جورج میلر پدر شاتل‌های فضایی ناسا در سن ۹۷ سالگی درگذشت

یک‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
جوریج میلر، یکی از رهبران تاثیرگذار ناسا در دوروان جنگ سرد است که عنوان پدر شاتل‌ فضایی را به خود اختصاص داده است. میلر دیروز در سن ۹۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.
تبلیغات

جورج میلر یکی از مدیران اصلی ناسا بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۹ بوده و تاثیر زیادی در پیشبرد طرح‌های فضایی این کمپانی و مخصوصا ارسال انسان به ماه بازی کرده است. وی که لقب پدر شاتل‌های فضایی را به خود اختصاص داده بود، در سن ۹۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

میلر در سال ۱۹۶۳ میلادی به ناسا پیوست و به عنوان معاون ارشد در بخش ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار ناسا به انجام وظیفه پرداخت. در طی سال‌هایی که میلر در این سمت به انجام وظیفه مشغول بود، ناسا در حال آزمایش و توسعه‌ی فضاپیماهای خود برای انجام سفرهای فضایی سرنشین‌دار بود. وی شانس این را داشت تا در فرآیند توسعه و آزمایش فضاپیماهای ناسا نظارت داشته باشد.

یکی از شروط اصلی میلنر برای قبول استخدام در ناسا، سازمان‌دهی مجدد در این نهاد فضایی و تشکیل گروهی با عنوان ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار بود. میلر توسط جیمز وب که ریاست ناسا را در آن زمان بر عهده داشت، با قبول شرط، استخدام شد. با تشکیل تیم مورد نظر، مشخص شد که ناسا از برنامه‌ی آپولو بسیار عقب بوده و هزینه‌های این پروژه نیز بسیار افزایش یافته است. میلر با برنامه‌ریزی مجدد و هماهنگ‌کردن بخش‌ه‌های مختلفی که روی این پروژه‌ کار می‌کردند، وضعیت برنامه‌ی آپولو را سر و سامان بخشیده و هزینه‌های اجرای این طرح را نیز سازمان‌دهی کرد. یکی از نظریات وی با عنوان All Up مخالفانی را نیز در ناسا داشت که از جمله‌ی ان می‌توان به وارنر وان براون اشاره کرد. میلر معتقد بود که باید در زمان آزمایش تمام راکت‌های موشک به یکباره روشن شده و مورد آزمایش قرار گیرند.

میلر در سال ۱۹۶۹ از پست خود کنار رفت و فرصت خود را برای تبیین آینده‌ی ناسا صرف کرد. از جمله‌ی خدمات وی باید به کار روی پروژه‌هایی نظیر اسکای لب (SkyLab) یا بهره‌گیری از فضاپیماهای چندبار مصرف اشاره کرد که بعدها با نام شاتل فضایی شناخته شدند.

میلر در گفتگوهای خود به این نکته اشاره کرد که به دستاوردهایی که ناسا پس از آپولو  و راه یافتن به ماه به آن‌ها رسیده نیز افتخار می‌کند. میلر پروژه‌هایی نظیر اسکای لب و شاتل‌های فضایی را با بهره‌گیری از تجارت به دست آمده از آپولو و راه یافتن انسان به ماه، از جمله‌ی یافته‌های بزرگی می‌داند که ناسا به آن‌ها دست یافته است.

میلر از جمله‌ی افرادی بوده که در پشت صحنه نقشی کلیدی را برای آماده کردن بستر مورد نیاز به منظور اجرای پروژه‌های نظیر آپولو یا ساخت شاتل فضایی و توسعه اسکای لب بازی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات