دانشمندان در پی حل مشکل تجزیه پلاستیک با استفاده از کرم هستند

یک‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
پلاستیک از جمله‌ی بزرگ‌ترین دشمنان محیط زیست است. این ماده‌ی پر کاربرد عمر بالایی داشته و به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شود. محققان در پی آنند تا راه بهتری را در مقایسه با بازیافت برای این ماده بیابند تا محیط زیست بیشتر از این آلوده نشود.
تبلیغات

پلاستیک یکی از پرکاربردترین موادی است که در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می‌دهیم. متاسفانه تعداد مراکزی که به بازیافت این محصول با دوام می‌پردازند بسیار کمتر از میزان تولید این ماده در کلان‌شهرها است. تاکنون راهکارهای مختلفی برای کاهش میزان مصرف این ماده پیشنهاد شده که از جمله‌ی آن می‌توان به تشویق برای استفاده از موارد سلولزی اشاره کرد. همچنان مقابله با خیل عظیم زباله‌های پلاستیکی یکی از چالش‌ها برای شهرهای بزرگ است. شماری از دانشمندان در پی حل این مشکل به روش بهتری هستند. براساس اطلاعات ارائه شده، محققان دانشگاه استنفورد در پی آنند تا با استفاده از قابلیت‌های نوعی کرم با عنوان MealWorm این مشکل را حل کنند. کرم‌های موسوم به MealWorm قادرند تا با بهره‌گیری از قابلیت‌های سیستم گوارشی خود، پلاستیک را به مواد دیگری که می‌توانند در طبیعت تجزیه‌ شوند، تبدیل کنند. تحقیقات انجام شده نشان از این دارند که می‌توان از این حشرات برای تجزیه‌ی پلاستیک اشاره کرد، بطوریکه فضولات باقی مانده در صنعت کشاورزی بخ عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.

البته با وجود قابلیت تبدیل و تجزیه، این کرم‌ها نمی‌توانند حجم زیادی از پلاستیک و مواد پلی استایرن را تجزیه کنند. هر ۱۰۰ کرم از این نوع تنخا قادر است بصورت روزانه ۳۴ تا ۳۹ میلی گرم از پلی استایرن را به مواد قابل تجزیه تبدیل کنند. دانشمندان در پی آنند تا با پی بردن به باکتری موجود در سیستم گوارشی این موجود، بتوانند مشکل ازدیاد مواد زائد پلاستیکی را به شکل بهتری حل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات