گزارش زومیت از دومین روز الکامپ؛ اولویت شرکت‌ها، تفریح یا تخصص؟

چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
الکامپ دومین روزش را پشت سر گذاشت. هوای سرد و برفی از رونق روز دوم کم‌ نکرد. امروز از دیروز شلوغ‌تر بود و تعداد زیادی بازدیدکننده از این نمایشگاه دیدن کردند.
تبلیغات

از صبح که درهای نمایشگاه باز شد، صف‌های طولانی دریافت و فعال‌سازی سیم‌کارت تشکیل شده بود که حتی بارش برف و هوای سرد هم مانع تجمع مردم برای دریافت این جایزه‌ها نشده بود.

نمایشگاه الکامپ یکی از تخصصی‌ترین رویدادها در زمینه‌ی آی‌تی است که هر سال اواخر آذر ماه برگزار می‌شود. اگرچه رفت و آمد و تجمع مردم در سالن‌های نمایشگاه ممکن است باعث شادی شرکت‌ها و غرفه‌داران شود اما باید به این موضوع از جنبه‌ی دیگری هم نگاه کرد. آیا تمام بازدید کنندگانی که به نمایشگاه الکامپ سر می‌زنند تخصصی هستند. همه‌ی ما می‌دانیم که اینطور نیست. اکثر افرادی که از این نمایشگاه دیدن می‌کنند برای دریافت سیم‌کارت رایگان یا شارژ مجانی، گیفت‌های بی‌ارزشی همچون کیسه و کاتالوگ و بادکنک یا خودکار به نمایشگاه بین‌المللی آمده‌اند. بسیاری از شرکت‌ها نیز از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و با ارائه‌ی چنین هدایایی باعث تجمع تعداد زیادی از افراد جلوی غرفه‌های‌شان می‌شوند.

از سوی دیگر برخی از شرکت‌ها اقدام به برگزاری مسابقاتی به ظاهر جذاب می‌کنند که هیچ ربطی به نمایشگاه تخصصی الکامپ ندارد یا از بازیگران و هنرمندان دعوت می‌کنند که جذابیت حضورشان در این نمایشگاه را بیشتر کنند. حتی برخی غرفه‌ها عده‌ای را استخدام کرده‌اند تا به زور مردم را راضی کنند به غرفه آنها سر بزنند یا از خدمات آنها استفاده کنند! اما خودتان قضاوت کنید آیا نمایشگاهی تخصصی باید جایگاهی برای حضور مجریان طنز تلویزیونی باشد که تمامی فضای نمایشگاه را که معمولا جایگاهی برای برگزاری نشست‌های تخصصی است با صدای خنده و شوخی تحت‌الشعاع قرار ‌دهد؟

شرکت‌های بزرگ و کوچکی از سراسر ایران و حتی کمپانی‌های خارجی هزینه‌ی بسیاری را برای حضور در این نمایشگاه متقبل شده‌اند تا خود را به بازار آی‌تی کشور معرفی کرده و کسب و کارشان را رونق ببخشند، اما برگزاری مسابقات بی‌ربط، تشکیل صف‌های طولانی دریافت شارژ و سیم‌کارت رایگان که مانع رفت و آمد افراد می‌شود، وجود دست‌فروشان جلوی در ورودی نمایشگاه که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد ارائه می‌کنند همه و همه تخصصی‌ترین نمایشگاه آی‌تی کشور را زیر سوال می‌برد که این موضوع با حضور خبرگزاری‌هایی مثل شین‌هوا چین، هلال تی‌وی ترکیه، الکویت، المنار و خبرنگارانی از افغانستان و عراق شاید برای کشورمان ایران خیلی جنبه‌ی مثبت و خوبی نداشته نباشد.

این در حالی است که ما نیز پیش‌تر سابقه حضور در نمایشگاه‌های تخصصی همچون جیتکس امارات، MWC اسپانیا، CES آمریکا، سبیت و IFA آلمان را داشته‌ایم اما هرگز با چنین صحنه‌هایی روبه‌رو نشده‌ایم.

بهتر نیست در حاشیه برگزاری این نمایشگاه که پیشوند بین‌المللی را یدک می‌کشد، از مدیران، روسای سازمان فناوری و برگزار کنندگان نمایشگاه بخواهیم تا دستی بر سر و گوش چنین نمایشگاهی بکشند تا در عرصه آی‌تی خوش‌تر بدرخشیم و همان بازتابی را در کشورهای خاورمیانه داشته باشیم که لایق‌مان است.

الکامپ ۲۰۱۵

در حاشیه

از دست‌فروشان و صف‌های طولانی دریافت سیم‌کارت و شارژ رایگان که بگذریم به درهای ورودی نمایشگاه می‌رسیم. امسال ظاهرا غیر از حذف وسایل نقلیه‌ی عمومی و نیز نقشه نمایشگاه، سرشماری و تعداد بازدیدکنندگان نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. در طول سال‌های گذشته جلوی درهای ورودی به بازدیدکنندگان کارت‌هایی ارائه می‌شد که هنگام ورود به هر سالن این کارت‌ها اسکن می‌شد تا مشخص شود چه تعداد از سالن‌ها بازدید کرده‌اند اما امسال نه سرشماری صورت می‌گیرد و نه از کارتی اسکن می‌شود. بنابراین این موضوع را نیز می‌توان یکی دیگر از نقص‌های الکامپ ۲۱ در نظر گرفت.

قطعی مکرر اینترنت در الکامپ

اگرچه امسال ستاد خبری نمایشگاه منسجم‌تر از هر سال به ارائه‌ی خدمات به خبرنگاران می‌پردازد و با فراهم‌ کردن وسایل مناسب ویژه‌ی فعالیت‌های رسانه‌ای سعی در هرچه‌ بهتر کردن برگزاری این نمایشگاه دارد، اما مهم‌ترین نیاز خبرنگاران دسترسی به اینترنتی است که بتوانند به سرعت اخبار و اطلاعات مربوط به نمایشگاه را منتشر کنند. با این حال اینترنتی که برای این دوره از نمایشگاه در نظر گرفته شده اصلا مناسب الکامپ نیست و با قطعی‌های مکرر همراه است و از سوی دیگر سرعت آن هم جوابگوی نیاز رسانه‌ها نیست.

قسمت خوب نمایشگاه

با همه‌ی نقاط ضعفی که بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ دارد، اما اختصاص سالنی به استارتاپ‌ها که حدود ۴۰ شرکت را شامل می‌شود یکی از رویدادهایی است که امسال مورد توجه نه تنها رسانه‌های داخلی قرار گرفته، بلکه نظر خبرگزاری‌های خارجی را نیز به خود جلب کرده است.

از سوی دیگر غرفه‌‌ی کوچکی در میان همه شرکت‌هایی که در زمینه آی‌تی فعالیت می‌کنند برای حمایت از بیماران سرطانی به فروش عروسک و دست‌بند و وسایل تزیینی می‌پردازد که کمی از خشکی این نمایشگاه می‌کاهد.

با این حال اکثر شرکت‌ها الکامپ ۲۱ را نسبت به سال‌های قبل پربارتر می‌دانند و تلاش می‌کنند تا حضوری پررنگ‌تر در این دوره داشته باشند.

با زومیت همراه باشید تا در طول دو روز بعدی نمایشگاه شما را در جریان اخبار الکامپ قرار دهیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات