پاریس قربانی تروریست‌ها؛ آخرین جزئیات اقدامات تروریستی در قلب فرانسه

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
مطالعه 7 دقیقه
شهر پاریس دیشب همزمان با برگزاری نیمه دوم دیدار دوستانه آلمان-فرانسه با شش حمله تروریستی روبرو شد. این حملات در پنج نقطه از شهر پاریس رخ داد که دو نقطه از آن نزدیک استادیوم برگزاری بازی آلمان-فرانسه بود. حدود ۱۵۳ نفر بر اثر این حملات کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شدند. حال ۸۰ نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.
تبلیغات

دیشب مردم پاریس خواب نداشتند. شش حمله تروریستی در پنج نقطه از شهر باعث شد که مردم و مسئولان فرانسه شب تا صبح را با نگرانی سپری کنند.

حادثه پاریس

این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از علاقمندان فوتبال به ویژه ایرانی‌ها مشغول تماشای نیمه دوم بازی دوستانه آلمان و فرانسه از تلویزیون بودند. صدای انفجارها آنقدر شدید بود که در ورزشگاه و گیرنده‌های تلویزیونی شنیده شد. فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه در ورزشگاه مشغول دیدن این بازی بود که پس از شنیدن دو صدای انفجار مهیب به اتاق امنیتی استادیوم منتقل شد و پس از برقراری یک تماس، محل برگزاری مسابقه را ترک کرد.

فرانسوا اولاند

التهاب در وزرشگاه

هرچند که مسابقه با برتری تیم ملی فرانسه به پایان رسید، اما هیچ فرانسوی در استادیوم خوشحال نبود. بازیکنان تیم ملی فرانسه بهت زده بودند. تماشای تصاویری که در تونل‌های منتهی به رختکن پخش می‌شد، بازیکنان فرانسه و آلمان و حتی داوران این دیدار را نگران و وحشت‌زده کرده بود.

حادثه پاریس

حال تماشاچی‌ها هم خوب نبود، چون از بلندگوهای ورزشگاه اعلام شد که نمی‌توانند ورزشگاه را ترک کنند و باید تا برقراری آرامش آنجا بمانند. به همین دلیل تماشاگران بازی دوستانه آلمان و فرانسه به داخل زمین آمدند. تعدادی از آنها شروع به خواندن سرود ملی فرانسه کردند.

حادثه پاریس
حادثه ‍پاریس
حادثه ‍پاریس

گروگانگیری و کشتار در سالن کنسرت باتاکلان

افرادی هم که دیشب برای شنیدن موسیقی راک به تالار کنسرت باتاکلان رفته بودند، فکر نمی‌کردند که مورد حمله تروریست‌ها قرار بگیرند. در حین برگزاری موسیقی راک یک گروه فرانسوی، تروریست‌های مسلح به سالن کنسرت باتاکلان در شهر پاریس حمله کرده و حاضران را به عنوان گروگان در تالار نگه داشتند. اما در ادامه صدای تیراندازی از داخل سالن شنیده شد که دست کم ۱۰۰ نفر از افراد جان خود را از دست دادند.

حادثه پاریس

شاهد عینی ماجرای تالار باتاکلان

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پییر یاناژ شاهد عینی این ماجرا، اعلام کرده که تروریست‌ها قبل از تیراندازی در تالار باتاکلان فریاد می‌زدند:

این موضوع تقصیر اولاند است، او نباید در سوریه مداخله می‌کرد.

پییر یاناژ، شهروند ۳۵ ساله‌ی حاضر در کنسرت، می‌گوید:

ابتدا گمان می کردم صداها مربوط به کنسرت در حال اجراست. اما کمی که گذشت فهمیدم به تالار حمله شده و تروریست‌ها در حال گروگانگیری هستند.
حادثه پاریس

پنج جایی که هدف شش حمله شد

در حملات دیشب پنج نقطه از شهر پاریس، هدف حملات تروریس‌ها قرار گرفت. این محل‌ها به شرح زیر هستند.

رستوران کامبوج: تیراندازی انجام شده در محل رستوران کامبوج واقع در شهر پاریس منجر به کشته شدن ۱۴ نفر شد.

تالار کنسرت باتاکلان: تروریست‌های مسلح به این تالار حمله‌ور شده و حدود ۱۰۰ نفر را در حین برگزاری کنسرت موسیقی راک کشتند.

استادیوم ملی فرانسه«استادو فرانس»: در جریان مسابقه دوستانه آلمان و فرانسه در نزدیکی این استادیوم دو انفجار رخ داد که تعداد ۳۵ نفر کشته شدند.

خیابان شارون: در این خیابان مهاجمان به مردم تیراندازی کردند که طی آن ۱۸ نفر کشته شدند.

محله له‌آل: در این محل نیز تیراندازی شده، اما تا کنون مقامات امنیتی و پلیس فرانسه آماری از این تیراندازی ارائه نکرده‌اند.

حادثه ‍پاریس
حادثه پاریس

کشته شدن ۸ تروریست در پاریس

مقامات فرانسوی اعلام کرده‌اند که ۸ نفر از تروریست‌های حملات دیشب کشته شدند. هنوز از چگونگی کشته شدن این افراد خبری منتشر نشده است.

حادثه پاریس

داعش مسئولیت حملات را پذیرفت

گروهک تروریستی داعش با انتشار اعلامیه‌ای مسئولیت حوادث جمعه ۱۳ نوامبر پاریس را به عهده گرفت. شبکه تلویزیونی اسکای تی جی بیست و چهار که ایتالیایی زبان است اعلام کرده، داعش مسئولیت حملات تروریستی جمعه شب پاریس را به عهده گرفت. بنا بر اعلام این شبکه تلویزیونی داعش عنوان کرده «این خون بهای سوریه و این یازده سپتامبر فرانسه است». خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در اخبار خود آورده، گروه تروریستی داعش، مسئولیت حملات دیشب پاریس را برعهده گرفته است.

حادثه پاریس

رم، لندن و واشنگتن هدف بعدی حملات

برخی از منابع خبری بین‌المللی نیز آورده‌اند، گروه تروریستی داعش با قبول مسئولیت حملات پاریس در سایت دابق به زبان فرانسوی اعلام کرده، فرانسه جنگنده‌های خود را به سوریه ارسال کرد تا کودکان و افراد مسن را هدف قرار دهد و امروز نیز از همان جام زهر خود می‌نوشد. داعش همچنین خبر داده که بعد از پاریس نوبت رم، لندن و واشنگتن است.

حادثه پاریس

ایران اقدامات تروریستی را محکوم کرد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در پیامی به فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، حملات تروریستی دیشب را محکوم کرد و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از فرانسوی‌ها را تسلیت گفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهوری در این پیام آورده است:

حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بی‌گناه در پاریس موجب تاثر و اندوه فراوان گردید. اینجانب به نام ملت بزرگ ایران که خود یکی از قربانیان پدیده شوم تروریسم بوده است؛ این جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم کرده و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسلیت می‌گویم. بی‌تردید مهمترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی‌تر برای مبارزه همه جانبه علیه گروه‌های تروریستی است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هم با محکوم کردن حوادث وحشیانه تروریستی پاریس،به دولت و ملت فرانسه تسلیت گفت و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

سفر روحانی به فرانسه و ایتالیا لغو شد

سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و فرانسه لغو و به زمان مناسب‌تری موکول شد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اعلام این خبر گفته که با هماهنگی‌های انجام شده با طرف‌های اروپایی، قرار است سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دو کشور ایتالیا و فرانسه در زمان مناسب‌تری در آینده انجام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات