان مردم نهاد و بخش خصوصی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در حوزه آی‌سی‌تی داشته باشد و فرصت تحول را محقق کند.

به گفته‌ی معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات، برجام به فرجام رسید اما قرار نیست که بخش خارجی سهمی از بازار ما را داشته باشد بلکه ما باید سهمی از بازار خارجی داشته باشیم. امیدوارم این فرصت بی نظیر محقق شود و اقتصاد ۸۰۰۰ میلیاردی به سمت بازارهای خارج از ایران رشد کند. همچنین هیات‌های خارجی از کشورهای همسایه به الکامپ آمدند، نباید از فرصت‌های این‌چنینی دریغ کنیم و باید از فرصت‌های پیش رو بهره‌مند شویم.

باقری اصل با اشاره به سالن ۱۸ که مربوط به کسب و کارهای نوپا است، گفت:

این موضوع نشان دهنده توانمندی و نوآوری‌های جوانان است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم باید در این زمینه پررنگ باشد و مورد حمایت ویژه دولت قرار بگیرد. همچنین غرفه وزارت ارتباطات در سالن ۴۱، دستورالعملی را در غرفه‌اش قرار داده که امیدواریم فرصتی فراهم شود تا بخش خصوصی برای ارائه سرویس‌ها حضوری پررنگ داشته باشد.

مدیر پروژه دولت الکترونیکی افزود:

دستگاه‌های دولتی از بی‌پولی مینالند اما برای تحقق فعالیت‌ها باید قوانین و مقررات را تسهیل کنند و ما هم اجرایی کنیم. اکثر سرویس‌ها با مشارکت بخش خصوصی محقق خواهد شد درحالی که هنوز دولت جسارت کافی را برای واگذاری سرویس‌ها به بخش خصوصی ندارد. اگر دولت این جسارت را یابد فضای ۴۰ هزار متری برای الکامپ ۲۲ کافی نخواهد بود و نام سالن دولت الکترونیکی باید به نام همکاری بخش خصوصی و دولتی تغییر نام دهد.
الکامپ ۲۰۱۵

در ادامه امیر حسین دوایی، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

ایده در کسب و کارهای فناوری اطلاعات باید ظرف دو سال به محصول تبدیل شود و توسعه‌ی شرکت‌های IT مسیر متفاوتی نسبت به سایر صنایع دارد که اگر آن را درک نکنیم دچار اشتباه می‌شویم. مثلا در سالن ۱۸ الکامپ امسال که کسب و کارهای نوپا محصولات خود را عرضه کرده‌اند، متوجه شدم که اغلب این کسب و کارها از خدمات ضروری از جمله مشاوره بی‌بهره هستند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مدت زمان رسیدن به موفقیت در کسب و کارهای مختلف گفت:

این که یک کسب و کار چقدر زمان نیاز دارد که از ایده به محصول موفق در بازار تبدیل شود، یکی از معیارهای تجاری است. این دوره در برخی حوزه‌ها پنج سال و در برخی حوزه‌ها تا ۱۰ سال به طور می‌انجامد که به طور مشخص درباره شرکت‌های IT و به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه اپلیکیشن دو سال است.

وی با اشاره به دیگر نیازهای شرکت‌های IT در مسیر توسعه گفت:

نیاز به تجدید و به روز شدن در این کسب و کارها بالاست. برای مثال شرکت‌های IT در سال یک بار به آپگرید اساسی و چندین بار به به‌روزرسانی جزیی نیاز دارند که این سرعت بالای نیاز به تغییر، هزینه‌های زیادی را به آنها تحمیل می‌کند و به مجموعه بزرگی از فعالیت‌ها نیاز دارد که شاید در ابتدای راه اندازی یک کسب و کار نوپا، به چشم نیامده باشد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم در این مراسم وعده داد که  الکامپ سال آینده، بهترین نمایشگاه بین‌المللی ایران خواهد شد.

ناصر علی سعادت با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال آغاز دوباره‌ای برای الکامپ است تا به جایگاه ملی و بین‌المللی واقعی خود برسد، گفت:

در این راه با حمایت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان سازمانی مردم نهاد، برای نخستین بار دبیرخانه دایم نمایشگاه الکامپ را دایر کرده است.
ناصرعلی سعادت

به گفته‌ی وی، سال جاری ۵۰۰ غرفه در ۲۳ هزار متر مربع در نمایشگاه الکامپ برپا شد که از این تعداد ۵۰ شرکت خارجی بودند. این موضوع را نیز باید تاکید کنم که تقاضا برای حضور در نمایشگاه بیش از ۳۰ هزار متر مربع بود.

رییس سازمان نصر کشور گفت:

در نمایشگاه امسال چندین هیات خارجی به بازدید از نمایشگاه پرداخته و برای حضور در نمایشگاه سال آینده اعلام آمادگی کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به حل مساله هسته‌ای و برجام، فضای مورد تقاضا برای شرکت‌های خارجی برای الکامپ ۲۲ چند برابر خواهد بود.

سعادت با بیان این که امسال ۸۰ شرکت نوپا به رایگان در نمایشگاه حضور یافتند وعده داد:

سال آینده یک سالن کامل به این شرکت‌ها اختصاص خواهد یافت و امیدواریم پذیرای ۵۰۰ کسب و کار نوین فناورانه در نمایشگاه باشیم.

وی با بیان این که در سه روز نخست نمایشگاه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از الکامپ بازدید کردند، افزود:

ما برای نمایشگاه سال آینده چند خواسته مشخص داریم. یکی این که نمایشگاه به جای آذرماه در مهر برپا شود؛ چرا که فاوا از صنایع محوری کشور است و استقبال مردم از نمایشگاه بسیار زیاد است و همین امسال هم مردم در برف و آلودگی و ترافیک به نمایشگاه آمدند و خواسته دیگر ما این است که حداقل ۴۰ هزار متر مربع فضا به الکامپ اختصاص داده شود و همچنین ساعت بازدید از نمایشگاه تا ساعت ۱۹ باشد.

وی در پایان افزود:

امسال کار بی‌نظیری در ستاد خبری انجام شد و بیش از ۱۰۰ رسانه‌ی داخلی و ۱۰ رسانه‌ی خارجی اخبار الکامپ را پوشش دادند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات