اینتل تراشه قدرتمند ۸ ترافلاپی خود را در قلب رایانه‌های دسکتاپ قرار می‌دهد

پنج‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل سه‌شنبه‌ی هفته گذشته اعلام کرد که در نظر دارد تا تراشه‌ی ۷۲ هسته‌ای Knight's Landing خود را که مخصوص ابررایانه‌ها است، به تولید انبوه برساند. نکته‌ی جالب در مورد این تراشه، بهره‌گیری از آن در رایانه‌های دسکتاپ است که یک قدرت پردازشی بسیار قدرتمند را در اختیار این گجت‌ها قرار می‌دهند.
تبلیغات

دو روز پیش اینتل اعلام کرد که تراشه‌ی ۷۲ هسته‌ای Knight's Landing را که برای ابر رایانه‌ها توسعه یافته به تولید انبوه خواهد رساند. اما نکته‌‌ی جالبی که در مورد این تراشه وجود دارد، استفاده از این تراشه‌ی پردازشی قدرتمند در رایانه‌های دسکتاپ است.

براساس گزارشی که توسط پی‌سی‌ورلد منتشر شده، اینتل در نظر دارد تا شمار محدودی از رایانه‌های دسکتاپ را مجهز به این تراشه‌ی قدرتمند پردازشی روانه‌ی بازار کند. اطلاعات ارائه شده گویای این نکته است که این رایانه‌ها در نیمه‌ی اول سال آینده‌ی میلادی روانه‌ی بازار خواهند شد. چارلز وویشپارد از اینتل در گفتگو با پی‌سی ورلد به این موضوع اشاره کرده که شاید تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی از این موضوع استقبال کرده و تراشه‌ی مورد نظر را در رایانه‌های شخصی خود مورد استفاده قرار دهند.

اما این تراشه‌ی ۷۲ هسته‌ای که Knight's Landing نام دارد به واقع چه توانایی‌هایی داشته و باید چه انتظاراتی از آن داشت؟ همانطور که در شکل زیر نیز مشاهده می‌کنید، برخلاف تراشه‌های توسعه یافته برای رایانه‌های شخصی، این پردازنده‌ی قدرتمند تمام هسته‌های خود را روی یک سیلیکون واحد دارد. از جمله‌ی سایر قابلیت‌های سخت‌افزاری این تراشه‌ی قدرتمند باید به حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی، از نوع MCDRAM اشاره کرد. همانطور که در تصویر اصلی این نوشته نیز می‌توانید مشاهده کنید، این تراشه را می‌توان به همراه حافظه‌ی رم ۱۶ گیگابایتی از طریق PCI-E-add روی بورد اصلی قرار داد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که تصویر فوق مربوط به تراشه‌ی Knights Ferry، نسل گذشته از این سری تراشه‌های اینتل است.

intel 1 c7df7

این تراشه قادر است تا محاسبات با دقت یک عدد اعشار را با قدرت ۸ ترافلاپس و محاسبات با دقت دو عد  اعشار را با قدرت ۳ ترافلاپس انجام دهد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط پی‌سی‌ورلد این تراشه در ابررایانه‌ی ۹٫۳۰۰ هسته‌ای وزات انرژی آمریکا که Cori نام دارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اینتل مدعی است بیش از ۵۰ تولیدکننده از این محصول در محصولات مختلف خود استفاده خواهند کرد.

انتظار می‌رود رایانه‌های رومیزی مبتنی بر این تراشه در کاربردهایی نظیر ویرایش ویدیویی، محاسبات گرافیکی و سایر محاسبات سنگین که به منابع سخت‌افزاری بالایی نیاز دارند، استفاده شود. البته یکی از شروط اصلی به کارگیری چنین سیستمی، داشتن منابع مالی مورد نیاز برای خرید رایانه‌ای است که به این تراشه مجهز شده است. اینتل هدف دیگری را نیز از ارائه‌ی این تراشه برای رایانه‌های شخصی دنبال می‌کند. این کمپانی به این نکته اشاره کرده که توسعه‌دهندگان می‌توانند با بهره‌گیری از این قابلیت، کدهای خود را پیش از اجرا روی این رایانه‌ها تست کرده و بیلد نهایی را که بدون مشکل است، روی ابررایانه قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات