مصاحبه اختصاصی زومیت با مدیر برند اوپو

سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
اوپو یکی از کمپانی‌های بزرگ تولید کننده‌ی گوشی‌هوشمند است که قصد دارد تا محصولات خود را وارد بازار ایران کند. در حاشیه‌ی مراسم رونمایی از گوشی جدید این شرکت در جیتکس ۲۰۱۵، مصاحبه‌ی اختصاصی با مدیران ارشد اوپو داشتیم تا از کم و کیف حضور این برند در بازار کشور مطلع شویم. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

اوپو یک برند فعال در حوزه‌ی فناوری در قاره‌های آفریقا، اروپا، اقیانوسیه و آسیا است. از زمان تاسیس این شرکت در سال ۲۰۰۴، اوپو همیشه برای توجه ویژه به جزئیات معروف بوده است. اوپو تلاش می‌کند تا در هر محصول امکانات و ویژگی‌هایی که با توجه به خواسته‌های کاربران به دقت انتخاب شده‌اند را در کنار طراحی خاص خود قرار دهد. بعد از ورود اوپو به عرصه گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۰۸، این کمپانی یک سال بعد وارد بازارسایر کشورها شد. در حال حاضر، گوشی‌های موبایل اوپو در بیش از ۲۰ کشور دنیا در دسترس هستند و در بیش از ۵۰ کشور نیز امکان خرید اینترنتی آن ها وجود دارد. این در حالی است که برند اوپو تا ماه آوریل سال ۲۰۱۵ در ۱۱۶ کشور دنیا به ثبت رسیده است.

Oppo Brand Manager

کاترینا لی - مدیر اجرایی برند اوپو است. وی وظیفه‌ی برندینگ اوپو در دنیا را برعهده دارد و مسئول بخش برنامه ریزی و اجرای استراتژی‌ها در این شرکت است. لی سال ۲۰۱۴ به اوپو پیوست و شروع به توسعه‌ی نام این شرکت و برندینگ اوپو در سرتاسر جهان کرد.  وی در ادامه‌ مسولیت یکپارچه سازی استراتژی‌های برند با سیاست‌های بخش مارکتینگ را عهده دار شد. از موفقیت‌های کارتینا لی می‌توان به قرارداد با تیم بارسلونا به عنوان اسپانسر رسمی این باشگاه و اسپانسری فیلم‌های Fast & Furious 7 و Transformer 4 اشاره کرد.

وی در رشته‌ی MBA در دانشگاه لویال شیکاگو تحصیل کرد. کارتینا لی تجربه‌ی کار در شرکت‌های بزرگی همچون لنوو به عنوان مدیر بخش بازاریابی عملیاتی و ارتباطات محصول را در کارنامه‌ی خود دارد. وی همچنین در بنکیو به عنوان مدیر بخش رونمایی از محصول فعالیت کرده و علاوه بر این، تجربه‌ی کار در لکسوس تایوان به عنوان مدیر ارتباطات بازاریابی محصول را برعهده داشته است.

در ادامه متن مصاحبه‌ی اختصاصی زومیت با کاترینا لی - مدیر اجرایی برند اوپو را مشاهده می‌کنید:

شما در کنفرانس معرفی R7s اشاره کردید که اوپو رتبه‌ی دوم را در بازار چین دارد، آیا این مربوط به بازه‌ی زمانی یک ماهه است یا در طول سال این جایگاه را حفظ کرده‌اید؟

در ماه‌های جولای و آگوست این جایگاه را داشته‌ایم، اما در ماه‌هایی نیز حتی به رتبه‌ی یک در بازار چین دست یافتیم.

بسیار خب میانگین جایگاه اوپو در بازار چین در طول سال ۲۰۱۴ چه بوده است؟

ما پس از عرضه‌ی محصولات سری R7 مرتبا جایگاه اول و دوم را داشته‌ایم اما پیش از آن، در ماه‌هایی در جایگاه سوم یا چهارم بوده‌ایم.

02 uppo interview

پس شما در سال ۲۰۱۴ همیشه جزو پنچ برند برتر چین بوده‌اید.

بله همین‌طور است.

شرایط در بازارهای دیگر چطور بوده است؟ پس از چین بزرگ‌ترین بازارهای اوپو در کدام کشورها است؟

ما در کشورهای جنوب شرقی سهم بازار بزرگی داریم. به عنوان مثال در مالزی، ویتنام  بازار بزرگی را تحت کنترل گرفته‌ایم. حتی در ویتنام بزرگ‌ترین سهم بازار را در اختیار داریم و رتبه‌ی اول را کسب کرده‌ایم. در میانمار نیز سهم بازار قابل ملاحظه‌ای داریم.

اوپو در چند کشور دنیا حضور دارد؟

اوپو در ۱۱۶ کشور ثبت شده است و در بیش از ۲۰ کشور حضور مقرر مستقل خود را داشته و فروش مستقل خود را دارد.

شما قرار است که وارد بازار ایران شوید از چند ماه پیش کار بر روی این بازار را شروع‌ کرده‌اید و بررسی‌های لازم را انجام داده‌اید، حال باید بدانید که قرار است کدام بخش از بازار ایران را هدف قرار دهید؟ گوشی‌های پرچمدار یا میان رده یا ارزان قیمت؟

ما برای ایران قصد داریم بازار میانی و بالا را هدف قرار دهیم. ما می‌دانیم که ایرانی‌ها به دنبال کالای با کیفیت و با دوام هستند.

شما در شرایطی وارد بازار گوشی‌های بالا رده می‌شوید که شرکت‌هایی همچون اپل و سامسونگ این بخش از بازار ایران را تحت کنترل خود گرفته‌اند، هواوی سیاست متفاوتی را در زمان ورود به بازار ایران داشت و ابتدا بازار گوشی‌های ارزان قیمت و میان رده را هدف قرار داد و بعد تلاش کرد تا از بخش بالا رده، سهم کسب کند. حتی در این شرایط نیز شما قصد دارید تا بازار بالا رده‌ها را هدف قرار دهید؟

حقیقتا ما در حال حاضر مایل نیستیم در باره‌ی رقابت صحبت کنیم. ما به تمام برندها احترام می‌گذاریم. ما فعلا می‌خواهیم در بازار حضور داشته و محصولات خود را در اختیار مصرف کننده‌ی ایرانی قرار دهیم شاید بعد از ۴ یا ۵ سال بتوانیم در باره‌‌ی رقابت در بازار ایران صحبت کنیم. پس ما بیشتر به دنبال شکل دادن ارتباط با مصرف کننده هستیم تا رقابت.

03 uppo interview

قیمت‌ها چطور خواهند بود، براساس اقتصاد ایران بومی خواهند شد یا همان قیمت‌های جهانی معادل سازی می‌شوند؟

ما قیمت‌ها را براساس بازار ایران تغییر خواهیم داد تا محصولات ما با بهترین قیمت به دست مصرف کننده‌ی ایرانی برسند.

هدف شما برای ۳ تا ۵ سال اینده برای بازار ایران چیست؟ تنها برای آزمایش بازار آماده‌اید یا هدف‌های بزرگی همچون کسب یکی از جایگاه اول تا سوم ایران را در ذهن دارید؟ ‌

در واقع ترکیبی از این دو را برنامه ریزی کرده‌ایم، بدون شک برنامه‌ریزی دقیقی داریم. ما برای آزمایش بازار نیامده‌ایم، اما پله پله به سمت جلو پیش خواهیم رفت. در ابتدا ما باهوش و آرام حرکت خواهیم کرد. امیدوارم پاسخ سوال را داده باشم.

حقیقا خیر! به نظر من، اگر بخواهید جزو سه برند برتر بازار ایران باشید نمی‌توانید قدم‌های کوچک بردارید باید برنامه‌ی تهاجمی داشته باشید.

ما برای موفقیت چند المان خاص داریم که اولین آن‌ها فرهنگ اوپو است که من بعدها اطلاعات مربوط به آن ها را بطور کامل در اختیار شما قرار می‌دهم. مورد دوم، سیستم بسیار خاصی است که ما برای بازاریابی و فروش داریم، علاوه بر این‌ها بهترین محصول با بهترین قیمت و بهترین خدمات را به مشتری ارائه خواهیم کرد. ما مرتبا وضعیت خود و میزان پیشرفت در بازار را بررسی می‌کنیم و براساس شرایط، استراتژی‌های خود را تغییر می‌دهیم. 

بازار ایران از جنبه‌های مختلف شبیه به بازار چین است اما در ابعاد کوچک‌تر، از این رو شاید استراتژی شما برای کسب موفقیت در بازار چین قابل اجرا در بازار ایران نیز باشد. شما دلیل موفقیت اوپو در بازار رقابتی و بسیار بزرگ چین را در چه می‌دانید؟

پاسخ به این سوال ساده است، ما این موضوع را بارها در داخل شرکت نیز بررسی کرده‌ایم. مهم‌ترین دلیل موفقیت اوپو، تمرکز است. ما بر روی طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند تمرکز کرده‌ایم و از شاخه‌ای به شاخه‌ی دیگر نمی‌رویم مثلا ساعت هوشمند تولید نمی‌کنیم وقتی یک شاخه‌ی جدید مطرح می‌شود حتی اگر جالب باشد و ما هم توان تولید آن را داشته باشیم به سمت آن حرکت نمی‌کنیم چرا که قرار است بر روی موبایل مترکز شویم. ما حتی در بین محصولاتمان هم پیچیدگی ایجاد نمی‌کنیم و مدل‌ محصولات ما کاملا مشخص است.

احتمالا شما تنها کمپانی هستید که محصول جدید خود را در جیتکس معرفی کرده است، آیا این برنامه را برای سال‌های آینده نیز دنبال خواهید کرد؟

ما این کار را انجام دادیم تا به مردم خاورمیانه نشان دهیم که برای آن‌ها اهمیت قائل هستیم. اینکه تنها بگوییم که این بخش از بازار برای ما مهم است و محصولات خود را ابتدا در بازارهای دیگر رونمایی کنیم کافی نیست ما می‌خواهیم تعهد خود را با خاورمیانه نشان دهیم.

با توجه به مشکلات زیرساختی که در ایران وجود دارد و نبود کارت‌های اعتباری، آیا برنامه‌ای برای عرضه‌ی محصولات خود از طریق اپراتورهای مخابراتی ایران دارید؟

بله در تلاش هستیم تا با همکاری اپراتورهای این مشکلات را رفع کنیم و محصولات اوپو را از طریق آن‌ها در اختیار مشتری قرار دهیم، اما هنوز توافقی انجام نشده است.

04 uppo interview

نرم‌افزار برای ایرانی‌ها اهمیت زیادی دارد، بسیاری از کمپانی‌های چینی پس از فروش محصول، مشتری را رها می‌کنند و ارتقاء نرم‌افزار و رفع مشکلات نرم‌افزاری را دنبال نمی‌کنند. سیاست اوپو در این باره چگونه است؟

برای اوپو ارائه نرم‌افزار پایدار و بدون مشکل در اولویت است. ما مدام در تلاش هستیم تا نرم‌افزار خود را بهبود بخشیده و مشکلات آن را رفع کنیم تا بهترین تجربه را در اختیار کاربر خود قرار دهیم. ما به دنبال اضافه کردن قابلیت‌های فانتزی نیستیم و امکاناتی را اضافه می‌کنیم که واقعا به درد کاربر بخورند.

این بسیار خوب است اما منظور اصلی من ارتقا به نسخه‌های جدید اندروید است به عنوان مثال اخیرا اندروید ۶ منتشر شده است و گوشی‌های شما از اندروید ۵ بهره می‌برند آیا برنامه‌ای برای ارتقاء گوشی‌های مختلف خود به اندروید ۶ دارید؟

بدون شک ما این کار را انجام می‌دهیم و در حال انجام این هستیم تا اندروید ۶ را بر روی محصولات خود اضافه کنیم.

چه زمانی عرضه‌ی محصولات اوپو در بازار ایران شروع می‌شود؟

بین ۳ تا ۶ ماه آینده

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات