امکان برقراری تماس تصویری توسط تمام اپراتورهای موبایل فراهم می‌شود

یک‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
مطالعه 2 دقیقه
براساس گفته‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی پس از ارائه‌ی پیوست فرهنگی در جلسات آینده شورا، خدمات تماس تصویری تلفن همراه توسط اپراتورهای تلفن همراه از سر گرفته می‌شود. این قابلیت از خرداد ۱۳۹۲ به خاطر نداشتن پیوست فرهنگی مناسب مسدود شده بود.
تبلیغات

تماس تصویری یا ویدیوکال (Video Call) یکی از جذاب‌ترین سرویس‌های نسل سوم و چهارم تلفن همراه است. این سرویس زمانی که رایتل تنها اپراتور نسل سوم ایران بود ارائه می‌شد. اما در خرداد ۱۳۹۲ به خاطر نداشتن پیوست فرهنگی مسدود شد. به دلیل تکمیل نشدن پیوست فرهنگی و مطرح نشدن آن در شورای عالی فضای مجازی، همچنان ارائه خدمات تماس تصویری در کشورمان مسدود است.

در ضمیمه پروانه فعالیت‌های اپراتورهای موبایل و اینترنت در دنیا، تعدادی دستورالعمل و شرایط اجرا وجود دارد که به آن‌ها پیوست می‌گویند. پیوست‌های رقابت عادلانه، حقوق کاربر، امنیتی، قضایی و فرهنگی متداول‌ترین ضمائم ارائه شده به همراه پروانه اپراتورهای موبایل و اینترنت دنیا است. در پیوست‌های پروانه‌ای شرایطی و ضوابطی مطرح شده که اپراتور، مشترکان و شرکای اپراتورها ملزم به اجرای آن هستند.

تهیه پیوست فرهنگی اپراتورهای موبایل نسل سوم به عهده مرکز ملی فضای مجازی است. مرکز ملی فضای مجازی به‌عنوان بخش اجرایی و تحقیقاتی شورای ملی فضای مجازی فعالیت می‌کند. البته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان مشاوران این مرکز برای تهیه پیوست فرهنگی انتخاب شده‌اند.

در دوره‌ی اول شواری عالی فضای مجازی و در زمان دبیری محمد حسن انتظاری، این پیوست تهیه نشد و هیچ‌گاه برای تصویب به جلسات شورا نرفت. اما ابولحسن فیروزآبادی که از شروع دوره دوم شواری‌عالی فضای مجازی به‌عنوان دبیر انتخاب شده، قصد دارد به‌زودی این پیوست را در جلسات شورا مطرح و تصویب کند.

ابوالحسن فیروزآبادی از آماده شدن ۸۰ درصد این پیوست فرهنگی در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد. دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت:

تدوین و تصویب پیوست فرهنگی اپراتورها از وظایف شوراست و این طرح در دستور کار قرار دارد. تاکنون حدود ۸۰ درصد این سند تدوین شده که بدون ارائه در جلسه شورای عالی فضای مجازی تکمیل نیست.

با توجه به گفته‌های دبیر شورای فضای مجازی باید منتظر ارائه پیوست فرهنگی در جلسات آینده شورا بود تا به‌زودی ارائه خدمات تماس تصویری تلفن همراه توسط اپراتورهای تلفن همراه از سر گرفته شود.

با ارائه خدمات تماس تصویری تلفن همراه، کاربران می‌توانند بدون عضویت در شبکه‌های اجتماعی و با استفاده از نسل سوم یا چهارم موبایل با هم به صورت تصویری مکالمه کنند.

خدمات تماس تصویری بدون اجازه دریافت کننده یا مخاطب تماس برقرار نمی‌شود. یعنی ابتدا مشترک روی ویدیو کال کلیک می‌کند و بعد از برقراری تماس با مخاطب مورد نظر، دریافت کننده تماس باید اجازه برقراری تماس را بدهد. در صورتی که دریافت کننده تماس اجازه برقراری تماس به صورت تصویری را ندهد، تماس به صورت صوتی ادامه پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات