شیوه‌هایی که افراد سالم، شاد و موفق بر طبق آن زندگی می‌کنند - قسمت سوم (پایانی)

پنج‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
مطالعه 12 دقیقه
زندگی شادتر، سالم‌تر و موفق‌تر آرزوی هر انسانی است. در قسمت‌های اول و دوم ۳۲ مورد از توصیه‌هایی که راه شما را برای رسیدن به احساس موفقیت و سلامتی هموار می‌کرد، ذکر شد. برای مطالعه‌ی قسمت سوم و پایانی این مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

توصیه‌های بسیاری برای کسب موفقیت در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و کاری توسط افراد موفق در آن عرصه ارائه شده است. شاید پیروی از این روش‌ها و توصیه‌ها برای رسیدن به موفقیت کافی نباشد؛ اما قطعا بهره‌مندی از آن‌ها برای شروع اثر بخش خواهد بود.

۳۳. به جای اجاره کردن، یک خانه‌ی نقلی بخرید

اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید به طور حتم اهمیت این موضوع را درک می‌کنید. دیدن اینکه افراد زیادی هر ماه مبالغ هنگفتی را برای اجاره‌ی خانه پرداخت می کنند تعجب برانگیز است.

بنجامین هاردی دراین مورد می‌ٰگوید:

 زمانی که من و همسرم به خاطر تحصیل در دانشگاه کلمسون، مجبور شدیم به این شهر نقل مکان کنیم، با بررسی‌های زیادی که انجام دادیم مطمئن شدیم که می‌توانیم یک خانه‌ی کوچک بخریم. جالب این است که پیش قسط اولیه‌ای که برای رهن خانه‌ی خود پرداخت کردیم کمتر از پولی بود که اکثر دوستان‌مان برای اجاره‌بها پرداخت می‌کنند. ما به این نکته پی بردیم که تا پایان دوره‌ی چهار ساله‌ی تحصیلات‌مان در کلمسون می‌توانیم هزاران دلار سود کنیم و بر ارزش پول‌مان افزوده خواهد شد؛ در حالی که دوستان ما هر ماه صدها دلار به جیب افراد دیگر سرازیر می‌کنند.

۳۴. ایمیل‌ها و رسانه‌های اجتماعی خود را حداقل ۶۰ الی ۹۰ دقیقه بعد از بیدار شدن‌ از خواب چک کنید

استفان کووی در این مورد می‌گوید:

موفقیت‌های شخصی شما زیر بنای موفقیت‌های گروهی‌تان است.

اکثر افراد ایمیل‌ها و رسانه‌های اجتماعی خود را به محض بیدار شدن از خواب چک می‌کنند. وقتی روز خود را این طور شروع می‌کنید ذهن شما حالتی منفعلانه به خود می‌گیرد و می‌بینید که به جای عمل کردن طبق برنامه‌ی خودتان، دارید طبق برنامه های دیگران پیش می‌روید. اینجاست که اهمیت داشتن یک برنامه‌ی صبحگاهی منظم، برای ما مشخص می‌شود. وقتی که صبح از خواب بیدار می‌شویم و کارهای شخصی خود را در اولویت قرار می‌دهیم، اصطلاحا قبل از اینکه وارد بازی شویم، بازی را برده‌ایم.

بعد از بیدارشدن از خواب، اول به کارهای شخصی خود بپردازید؛ در این صورت است که برای اطرافیان خود نیز بهترین فرد ممکن خواهید بود. بعد از اتمام فعالیت‌های صبحگاهی خود به طور واضح می‌دانید که بقیه‌ی روز چه خواهید کرد؛ بنابراین می‌توانید از ایمیل‌ها و رسانه‌های اجتماعی خود در جهتی استفاده کنید که به نفع شما باشد نه به ضررتان.

۳۵. سعی کنید هر سال در زندگی خود، تغییرات اساسی ایجاد کنید

تنوع و تازگی، پادزهری است که یکنواختی زندگی شما را از بین می‌برد. بنابراین سعی کنید:• در پی فعالیت‌ها و روابط جدیدی در زندگی خود باشید• کارهایی را انجام دهید که تا به حال، هرگز انجام نداده‌اید• در کسب و کارتان کمی ریسک‌پذیر باشید• در پی انجام کارهای بزرگی باشید که سال‌ها از انجام آن‌ها طفره رفته‌اید

بنجامین هاردی در این مورد می‌گوید:

من و همسرم تصمیم داشتیم که هرگز فرزندی نداشته باشیم؛ اما سال گذشته مصمم شدیم که سه بچه‌ی بی‌سرپرست را تحت سرپرستی خود بگیریم و هزینه ی زندگی و تحصیل آن‌ها را تامین کنیم. من شروع کردم به وبلاگ نویسی، کار قبلی خود را رها کردم و تمام وقت به نوشتن روی آوردم. رژیم غذایی خود را تغییر دادم و به طور کلی زندگی‌ام را دگرگون کردم. بدون شک امسال متفاوت‌ترین سال در زندگی‌ام بوده است. این تجربه به من یاد داد که در طی یک سال می‌توانیم کل زندگی خود را تغییر دهیم. تصمیم دارم که هر سال بهتر از سال گذشته باشم و بدین ترتیب تمام زندگی خود را برای داشتن یک زندگی بهتر، دستخوش تغییر و تحول نمایم.

۳۶. خوشبختی و ثروت را برای خود معنا کنید

جان راشتون در مورد تعریف خوشبختی می‌گوید:

اگر برای همه کس، همه چیز باشید، برای خودتان هیچ چیزی نخواهید بود

هیچ دو نفری نیستند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین چرا برای رسیدن به موفقیت باید یک استاندارد کلی وجود داشته باشد؟ همیشه کسی هست که بهتر از شما باشد اصطلاحا دست بالای دست بسیار است و شما هرگز زمان این را نخواهید داشت که هر کاری را انجام دهید. برای رسیدن به موفقیت در پی یک استاندارد کلی بودن، تلاش بیهوده‌ای است که پایانی ندارد مانند گیر افتادن در هزارتویی است که خلاصی از آن ممکن نیست. اما باید بدانید که هر تصمیمی که می‌گیرید به قیمت از دست دادن گزینه‌ها و فرصت های دیگر برای شما تمام می‌شود، وقتی چیزی را انتخاب می‌کنید این بدان معناست که انتخاب‌های دیگر را از دست می‌دهید و این چیز بدی نیست زیرا شما نهایتا باید ایده‌آل‌های خود را در زندگی انتخاب کنید.

باید مشخص کنیم که موفقیت، ثروت و خوشبختی برای ما چه مفهومی دارد، اگر این کار را نکنیم جامعه این مفاهیم را برای ما تعریف می‌کند بنابراین همیشه احساس کمبود و خلا می‌کنیم و همواره در حال رقابت کردن با دیگران خواهیم بود زندگی‌مان تبدیل به مسابقه‌ای می‌شود که هیچ خط پایانی ندارد و هرگز حس رضایتمندی از زندگی را تجربه نخواهیم کرد.

۳۷.  در مورد پول، طرز فکر و شیوه‌ی رفتار خود را تغییر دهید

اکثر افراد در مورد پول، طرز فکر غلطی دارند و لزوما هم این افراد مقصر نیستند زیرا این چیزی است که به آن ها آموخته شده است. در اینجا نظرات وعقاید موفق‌ترین افراد در زمینه‌ی کسب و کار را برای شما ذکر می‌کنیم :• سابقه، میزان تحصیلات و بهره‌ هوشی افراد، ارتباطی با میزان درآمد آن‌ها ندارد• هر چقدر کالا و خدمات شما منطبق با نیازهای جامعه باشد به همان اندازه پولی که در می‌آورید بیشتر خواهد بود• انتظار درآمد بالایی را داشته باشید، فکرهای بزرگی در سر داشته باشید• ذهن خود را به هر چیزی که معطوف نمایید، همان را بدست خواهید آورد. اگر اعتقاد داشته باشید که منابع ثروت بر روی زمین محدود هستند چیز کمی را در زندگی بدست خواهید آورد• اگر به فراوانی و وفور نعمت اعتقاد داشته باشید ثروت را به سوی خود جذب خواهید کرد• اگر بتوانید با کسب و کارتان ارزشی را ایجاد نمایید و کالا و خدمات شما ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی داشته باشند در این صورت است که این حق را دارید تا هر اندازه که دلتان می‌خواهد پول در بیاورید و ثروتمند شوید

قرار نیست که افراد دیگر شما را کشف کنند و یا کمک کنند که شما ثروتمند شوید، اگر خواهان موفقیت هستید این خود شما هستید که باید موفقیت‌تان را بسازید

۳۸. فقط در جایی سرمایه‌گذاری کنید که در مورد آن اطلاعات کافی دارید

وارن بافیت که یکی از ثروتمندترین افراد دنیا معرفی شده است در زمینه‌ی تکنولوژی سرمایه‌گذاری نمی‌کند زیرا چیزی از آن نمی‌داند. در عوض، او در زمینه‌ی بانکداری و بیمه سرمایه‌گذاری می‌کند. بسیاری از افراد در زمینه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که هیچ چیزی درباره‌ی آن نمی‌دانند. بنجامین هاردی در یکی از مقالات خود می‌نویسد:

 من هم چنین اشتباهی را مرتکب شده‌ام، زمانی چندین هزار دلار را در زمینه‌ی تجارت و توزیع برنج سرمایه‌گذاری کردم. اگر چه این کار پرسود و عالی به نظر می‌رسید اما نتایج کار، فاجعه‌آمیز از آب در آمد. من در این زمینه، اطلاعات کافی نداشتم که بتوانم تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرم، مجبور بودم که این کار را به دست افراد دیگر بسپارم و در آخر اینکه هیچ کس بیشتر از خود شما به موفقیت شما اهمیت نمی‌دهد.

۳۹. یک درآمد آنلاین برای خود ایجاد کنید

ما در دوره‌ی خاص و بی‌نظیری زندگی می‌کنیم. ایجاد درآمد آنلاین هیچگاه به اندازه‌ی این دوران، کار آسانی نبوده است. مهم نیست که چه مهارت‌ها و چه علایقی دارید، شما می‌توانید کسب و کاری را راه‌اندازی کنید که بدون هیچ تعطیلی ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته جریان داشته باشد. حتی زمانی که در رختخواب و در حال خواب هستید و یا کنار ساحل تعطیلات خود را می‌گذرانید کسب و کارتان به طور اتوماتیک پیش می‌رود. یک کارآفرین موفق کسی است که چندین سال طوری با جدیت کار می‌کند که هیچ کس دیگری مانند او کار نمی‌کند. بنابراین بقیه‌ی زندگی‌اش را نیز طوری در رفاه و آسایش زندگی می‌کند که هیچ کس دیگر مانند او زندگی نمی‌کند.

۴۰. سعی کنید چندین منبع درآمد داشته باشید

افراد عادی فقط یک منبع درآمد دارند، در صورتی که افراد ثروتمند چندین منبع درآمد دارند. چه اتفاقی می افتد اگر ۵ الی ۱۰ منبع درآمد داشته باشید؟ اگر چند سال با جدیت و حساب شده کار کنید می‌توانید چندین منبع درآمد برای خود داشته باشید.

۴۱. حداقل یک عادت و یا یک رفتار خوب را در خودتان تقویت کنید

برای شکل گیری و تقویت یک عادت و رفتار خوب، پیگیری و ارزیابی مستمر آن رفتار و یا عادت کاملا ضروری است. البته کار بسیار دشواری است. شاید شما این کار را شروع کرده باشید اما به احتمال زیاد ظرف چند روز رهایش می‌کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی رفتار انسان ها به طور مستمر مورد ارزیابی قرار بگیرد به طور چشمگیری رفتار آن ها بهبود پیدا می‌کند. بنابراین سعی کنید از روش‌های جالب و خلاقانه استفاده کنید تا یک رفتار خوب را در خودتان تقویت کنید به طور مثال اگر می‌خواهید رژیم غذایی خود را مورد بررسی قرار دهید و عادات غذایی خوبی را در خودتان ایجاد کنید یک روش بامزه این است که از هر چیزی که می‌خورید عکس بگیرید با این روش می‌توانید مششخص کنید که چه نوع غذاهایی را استفاده می‌کنید و آیا واقعا می‌خواهید این مواد وارد بدن شما شود؟

۴۲. هر روز، فقط سه کاری که بیشترین اولویت را دارند در لیست کارهای خود قرار دهید

وقتی شیوه‌ی زندگی خود را تغییر دهید و از یک زندگی منفعلانه به یک زندگی خلاقانه و هدفمند روی بیاورید اهداف خیلی بزرگ‌تری در زندگی‌تان خواهید داشت. در نتیجه اولویت‌های زندگی شما دامنه‌ی محدود تری پیدا می‌کند، شما به جای اینکه کارهای بیشماری را به طور ضعیف و بی‌کیفیت انجام دهید هدف‌تان این می‌شود که چند تا کار را به طور عالی و فوق العاده و بهتر از دیگران انجام دهید. جیم کالینز در این مورد می‌گوید:

اگر بیشتر از سه اولویت داشته باشید، پس هیچ اولویتی در زندگی ندارید.

به جای اینکه هزاران کار کوچک و بی ارزش انجام دهید کاری را انجام دهید که بیشترین تاثیر را در زندگی شما دارد. تیم فریس در کتاب " بدن چهار ساعته" یک اصل مهم را توضیح می‌دهد که آن را " کمترین میزان تاثیرگذار " می‌نامد. او می‌گوید:

کمترین میزان ِمورد نیاز، بهترین نتیجه را به بار می‌آورد و اگر از این میزان فراتر بروید این فقط اتلاف و هدر رفت است. به طور مثال آب در ۱۰۰ درجه ی سانتیگراد به جوش می‌آید حالا اگر شما گرما و حرارت بیشتری به آب بدهید دمای آب بالاتر نخواهد رفت وفقط انرژی بیشتری مصرف خواهد شد.

۴۳. بعد از بیدار شدن از خواب، قبل از هر کاری رختخواب خود را مرتب کنید

تحقیقات روان‌شناسی نشان می‌دهد که افرادی که صبح رختخواب خود را مرتب می‌کنند شادتر و موفق‌تر هستند. ۷۱ درصد از کسانی که رختخواب خود را مرتب می کنند خود را افراد خوشبختی می‌دانند ، از شغل خود رضایتمندی بیشتری دارند، صاحب خانه هستند، به طور منظم ورزش می‌کنند و خواب شبانه‌ی خوبی دارند.

اما کسانی که صبحگاه رختخواب خود را مرتب نمی‌کنند. ۶۲ درصد این افراد از شغل خود بیزارند، آپارتمان اجاره‌ای دارند، ورزش نمی‌کنند، صبح با احساس خستگی بیدار می‌شوند و خواب سالمی ندارند. این کار خیلی سخت نیست. وقتی که صبح بعد از بیدار شدن، اولین کاری که انجام می‌دهید مرتب کردن رختخواب باشد همین کار ساده باعث می‌شود که روزتان را خوب شروع کنید و ذهن شما را برای شروع یک روز پر از موفقیت آماده می‌کند. این کار را انجام دهید، فقط ۳۰ ثانیه از وقت شما را می‌گیرد!

۴۴. با در خواست جسورانه، از فرصت های زندگی‌تان استفاده کنید

مشاوران مالی با درخواست کردن، برای شرکت‌های خود درآمدزایی می‌کنند. آن‌ها ممکن است که درخواست تخفیف کنند درخواست معامله و یا تنظیم قرارداد کنند، ممکن است که درخواست کنند تا با رئیس شرکت‌های دیگر دیداری داشته باشند و یا درخواست مکالمه‌ی تلفنی با آن‌ها را داشته باشند و...

شما نیز برای پیشرفت در شغل خود چیزهایی را که می‌خواهید، درخواست کنید. اما ساده‌لوحانه رفتار نکنید این یکی از موانعی است که شما را از موفقیت باز می‌دارد. وقتی به درخواست شما جواب مثبت داده شود نه تنها چیزی را که می‌خواستید بدست می‌آورید بلکه احساس لذت هم می‌کنید. گاهی اوقات درخواست کردن، تنها راهی است که آرزوهای شما را به واقعیت تبدیل می‌کند.

اگر بنشینید و منتظر باشید تا فرصت‌ها به طور اتفاقی پیش روی شما قرار بگیرند در زندگی چیز زیادی را بدست نخواهید آورد. در هر صورت اگر تواضع و جسارت آن را داشته باشید که از دیگران درخواست کنید فرصت‌های زیادی در دسترس شما قرار دارند. در واقع صنایع موفقی هستند که برمبنای درخواست از دیگران و توسط افراد کارآفرینی که سرمایه کمی داشته‌اند ایجاد و راه‌اندازی شده‌اند. بنابراین جسارت داشته باشید و در خواست کنید بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیافتد این است که آن ها به شما نه بگویند.

اگر درخواست نکنید چیزی بدست نخواهید آورد و هرگز پی نخواهید برد که چه فرصت‌های طلایی را از دست داده‌اید. خودتان را دست کم نگیرید درخواست افزایش حقوق کنید، در محل کارتان برای فرصت‌های شغلی بهتر درخواست کنید، به عنوان یک کارآفرین از دیگران بخواهید که روی ایده‌ی شما سرمایه‌گذاری کنند.

۴۵. هر از گاهی یک یادداشت کوتاه و محبت‌آمیز برای اطرافیان خود بنویسید

نامه‌های دست نوشته بسیار تاثیرگذارتر از نامه‌های تایپ شده هستند. اگرچه نامه نوشتن با دست تقریبا امروزه به فراموشی سپرده شده است و یک روش ارتباطی سنتی محسوب می‌شود ولی این نامه‌های دست نوشته، گاهی آن چنان تاثیر عمیقی روی ما می‌گذارند که این نامه‌ها را سالیان سال و حتی یک عمر حفظ و نگهداری می‌کنیم.

جک کنفیلد می‌گوید:

 نوشتن این یادداشت‌های کوتاه، زندگی و روابط شما را به طور کلی دگرگون خواهد کرد.

نوشتن یادداشت‌های کوتاه و محبت‌آمیز نه تنها روابط شما را متحول خواهد کرد بلکه خود شما نیز تغییر و تحول پیدا می‌کنید مطالعات نشان می‌دهد که در مقایسه با تایپ ماشینی، نوشتن با دست باعث رشد توانایی‌های ذهنی و شناختی افراد می‌شود. نوشتن با دست باعث نقش بستن مطالب در ذهن‌تان می‌شود.همچنین نامه‌های دست نوشته باعث می‌شوند که هم شما و هم گیرنده‌ی نامه لحظات دوست داشتنی و با ارزشی که قبلا داشته‌اید را به خاطر بیاورید.

اگر یادداشت‌های کوتاه شما جالب و بامزه باشند رنگ و بوی تازه‌ای به روابط شما می‌دهند. یادداشت‌های محبت‌آمیزی که در مکان جالبی قرار داده می‌شوند و طرف مقابل تصادفا آن‌ها را پیدا می‌کند تاثیر فوق العاده‌ای دارند. به عنوان مثال یادداشتی را زیر برف پاک کن اتومبیل همسرتان قرار دهید تا اینکه بعد از یک روز کاری خسته کننده، آن یادداشت را پیدا کند همان اطراف در جایی پنهان شوید تا همسرتان را در حالی که از محل کار خود بیرون می‌آید و تصادفا یادداشت شما را می‌بیند، مشاهده کنید. به طور حتم، لبخندی که از شادی بر لبان او نقش می‌بندد را خواهید دید.

۴۶. با والدین خود دوست باشید

افراد زیادی هستند که روابط خوبی با والدین خود ندارند. بنجامین هاردی در مورد خانواده می‌گوید:

من هم یک زمانی اینچنین بودم اما والدینم الان بهترین دوستان من هستند. من از تجربیات و توصیه‌های آن‌ها در زندگی استفاده می‌کنم. اگر چه من دنیا را از دریچه‌ای دیگر می‌بینم ولی با همه‌ی این تفاوت‌ها، آن‌ها را دوست دارم و به آن‌ها احترام می‌گذارم.

اگر والدین شما هنوز نزدیک شما زندگی می‌کنند روابط گرمی را با آن‌ها برقرار نمایید، از رابطه با آن‌ها بی اندازه لذت خواهید برد.

۴۷. هر روز از نخ دندان استفاده کنید

فواید استفاده از نخ دندان برکسی پوشیده نیست. همه‌ی ما می‌دانیم که استفاده از نخ دندان در رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار موثر است. استفاده از نخ دندان از ایجاد پلاک‌های دندانی جلوگیری می‌کند. ایجاد پلاک بر روی دندان باعث پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود و اگر بیماری لثه درمان نشده باقی بماند، یک عامل خطر محسوب می‌شود و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت افزایش پیدا می‌کند.

۴۸. حداقل یک وعده‌ی غذایی را همراه با خانواده‌ی خود بخورید

اگر این امکان برای شما وجود دارد حتما یک وعده‌ی غذایی را به همراه خانواده بخورید. مهم نیست که کدام وعده غذایی باشد. زندگی امروزی چنان با شتاب و سرعت پیش می‌رود که ما هر کاری را با عجله ودر حال حرکت انجام می‌دهیم ،حتی فراموش کرده‌ایم که بودن با خانواده چه معنایی دارد. غذا خوردن با یکدیگر، حس یکی بودن و همبستگی را بین افراد تقویت می‌کند.

نوجوانانی که در طول هفته کمتر از سه وعده‌ی غذایی را همراه با خانواده خود صرف می‌کنند سه برابربیشتر از همسالان خود از مواد مخدر و ماری جوانا استفاده می کنند، ۲.۵ برابر بیشتر ازبقیه سیگار مصرف می‌کنند و ۵.۱ برابر بیشتر از همسالان خود مصرف الکل را تجربه کرده‌اند.

۴۹. درباره‌ی موهبت‌ها و نعمت‌هایی که در زندگی دارید، تفکر کنید

مارکوس سیسرو فیلسوف و خطیب رومی می‌گوید:

شکرگزاری سرچشمه‌ی همه‌ی فضیلت‌هاست.

وقتی نگرش شکرگزارانه داشته باشید دنیای شما تغییر خواهد کرد. هر انسانی، حقیقت را از دیدگاه خودش می‌بینند و درک می کند. بعضی‌ها خوبی‌های دنیا را می‌بینند و بعضی‌ها فقط بدی‌ها را می‌بینند. نگرش شکرگزارانه به این معناست که نعمت‌ها و موهبت‌های خداوند بی نهایت هستند، وقتی چنین نگرشی را داشته باشید می‌بینید که همه درها به روی شما باز است و فرصت‌های بیشماری پیش روی شما قرار دارند در این صورت نیازی نمی‌بینید که مدام با دیگران رقابت کنید.

انسان‌ها مانند آهن‌ربا عمل می‌کنند. اگر به خاطر داشته‌هایتان شکرگزار باشید خوبی‌های بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنید. این حس شکرگزاری می‌تواند حالت واگیر پیدا کند و به نزدیکان شما نیز سرایت نماید. بنابراین چنین دیدگاهی نه تنها دنیای شما را تغییر می‌دهد بلکه بر زندگی اطرافیان شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات