آموزش عکاسی از طبیعت شب (بخش اول)

یک‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
مطالعه 7 دقیقه
عکاس شب یکی از چالش‎برانگیزترین و زیباترین بخش‎های عکاسی به شمار می‎آید؛ با زومیت همراه شوید تا با چگونگی انجام آن آشنا شوید.
تبلیغات

در بخش اول مجموعه آموزشی عکاسی در شب ابتدا به سراغ عکاسی شب در شهر می‎پردازیم و سپس به سراغ عکاسی از آسمان شب (کهکشان، اجرام آسمانی و...) خواهیم رفت.

ساختمان‎های بلند، نورهای بی حد و مرز و وسایل نقلیه همگی جزو زیبایی هایی برای عکاسی از شهر به شما می‎آیند. در بخش اول این مقاله به سراغ تجهیزات لازم برای این شاخه از عکاسی می‎رویم.

تجهیزات مورد نیاز

night photo.1 ca3af

برای عکاسی شب شهری علاوه بر دوربین، شما نیازمند تجهیزاتی مناسب مانند: سه پایه، فیلتر، ریموت دوربین و لنز مناسب هستید. خوشبخاته به علت نورهای فراوانی که در شهرها وجود دارد، به دوربین گران‎قیمتی نیاز ندارید و حتی با دوربین‎های کامپکت و گوشی‌های پرچمدار نیز می‎توانید به راحتی عکاسی کنید (البته نباید انتظار بالایی در استفاده از موبایل برای ثبت این نوع عکس ها داشته باشید). همچنین بخاطر داشته باشد که دوربین با نویز کمتر، برای این نوع عکاسی مناسب‎تر است.

سه پایه یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای عکاسی در شب باید همراهتان باشد، چرا که شما در هنگام نورگیری نیازمند محلی ثابت برای دوربین خود هستید، اگر از دوربین‎های سنگین و گران قیمت استفاده می‎کنید، استفاده از سه پایه محکم با توان تحمل وزن بالا در اولویت قرار می‌گیرد.

فیلتر مورد استفاده در عکاسی شب عموما فیلتر ND‎‎‎ است چرا که در محیط‎های پرنور برای اینکه عکس بهتری بگیرید (مخصوصا اگر می‌خواهید رد عبور ماشین‌ها را ثبت کنید)، نیازمند کاهش نور ورودی به داخل دوربین هستید.

ریموت دوربین یکی از اجزای جدانشدنی عکاسی در شب است چون که کوچک‌ترین لرزشی باعث تاثیر منفی در عکس شما می‎گردد، اما نگران نباشید اگر ریموت دوربین خود را همراه نداشتید می‎توانید از تایمر داخلی دوربین استفاده کنید.

برای به نمایش در آوردن زیبایی شهر اعم از ساختمان‎ها، فضاهای سبز و... شما نیازمند زاویه دید بالایی هستید، بنابراین استفاده از لنز واید توصیه می‎شود.

زمان مناسب

عکاسی شب2

بهترین زمان برای عکاسی شب شهری دقایقی قبل و بعد از طلوع و غروب خورشید است چرا که اگر زمان عکاسی ساعاتی پس از غروب خورشید باشد، دیگر زیبایی آسمان هنگام غروب مشخص نمی‎شود و آسمان کاملا تیره می‎شود، البته این موضوع بنابر دید عکاس و نوع عکسی که می‌خواهد بگیرید، می‎تواند متفاوت باشد.

شرایط جوی عامل ثاتیرگذاری بر روی عکس شما است، هنگام عکسبرداری در نور کم، در صورتی که هوا دارای گرد و غبار یا آلودگی باشد، هر نوع تابش نوری توسط ذرات معلق در هوا شکسته شده و خروجی تصویر شما را تحت تاثیر قرار می‎دهد، یکی از بهترین شرایط آب و هوایی برای عکاسی، لحظاتی پس از بارش باران است که علاوه بر نبود ذرات گرد و غبار، انعکاس نورهای شهر بر سطح خیس شده خیابان‎ها جلوه‎ای دو چندان به عکس می‎دهد.

مکان مناسب

عکاسی شب3

برای عکاسی در شهر بهتر است که از روی ارتفاع نظاره‎گر شهر باشید چرا که علاوه بر به نمایش درآمدن عظمت شهر، می‌توانید کادربندی مناسب‎تری نیز داشته باشید. پشت بام ساختمان‎های بلند و پل‎های هوایی بهترین محل برای عکاسی به شمار می‎آیند.

اگر می‌خواهید پس از باران به عکاسی بروید و انعکاس نور شهر را ثبت کنید، بهتر است از سطح خیابان عکاسی کنید تا جلوه ای دو چندان به ثبت خود بدهید.

به خاطر داشته باشید که هیچ وقت تنهایی تصمیم به گرفتن عکس در شب نکنید، فردی تنها همراه با دوربین وتجهیزات عکاسی سوژه مناسبی برای سارقان به شمار می‎آید!

تنظیمات

برای عکاسی در شب شما نیازمند دانستن اطلاعات اولیه‎ای همچون: دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر هستید، این سه مطلب را به صورت مثلث نوری بیان می‎کنند:

عکاسی شب4

همان‎طور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، سه عنصر حساسیت، گشودگی دیافراگم و سرعت شاتر، تعیین کننده میزان نورگیری هستند.

مقاله‌های مرتبط:

    اگر حساسیت دوربین خود را بالا ببرید نور بیشتری جذب سنسور شما شده و عکس شما روشن‎تر ثبت می‎شود اما همین افزایش حساسیت باعث می‌شود تا نویز بیشتری را ثبت کنید و آنگاه کار شما در بخش ویرایش سخت‌تر خواهد بود، البته استفاده از گزینه کاهش نویز در داخل دوربین کمک زیادی به کاهش آن می‎کند.

    تنظیمات مربوط به گشودگی دیافراگم بستگی به دید عکاس نسبت به ثبت عکس دارد، اگر می‌خواهید تمام المان‌های عکس شما به وضوح مشخص باشد باید تاجایی که می‌شود دیافراگم را ببندید و اگر به محو شدن پس زمینه عکس خود دارید باید دیافراگم باز استفاده کنید.

    برای سرعت شاتر بهتر است ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید رد ماشین‎‎ها را در عکس ثبت کنید یا اینکه تمام منابع نوری به صورت نقطه ای در عکس مشخص شود، اگر علاقه به رد نور ماشین‎ها دارید باید مدت زمان بیشتری نوردهی کنید و اگر میخواهید منابع نوری به صورت نقطه ای ثبت شود باید سرعت شاتر س را افزایش دهید.

    عکاسی شب5

    اگر قصد دارید از لحظه‎ی غروب و رد نور اتومبیل‎ها عکاسی کنید، سرعت شاتر پایین‌تری مورد نیاز است اما همین سرعت شاتر پایی باعث می‎شود تا به دلیل روشن بودن بیش از حد آسمان، عکس شما خروجی مورد نظر را دارا نباشد، بنابراین در این مواقع استفاده از فیلتر ND جهت کاهش نور ورودی پیشنهاد می‎شود.

    به شما پیشنهاد می‎کنیم تا نکات ضروری عکاسی را از کجارو مطالعه کنید:

    ویرایش

    عکاسی شب6

    به طور کلی ویرایش تصاویر گرفته شده تا حد زیادی به دید عکاسی بستگی دارد، اما قاعده کلی آن این است که در عکس‎های شب، کمترین میزان نویز در تصویر وجود داشته باشد، برای کاهش نویز می‎توانید از فیلتر Reduce Noise در فوتوشاپ استفاده کنید یا از پلاگین‎های نویزگیری که توسط شرکت‎های مختلف ساخته شده‌اند، بهره ببرید.

    ایده‎هایی برای بهبودعکس

    زوم بک (Zoom Back)

    عکاسی شب7

    همان‎طور که در عکس بالا مشاهده می‎کنید در این ترفند، نورهای خیابان یه صورت کشیده در می‎آیند و زیبایی خاصی به تصویر می‎بخشند، این ترفند به این شکل است که پس از قرار دادن دوربین روی سه پایه، در زمان نوردهی دوربین، باید فاصله کانونی لنز خود را به آرامی تغییر دهید تا باعث کشیدگی نورها شوید. این ترفند برای دوربین‎های حرفه ای و نیمه حرفه ای قابل اجراست و با دوربین‎های کامپکت نمی‎توان آن را اجرا کرد.

    بازی با نور

    عکاسی شب8

    کافی است هر منبع نوری مثل: گوشی تلفن همراه، چراغ قوه و... را در دست بگیرید و در زمان نوردهی دوربین، در جلوی آن حرکت داده و هر تصویری که دوست دارید را نقاشی کنید.

    انسان، عنصری تاثیرگذار

    عکاسی شب9

    در بسیار از عکس‎ها، ترکیبی از انسان با شهر بسیار تاثیرگذار خواهد بود چرا که تلفیق احساسات انسانی با ساختمان‎های بلند و اتومبیل‎های آهنی، بیننده را به فکر فرو برده و باعث تاثیرگذاری بیشتر عکس می‌شود.

    در بخش نظرات آماده پاسخ‎گویی به سوالات شما دوستان هستیم.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات