ایران ۲ برابر میانگین آسیا، پسماندهای الکترونیکی تولید می‌کند

شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نگه‌داری و بازیابی پس‌ماندهای الکترونیکی یکی از چالش‌های مهم در دنیای مدرن است. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در حال حاضر ۴۱ میلیون تن زباله‌ی الکتریکی در جهان وجود دارد؛ اما سهم ایران در این زمینه چقدر است؟
تبلیغات

در جهان بیش از ۴۱ میلیون تن زباله الکترونیکی وجود دارد و در این میان سهم هر ایرانی در تولید این زباله‌ها حدود ۷ کیلوگرم است. توسعه تولید محصولات الکترونیکی در جهان چالش پسماندهای الکترونیکی و دورریزی آنها را به دنبال دارد و این زباله‌های الکترونیکی به دلیل ترکیبات خطرناک، آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری را تولید می‌کنند.

درگاه پایش جامعه اطلاعاتی بر مبنای نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، آخرین وضعیت پایش پسماند الکترونیکی در جهان را منتشر کرد. در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۴۱.۸ میلیون تن پسماند الکترونیکی در جهان تولید شده که اروپا بیشترین سهم را در تولید و دورریز این زباله ها به خود اختصاص داده است.

هم اکنون تنها ۴ میلیارد نفر از مردم جهان تحت پوشش قوانین ملی مرتبط با پسماند الکترونیکی هستند یعنی از هر ۷ نفر در دنیا ۴ نفر تحت پوشش این قوانین قرار دارند.

براساس این بررسی ها، اروپا ۱۵.۶ کیلوگرم به ازای هر نفر پسماند الکترونیکی تولید می‌کند. پس از اروپا، قاره اقیانوسیه با ۱۵.۲ کیلوگرم پسماند به ازای هر نفر و آمریکا با ۱۲.۲ کیلوگرم به ازای هر نفر، در رده‌های بعدی دورریزی و تولید پسماند الکترونیکی جهان قرار دارند.

در این میان قاره آسیا با ۳.۷ کیلوگرم به ازای هر نفر و آفریقا با ۱.۷ کیلوگرم به ازای هر نفر در تولید زباله‌های الکترونیکی سهم دارند.

حجم زباله‌های الکترونیکی اضافی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام شده و مربوط به اردیبهشت ماه امسال می‌شود نشان می‌دهد که ۷.۴۰ کیلوگرم زباله الکترونیکی در کشور به ازای هر ایرانی تولید می شود و این به این معنی است که سهم ایران در تولید پسماندهای الکترونیکی از متوسط آسیا بالاتر و تقریبا دو برابر آن است.

پسماند الکترونیکی شامل لامپ، قطعات کوچک فناوری اطلاعات، صفحه تصویر، تجهیزات تبادل حرارتی و تجهیزات کوچک و بزرگ الکترونیکی می‌شود که در این میان تجهیزات حرارتی و الکترونیکی بیشترین سهم را درتولید و دورریز پسماندهای الکترونیکی جهان به خود اختصاص داده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات