یک طرح، یک نگاه: اوزوبات، ربات حساس به رنگ

سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
مطالعه 4 دقیقه
نیازهای کودکان  عصر جدید، شکلی دیگر دارند. دنیای آنها از همان ابتدا تحت تأثیر فناوری‌های روز شکل می‌گیرد؛ بازیچه‌های آنها از جنس دیگری است و نگاه‌شان به دنیا، تحت تأثیر دانش امروز، رنگی متفاوت یافته است. اوزوبات با توجه به این نکته طراحی شده است.
تبلیغات

 امروزه دیگر مشاهده‌ی کودکانی که مشغول بازی با گوشی‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر هستند، امر چندان عجیبی نیست. حتماً شما نیز با چنین کودکانی مواجه شده‌اید. نوابغ کوچکی که حتی بهتر از والدین خود، از ساز و کار این وسایل سر درآورده‌اند. البته این ویژگی اگرچه در نگاه اول مثبت به نظر می‌رسد، اما همچون تأثیرات تکنولوژی در دنیای بزرگسالان، روی تاریکی نیز دارد.

کودکان در دنیای تکنولوژی

کودکان امروز آن قدر که سرگرم شبکه‌های اجتماعی شده‌اند، بازی، سرگرمی و تفریحات مناسب سن و سال خود را از یاد برده‌اند. اوزوبات (Ozobot) به همین منظور طراحی شده است؛ رباتی که فناوری و دنیای سرگرمی را در هم ادغام و فرصتی متفاوت را در اختیار کودکان و حتی بزرگسالان قرار می‌دهد تا اندکی هم تفریح کنند.

اوزوبات، ربات حساس به رنگ

این همان نکته‌ای بود که توجه "نادر حمدا" (Nader Hamda)، را به خود جلب کرد. دو دختر او بیشتر اوقات سرگرم بازی با گوشی‌های خود بوده و ارتباط کم‌تری با هم برقرار می‌کردند. اینجا بود که نادر تصمیم گرفت اوزوبات را وارد صحنه کند. رباتی که علاوه بر جنبه‌ی بازی و سرگرمی، فرصتی نیز برای دورهم بودن و برقراری روابط اجتماعی قوی‌تر بین اعضای خانواده و دوستان فراهم می‌کند. همچنین ساز و کار این ربات نیز در جای خود آموزنده و جالب توجه است.

اوزوبات، ربات حساس به رنگ
اوزوبات، ربات حساس به رنگ

در اصل اوزوبات، ربات کوچکی است که نسبت به رنگ‌ها واکنش نشان داده و ضمن شناسایی الگوهای رنگی مختلف، حرکات متفاوتی را انجام می‌دهد. در حقیقت این ربات الگوهای رنگی که فرد ترسیم می‌کند را دنبال نموده و بسته به رنگ‌های مختلف به کار رفته، به صورت‌های مختلف جابجا می‌شود. گاهی به دور خود چرخیده، گاهی جهت حرکتش را تغییر داده و گاهی نیز به اجرای حرکات موزون می‌پردازد. در واقع این شما هستید که حرکات ربات را تعیین می‌کنید، دنیای او را خطوط رنگی تشکیل می‌دهد که توسط شما کشیده شده‌اند.

اوزوبات، ربات حساس به رنگ
اوزوبات، ربات حساس به رنگ
اوزوبات، ربات حساس به رنگ

صحنه‌ی حرکت این ربات بامزه نیز متنوع است. از صفحه گوشی و تبلت گرفته تا همین برگ‌های کاغذی قدیمی، میدان عمل این کوچولوی پر جنب و جوش هستند. در عین حال کودکان نیز حین بازی با اوزوبات، آشنایی بیشتری با زبان برنامه‌نویسی و دنیای رباتیک پیدا کرده و مهارت‌های خود را در زمینه‌ی استفاده از کدهای دستوری افزایش می‌دهند. از سوی دیگر آنها وقت بیشتری را نیز با دیگر اعضای خانواده‌ی خود گذرانده و مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود می‌بخشند.

اوزوبات، ربات حساس به رنگ
اوزوبات، ربات حساس به رنگ

اپلیکیشن رایگانی نیز برای اوزوبات ارائه شده که سهولت بیشتری را برای کار با آن فراهم می‌آورد.

اوزوبات، ربات حساس به رنگ

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم به تماشای ویدیوی زیر بنشینید که اندکی بیشتر شما را با این ربات بامزه آشنا می‌کند.

لینک دانلود ویدیو

نظر شما در مورد اوزوبات چیست؟ نظر شما در مورد دنیای آغشته به تکنولوژی کودکان امروزی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات