ساخت خودرویی که با سیگنال‌های مغزی کنترل می‌شود

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
در حالی که امروزه بحث در مورد فناوری خودروهای نیمه‌خودران بسیار داغ است و کمپانی‌های خودروسازی بزرگ در زمینه‌ی این فناوری به دستاوردهای ارزشمندی رسیده‌اند، گروهی از دانشمندان چینی توانسته‌اند خودرویی طراحی کنند که با سیگنال‌های مغزی کنترل می‌شود.
تبلیغات

غول‌های خودروسازی دنیا همچون تویوتا، نیسان و تسلا باور دارند که خودروهای خودران به عنوان نسل بعدی جایگزین برای خودروهای کنونی خواهند بود. اما شاید این مورد تنها گزینه‌ای نباشد که در آینده می‌تواند جانشین خودروهای امروزی باشد. گروهی در دانشگاه نانکایی (Nankai) چین توانسته‌اند یک نمونه‌ی اولیه از خودرویی بسازند که با سیگنال‌های مغزی راننده کنترل می‌شود. این گروه در حال کار بر روی فناوری هستند که بتواند سیگنال‌های مغزی را برای توقف، حرکت رو به جلو و عقب و باز و بسته کردن قفل‌ها با توجه به اطلاعات دریافتی به کار برد.

ژانگ ژائو (Zhang Zhao) یکی از پژوهشگران این پروژه توضیح می‌دهد که کلاهی که حین رانندگی این خودرو پوشیده می‌شود از ۱۶ سنسور نوار مغز (EEG) ساخته شده است که این سنسورها فعالیت مغز را آشکارسازی می‌کنند. این سیگنال‌ها می‌توانند با کامپیوتر رمزگشایی و واکاوی شوند و در پی آن به دسته‌ای از دستورهای مرتبط با خودرو تبدیل شوند. نوآوری به کار رفته در این طرح باعث جذب خریداران می‌شود و این در حالی است که امروزه صنعت خودروهای هوشمند در اوج شکوفایی خود برای ارائه‌ی خودروهای نیمه‌خودران به مشتریان است. شرکت گوگل پس از سال‌ها آزمایش در زمینه‌ی این فناوری‌ها سرانجام اعلام کرد که می‌خواهد در پنج سال آینده اولین نسل از خودروهای هوشمند را روانه‌ی بازار کند. از سویی کمپانی‌های تویوتا و نیسان هم اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۲۰ خودروهای نیمه‌خودران برای خریداران در دسترس خواهند بود.

این فناوری هنوز در گام‌های اولیه‌ی خود است و راه زیادی تا عملی شدن دارد. پژوهشگران توانسته‌اند این کار را روی خودرویی از شرکت چینی Great Wall Motors پیاده کنند و با کاربرد سیگنال‌های مغزی، این خودرو را در یک مسیر مستقیم به حرکت در بیاورند. سرپرست این پروژه دانشیار دوان فنگ (Duan Feng) گفته است که این ایده در ابتدا به منظور ساختن خودروهایی برای افرادی که از نظر فیزیکی دارای ناتوانی هستند شکل گرفته بود. با این حال گروه مذکور به این نکته اشاره کرده‌اند که هم اکنون هیچ برنامه‌ای برای تولید انبوه این خودروها ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات