آیا تلویزیون‌های سامسونگ تست‌های مصرف انرژی را فریب می‌دهند؟

یک‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
مطالعه 4 دقیقه
هر جا که خبر از آزمایش باشد و نتایج حاصل از این آزمایش‌ها هم مهم باشد معمولا افراد یا شرکت‌ها وسوسه می‌شوند تا کاری کنند که نتایج حاصل از این آزمایش‌ها به نفع آن‌ها و عملکردشان تغییر یابد. گاهی اوقات این کار درلباس بهینه‌سازی و گاهی نیز فریب کاری به نمایش گذارده می‌شود. به تازگی اخباری مبنی بر استفاده از فناوری‌های فریب‌دهی در تلویزیون‌های سامسونگ منتشر شده است.
تبلیغات

پیش از این اخباری مبنی بر استفاده فولکس واگن از فناوری‌های فریب‌دهی در خودروهای این شرکت منتشر شده بود. طبق این اخبار، خودروهای فولکس واگن طوری طراحی شده‌اند که خودرو تشخیص می‌دهد  چه زمانی تحت آزمایشات انتشار گازهای اگزوز قرار گرفته است تا بلافاصله در حالت اقتصادی و انتشار گازهای کم قرار بگیرد. ولی در جاده، خودرو تشخیص نمی‌دهد که در حال تست است؛ از این رو با مصرف سوخت بیشتر به نحو دیگری عمل می‌کند. 

شاید جالب باشد که بدانید در دنیای ابزارهای هوشمند اندرویدی نیز دیده شده است که تولیدکنندگان ابزارهای هوشمند طوری سیستم‌عامل را تنظیم می‌کنند که تشخیص دهد چه زمانی بنچمار‌ک‌های عملکردی در حال اجرا روی گوشی است؛ در چنین شرایطی محدودیت‌های حرارتی کمتر اعمال می‌شوند تا دستگاه بهترین عملکرد خود را در بالاترین سطح ممکن ارائه دهد؛ ولی  بدون شک این عملکرد شباهتی به عملکرد واقعی دستگاه در مواقعی که تحت تست نیست، ندارد. حالا بزرگترین شرکت تولید کننده‌ی ابزارهای هوشمند اندرویدی یعنی سامسونگ تحت بازرسی‌هایی مبنی بر استفاده از فناوری‌های فریب‌دهی برای نشان دادن مصرف بهینه‌ی انرژی در تلویزیون‌های خود است. 

در واقع قضیه از این قرار است که درست مثل خودروهای فولکس واگن،  آزمایش‌هایی که از سوی نهادهای مستقل صورت پذیرفته است نشان می‌دهند که مدیریت انرژی تلویزیون‌های سامسونگ چندان با شرایط تست‌های رسمی این شرکت همخوانی ندارد.

این ماجرا زمانی به شکل جدی مطرح شد که تلویزیون‌های سامسونگ توسط لابراتوار ComplainTV‌ مورد آزمایش قرار گرفتند. تلویزیون‌های سامسونگ  به صورت‌های مختلف آزمایش شدند  و در مقیا‌س‌های مختلف  عملکردهای متناقضی از این تلویزیون‌ها دیده شد و همین باعث شد تا این نکته در ذهن افرادی که آزمایش‌ها را طراحی کرده بودند تداعی شود که تلویزیون‌های سامسونگ پروسه‌ی آزمایش‌ها را شناسایی کرده و مصرف انرژی خود را مطابق با آن تنظیم می‌کنند. چنین چیزی در آزمایشات صورت گرفته توسط ComplainTV مورد اثبات قرار نگرفت؛ ولی برخی از تلویزیون‌ها این حس را منتقل کردند که شرایط آزمایش را تشخیص می‌دهند. اگرچه در این گزارشات نامی از سامسونگ برده نشده، ولی  آزمایشات نشان دادند که ویژگی motion lighting  تلویزیون‌های سامسونگ روشنایی نمایشگر را طی شرایط مختلف آزمایش های کمیسیون الکترونیک بین‌المللی (IEC) کاهش می‌دهد؛ بنابراین انرژی کمتری هم مصرف می‌شود. 

این امر منجر به طرح این سوال از سامسونگ شده است که آیا شما تلویزیون‌های خود را برای مصرف بهینه‌‌ی انرژی در هنگام تست‌های عملکردی تنظیم کرده‌اید؟ حالا کمیسیون اروپایی نیز وارد عمل شده و قول داده که هرگونه فریب‌کاری را مورد بررسی قرار دهد و ضمانت لازم را برای دور نگه داشتن فناوری‌های فریب‌دهی در تلویزیون‌ها و سایر لوازم مصرفی ایجاد نماید. 

در واقع فناوری مورد سوال، فناوری motion lighting سامسونگ است که طراحی شده تا تجربه‌ی تماشای تلویزیون را بهبود دهد. این فناوری نمایشگر را بسته به محتوایی که در حال نمایش است تاریک و روشن می‌کند. این فناوری سال‌ها است که در نمایشگرهای موبایل های سامسونگ مورد استفاده است و سامسونگ فناوری مشابهی را در پنل‌های AMOLED از زمان تولید اولین گلکسی اس خود مورد استفاده قرار داده است. همچنین فناوری مشابه ٰmotion lighting در محصولات سایر تولید کنندگان از جمله زن‌پد ۸ ایسوس وجود دارد. سوالی که برای این تیم حقیقت‌یاب وجود دارد این است که آیا در فناوری motion lighting کد‌های اضافی برای تنظیم روشنایی طی تست‌های مصرف انرژی وجود دارد یا خیر؟

با این حال سامسونگ معتقد است:

مقایسه بین تلویزیون های این شرکت با ماشین‌های فولکس واگن به هیچ وجه درست نیست و فناوری Motion Lighting چیزی نیست که فقط در حین تست‌های عملکردی بکار بیفتد. این فناوری به محض پخش ویدیوها بکار می‌افتد.

سازمان‌های دیگری  در سراسر دنیا از وجود تلویزیون‌هایی که مصرف انرژی خود را در حین تست‌های عملکردی متعادل نشان می‌دهند خبر داده‌اند. لابراتوار تست آژانس انرژی سوئد با تلویزیون‌هایی مواجه شده است که فیلم‌های استاندارد تهیه شده توسط کمیسیون الکترونیک بین‌الملل را شناسایی می‌کنند و روشنایی تصویر را کاهش می‌دهند به این ترتیب نتایج آزمایش‌ها متعادل‌تر می‌شود و مصرف انرژی بالای این تلویزیون‌ها در حالت معمول نشان داده نمی‌شود. 

در کشورهای توسعه‌یافته، تلویزیون‌ها حدود ۱۰ درصد از میزان الکتریسیته مصرفی خانه‌ها را تشکیل می‌دهند و با وجود پیشرفت فناوری، این میزان هر سال بیشتر می‌شود. به این ترتیب آزمایشات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا تولیدکنندگان تلویزیون، محصولات خود را برای مصرف انرژی کمتر تحت تست‌های عملکردی بهینه کرده‌اند یا خیر؟ سامسونگ امیدوار است که نتایج بررسی‌ها به نفع این شرکت تمام شود. نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات