گفتگوی زومیت با دارسی کلارکسون، معاون ارشد جبرا

دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
دیروز در مراسم رونمایی از برنامه‌های کمپانی جبرا در ایران و معرفی محصولات جدیدی که وارد بازار کشور می‌شوند، چند دقیقه‌ای با دارسی کلارکسون، معاون ارشد این کمپانی هم صحبت شدیم و وی به برخی سوالات ما پاسخ داد. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

دارسی کلارکسون که پیش‌تر سابقه فعالیت در کمپانی Seagate را هم به عنوان نایب رییس ارشد داشته، از می ۲۰۱۴ به Jabra آمده و در این کمپانی که در زمینه ابزارهای حوزه صدا فعالیت می‌کند، مشغول به کار است. وی روز گذشته از استراتژی‌های جبرا برای بازار ایران سخن گفت و محصولات جدید این کمپانی که وارد بازار کشور شده را معرفی کرد.

جبرا یک کمپانی آمریکایی است که مقر اصلی آن در کپنهاگ دانمارک واقع شده و در کشور ما برند محبوبی است. کلارکسون در سخنان دیروز خود گفت که این کمپانی در پی افزایش سهم خود در بازار ایران است و قصد دارد در حوزه هدفون‌های بی‌سیم مخصوص ورزش در ایران به برند اول تبدیل شود. در ادامه گفتگوی زومیت با دارسی کلارکسون را می‌خوانید.

در زمان تحریم‌ها جبرا همچنان به فروش محصولات خود در ایران ادامه داد. شاید یکی از دلایل موفقیت جبرا هم همین خالی بودن بازار از رقبای جدی بوده است. پس از لغو تحریم های بین‌المللی، احتمالا بسیاری از کمپانی‌های رقیب شما وارد بازار کشور می‌شوند؛ چه برنامه‌ای برای رقابت با آنها دارید؟

جبرا توانسته از نظر برند، موقعیت بسیار خوبی برای خودش ایجاد کند. این خود یک مزیت نسبت به رقبا است و مردم به ما بیشتر اعتماد دارند. همچنین استراتژی‌های ما در ایران نیز در حال تغییر است و قصد داریم خدماتی کاملا متمایز از دیگران در زمینه راهکارهای صوتی ارائه کنیم.
دارسی کلارکسون

یکی از مشکلات واردات در ایران مساله قاچاق است. مبارزه با قاچاق وظیفه شرکت‌ها نیست، اما برخی کمپانی‌ها برای آن که بتوانند در ایران جایگاه مناسبی پیدا کنند خود دست به کار شده و راهکارهای متنوعی را برای مقابله با قاچاق اعمال کرده‌اند. مثلا برخی از آنها با پایین آوردن قیمت‌ها کاری کرده‌اند که خریدمحصول قاچاق چندان به صرفه نباشد تا مشتریان محصول خود را با گارانتی رسمی خریداری کنند. جبرا چه برنامه‌ای برای مقابله با این معضل دارد؟

تا حد امکان اجازه نخواهیم داد که محصولات ما به صورت غیرقانونی وارد بازار شوند

ما در ایران یک توزیع‌کننده به عنوان نماینده رسمی داریم و تا حد امکان اجازه نخواهیم داد که محصولات ما به صورت غیرقانونی وارد بازار شوند. مشکل قاچاق فقط مختص ایران نیست و حتی در آمریکای شمالی نیز این مشکل را تا حدی می‌بینیم. ما در ایالات متحده و غرب اروپا برنامه‌ای تحت عنوان فروشندگان مجاز را پیاده کرده‌ایم تا مردم بتوانند تشخیص دهند که کدام خرده‌فروش‌ها مجاز هستند و از آن مراکز خرید کنند. البته برخی محصولات ما خیلی قاچاق می‌شوند و این به خود ما هم آسیب می‌زند. مثلا هدست BT2045 به شکل فزاینده‌ای قاچاق می‌شود. ما نیز برای رفع این مشکل قصد داریم محصول جدیدی را برای بازار ایران و چند بازار دیگر در دنیا به صورت کنترل شده توزیع کنیم تا از قاچاق مدل قدیمی‌تر جلوگیری کنیم.

به عنوان سوال آخر آیا برنامه‌ای برای همکاری با تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند دارید تا محصولات خود را به صورت باندل شده با برخی مدل‌های تلفن همراه روانه بازار کنید؟ بسیاری از مشتریان از این برنامه پشتیبانی خواهند کرد چرا که در هنگام خرید تلفن هوشمند می‌توانند یک هدست باکیفیت جبرا را نیز با قیمتی مناسب دریافت کنند و این به سود هر دو کمپانی و البته مشتری خواهد بود.

این ایده خوبی است و ما در برخی کشورها این کار را انجام داده‌ایم. این تصمیمی است که بیشتر به توزیع‌کننده ما در ایران مربوط می‌شود. تا جایی که من اطلاع دارم در ایران با برندها همکاری اینگونه نداشته‌ایم. جایگاه برند جبرا در ایران به گونه‌ای است که این همکاری‌ها افزوده‌ای از نظر ارزش برند برای ما نخواهد داشت. به طور کلی تمرکز ما بر روی برند جبرا به صورت مجزا است ولی من همیشه معتقدم که نیازی نیست همواره همه تصمیمات به صورت جهانی و عمومی گرفته شوند و می‌توان برای هر بازار سیاست متفاوتی را در پیش گرفت. با این حال فعلا برنامه‌ای برای همکاری با برندهای تولیدکننده گوشی هوشمند در بازار ایران نداریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات