مصاحبه‌ی گروهی با مدیران آنر (Honor) در چین

یک‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
هواوی در حاشیه‌ی جشن دو سالگی برند آنر که در چین برگزار شد، کنفرانسی را با حضور مدیران ارشد برند آنر برگزار کرد تا به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد. در ادامه با شرح این کنفرانس در زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 در این گفتگو که رسانه‌های مختلفی از کشورهای اروپایی، آمریکا، خاورمیانه و کشورهای آسیایی شرقی، مرکزی و افریقا حضور داشتند، سه مدیر ارشد آنر شامل جرج، مدیر کل برند آنر، استیون، مدیر بازاریابی آنر و جواگو مدیر کل فروش آنر پاسخ‌گوی پرسش‌های خبرنگاران بودند.

به عنوان اولین سوال از مدیر کل برند آنر پرسیدم که چه دلیلی وجود دارد که برند مستقلی به نام آنر ایجاد شود، چرا آن‌ها روی همان برند هواوی تمرکز نکردند؟

ما متوجه شدیم که در چین می‌توانیم دو برند متفاوت را با دو استراتژی مختلف داشته باشیم تا بتوانیم جامعه مخاطب بزرگ‌تری را هدف قرار دهیم. در برند آنر ما بسیاری از هزینه‌های هواوی را نداریم. استراتژی ما برای آنر باعث می‌شود تا بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهیم. هزینه‌های بازاریابی و فروش کالا در آنر به مراتب کمتر از هواوی است و باعث می‌شود تا ما محصولات را با قیمت مناسب‌تری عرضه کنیم. با این روش ما هزینه‌های دیگر مانند هزینه‌ی مشارکت با اپراتورها یا کانال‌های فروش را نیز حذف خواهیم کرد و مستقیما از طریق فروشگاه‌های آنلاین محصول را به دست مشتری می‌رسانیم.

بازار رقابتی شده است و رشد میزان فروش نیز بسیار کمتر از سال‌های گذشته است، آیا در چنین شرایطی ارائه‌ی یک برند جدید کار درستی است؟

در حال حاضر بازار چین بزرگترین بازار دنیا است، با وجود اینکه رشد این بازار کم است، اما هنوز هم بسیار بزرگ است و می‌‌توان روی آن تمرکز کرد. آنر می‌تواند یک تلفن عالی از نظر طراحی و بازده، به عنوان تلفن دوم کاربران باشد چرا که در حال حاضر بسیاری دنبال تلفن دوم برای خود هستند. پس علاوه بر اینکه آنر می‌تواند تلفن اول بسیاری باشد، می‌تواند تلفن دوم افرادی باشد که در حال حاضر گوشی هوشمند دارند. پس جا برای حضور آنر وجود دارد. ما در آنر بر روی قدرت و بازده، کیفیت ساخت عالی در کنار قیمت رقابتی تمرکز کرده‌ایم و آمارهای فروش نیز نشان می‌دهد که در این کار موفق بوده‌ایم.

honor qa conference 02 60422

چرا بر روی مخاطب جوان تمرکز کرده‌اید؟

جوان‌ها فعال تر هستند گرایش بیشتری به محصولات آنر دارند. شعار آنر شجاع بودن است و محصولات با در نظر گرفتن خواسته‌های جوانان طراحی و تولید می‌شوند. با این حال ما تنها افرادی که از نظر سنی جوان هستند را مخاطب قرار نداده‌ایم و کسانی که دل جوانی دارند نیز مخاطب آنر خواهند بود.

برنامه‌ای برای ورود آنر به کشور آمریکا دارید؟

مدت‌ها است که تلاش می‌کنیم تا وارد بازار آمریکا شویم و از همین جا اعلام می‌کنم که در نمایشگاه CES در این مورد خبرهای خوبی خواهیم داشت.

دلیل انتخاب شرکای تجاری فعال در حوزه‌ی طراحی و توسعه‌ی ربات‌ها چیست؟ (همانطور که در گزارش زومیت از جشن دومین سالگرد راه‌اندازی برند آنر مشاهده کردید چندین شریک تجاری آنر در زمینه‌ی توسعه‌ی ربات‌ها فعال بودند.)

ما تلاش می‌کنیم تا ارتباط بین آنر با ربات‌ها را بررسی کنیم تا محصولات مان با ربات‌ها به خوبی کار کنند. ما مشتاق هستیم تا محصولات‌مان با فناوری‌های آینده به خوبی سازگار باشند.

همانطور که اشاره کردید هواوی و آنر دو مخاطب مختلف دارند. از آنجایی که این گوشی مخاطب جوان را هدف قرار داده است آیا برنامه‌ای برای تغییر نرم‌افزار خود برای سازگاری بیشتر با مخاطب جوان دارید؟

بله در آینده داریم؛ در حال حاضر نیز نرم‌افزار تلفن‌های آنر تفاوت‌هایی با EMUI بکار رفته در گوشی‌های هواوی دارد. به عنوان مثال دکمه‌ی فیزیکی اختصای بر روی گوشی در نظر گرفته شده است تا کاربر به میل خود اجرای یک نرم‌افزار خاص یا دستور مورد نظر خود را به آن متصل کند. همچنین در گوشی آنر ۷ ما فرستنده‌ی اینفرارد را اضافه کردیم تا کاربر بتواند لوازم صوتی و تصویری یا خانگی را از طریق موبایل کنترل کند.

روز گذشته کنفرانسی را برگزار کردید و در آن در باره‌ی پلتفرم خود برای اینترنت اشیاء پرده برداشتید، لطفا توضیحات فنی را در این باره ارائه کنید.

در چین خانه‌ی هوشمند تجارت بسیار بزرگی محسوب می‌شود. در بازارهای دیگر نیز به این سمت حرکت می‌کنند. به همین دلیل هواوی یک پلتفرم جامع را پیشنهاد کرده است که از طریق یک پروتکل اختصاصی، کل اشیاء خانه به اینترنت اشیاء متصل می‌شوند. ما تلاش کردیم تا مشکل اپلیکیشن‌های مختلف و ارتباطات بین اشیاء را حل کنیم.

honor qa conference 03 3137f

چرا از پلتفرم اینترنت اشیاء گوگل استفاده نمی کنید؟

چون ما در اینترنت اشیاء بر روی بازار چین تمرکز کره‌ایم و نیاز بازار چین با پلتفرم اینترنت اشیاء گوگل برطرف نمی‌شود.

برنامه‌‌ی شما برای رقابت شیائومی و باقی برندهای بزرگ چیست؟

ابتدا ما بر روی بهبود تجربه کاربری کار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار تجربه‌ی کاربری بهتری را در اختیار مشتری خود قرار دهیم. سپس بر روی متمایز کردن برند از رقبا کار خواهیم کرد. از آنجایی که مخاطب ما جوان است و به اینترنت نیز دسترسی دارد ما از روش‌های مدرن به جای سنتی برای تبلیغ و معرفی محصولات خود استفاده می‌کنیم. این در حالی است که سامسونگ و دیگر شرکت‌ها بر روی تبلیغات آفلاین بسیار هزینه می‌کنند، ما می‌توانیم بودجه‌ی تبلیغاتی خود را به شکل بهینه‌تری هزینه کنیم.

قدرت و مزیت شما در مقابل سامسونگ و رقبای دیگر چیست؟

ما در آنر ما بر روی کاربران جوان تمرکز کرده‌ایم. ما به خاطر این کاربران و وجود تعداد زیاد کاربران اینترت، قدرت بیشتری در فضای آنلاین و کاربران اینترنت خواهیم داشت.

در مقایسه با برندهای سنتی ما می‌دانیم چه شکل زندگی داریم و مخاطب‌مان کدام است و به همین دلیل می توانیم با زبانی که کاربران اینترنت آن را متوجه می‌شوند با آن‌ها صحبت کنیم. از طرفی استراتژی‌های فروش ما متفاوت و منحصر بفرد است. پلتفرم خاص خود را برای فروش آنلاین داریم، ارتباط با رسانه‌ها و همچنین ارتباط با مشتری حلقه‌ی اصلی استراتژی آنر را شکل می‌دهند.

honor qa conference 04 ea43a

چرا کاربران باید بین آنر و هواوی یکی را انتخاب کنند؟ مخصوصا در ایران این دو برند دو تا مخاطب مختلف را هدف قرار داده‌اند. هواوی و آنر هر دو در بازار میان رده‌ها محبوب هستند. آیا بین این دو برند تداخل به وجود نمی‌آید؟

در خاورمیانه فروش آنر بسیار خوب است و این براساس میزان توسعه اینترنت در کشورها متفاوت است. ما برای کانال‌های مختلف استراتژی‌های مختلف را خواهیم داشتیم. برای کاربران اینترنت بیشتر بر روی قیمت و مشخصات فنی تمرکز می‌کنیم و برای کاربران آفلاین برای منطقه‌های مختلف مواردی که ما را از رقبا متمایز می‌کنند، بازتعریف می‌کنیم. فروش آنلاین روش جدیدی برای فروش است مخصوصا در بازار خارج از چین. ما در کشورهای مختلف استراتژی‌ها متفاوتی را پیاده می‌کنیم. براساس نفوذ اینترنت ما نیز به استراتژی اصلی فروش خود خواهیم رسید.

میزان فروش محصولات شما در مناطق مختلف دنیا به چه صورت است؟

ما در میانه ۲۰۱۴ کار خود را شروع کردیم. در سال اول ۱۰ درصد فروش خارج از چین بود و ۴۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ فروش رفت. بازار اروپا حدودا ۲۵ درصد از فروش محصولات آنر را به خود اختصاص داده است. در این بازار، بیشتر مدل‌های رده بالاتر به فروش رفتند. سال آینده و با شروع المپیک اسپانسر ورزشی هم خواهیم شد، چرا که قرار است بر روی ورزش تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. ما تنها بر روی رویدادهای معمول تمرکز نمی‌کنیم و به دنبال رویدادهای ورزشی هستیم که جوان‌ها نیز به آن علاقه دارند؛ ورزش‌هایی که با شعار Be Brave آنر هم‌خوانی داشته باشند.

honor qa conference 05 d3e3e

برنامه شما برای رقابت با دیگر تولیدکنندگان که بازاری نزدیک به بازار هدف شما را نشانه رفته‌اند، چیست؟ همان طور که می‌دانید در حوزه فروش آنلاین و محصولات ویژه جوانان، برندهای موفقی چون شیائومی و اوپو نیز در بازار چین حضور دارند.

رقابت همیشه خوب است چرا که به رقبا این اجازه را می‌دهد تا بیشتر تلاش کرده و پیشرفت کنند و این به نفع مشتری است. ما به پشتوانه‌ی توان خود می‌توانیم نسبت به رقبا وضعیت بهتری داشته باشیم. سه هزار مهندس بر روی برند آنر متمرکز شده‌اند، این در حالی است که خود برند هواوی، ۱۰۰۰ مهندس دارد. ما می‌دانیم که کاربران اینترنت به نرم‌افزار اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و همه چیز برای آنها سخت‌افزار نیست. از این رو در برند آنر بر روی نرم‌افزار و پشتیبانی نرم‌افزاری هم تمرکز ویژه‌ای داشته‌ایم. ما آنر را برای غلبه بر شیائومی توسعه نداد‌ه‌ایم. فروش آنر در پایان ماه اکتبر به ۱۳ میلیون دستگاه رسیده است که به معنای فروش ۵ میلیارد دلاری است. ما به زودی به برند اول تبدیل خواهیم شد.

سپاس از شما و وقتی که برای پاسخ به سوالات ما اختصاص دادید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات