۹ دلیل قانع کننده برای ارتقا ندادن پی‌سی قدیمی

شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
مطالعه 7 دقیقه
افراد کمی هستند که بتوانند در برابر زرق و برق جدیدترین ابزارها و گجت‌های پرزرق و برق مقاومت کنند؛ اما این به آن معنا نیست که کنار گذاشتن رایانه‌ی قدیمی و تهیه مدل جدیدتر آن ایده‌ی خوبی است.
تبلیغات

در حالی که گیمرها و تدوین‌کنندگان حرفه‌ای همیشه باید با تکنولوژی پیش رفته و نهایت قدرت را در اختیار داشته باشند، کاربران عادی‌تر می‌توانند پول خود را پس‌انداز کنند و با کامپیوترهای قدیمی خود سرکنند؛ با هم دلایل این کار را مرور می‌کنیم.

۱. کامپیوتر کنونی شما هنوز خوب کار می‌کند

old pc 1

اگر صادقانه نگاه کنیم شما به قدرت آنچنان زیادی برای انجام دادن بیشتر کارهای معمولی خود نیاز ندارید؛ حتی کامپیوترهای قدیمی و دارای حداقل‌ها می‌توانند ویدئوهای 1080p را پردازش کنند،ایمیل‌ها را تفکیک کنند و شما را قادر بسازند که مانند حرفه‌ای‌ها فایل‌‌های مایکروسافت آفیس را طراحی و ویرایش کنید.

هچنین باید توجه داشته باشید که قدرت پردازنده‌ها تغییر آنچنان چشمگیری نمی‌کند. مدتی قبل ممکن بود سالانه ۳۰ درصد به قدرت پردازنده‌ها اضافه شود، اما در طول دهه گذشته پیشرفت آن‌ها به صورت محسوسی افت داشته است. انتظار می‌رود پردازنده‌های جدید فقط ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به نسخه‌های قبلی خود قدرتمند‌تر باشند و سرعت کلاک آن‌ها نیز عمدتا یکسان باقی می‌ماند.

لینلی گینَپ، تحلیلگر فناوری، در سال ۲۰۱۳ گفت که شما می‌توانید بین پنج تا هفت سال با کامپیوتر کنونی خود سر کنید؛ اگرچه این درست است که ممکن است در طول زمان کمی کندی احساس کنید، اما به احتمال زیاد در کارهای روزانه مشکلی احساس نخواهید کرد.

۲. می‌توانید کامپیوتر قدیمی خود را کمی بهبود ببخشید

old pc 2

هیچ وقت نمی‌توان گفت کامپیوترها در طول زمان کند نخواهند شد؛ اما زمانی که این اتفاق بیفتد، ممکن است ناشی از فعالیت پشت پرده یک نرم‌افزار یا سیستم‌عامل باشد که بعد از سال‌ها کهنه شده است.

می‌توانید مقاله‌هایی در مورد رفع این مشکلات در زومیت بیابید که به مشکلات این‌چنینی شما کمک خواهد کرد،روش‌هایی ارزان و حتی رایگان!

۳. از SSD استفاده کنید

old pc 3

ارتقاء یک رایانه‌ی قدیمی با حافظه‌های SSD ممکن است باعث شود رایانه قدیمی شما با عملکرد سریع‌تر، حس بهتری نسبت به قبل شما بدهد. استفاده از SSDها می‌تواند سرعتی ماورا تصورات شما به رایانه‌تان بدهد و سرعت تمام اعمال رایانه شما را، اعم از مدت زمان بوت تا شروع به کار برنامه‌ها و حتی گشت و گذار میان پوشه‌ها بالا ببرد.

سرمایه‌گذاری روی SSDها، هوشمندانه‌ترین کاری است که هر کاربر معمولی برای ارتقای رایانه‌ی شخصی خود می‌تواند انجام دهد. در حال حاضر می‌توان با قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار یکی از آن‌ها را تهیه کرد.

۴. ویندوز 10 تو را می‌خواند

old pc 4

زمانی که شما مجبور بودید همواره سخت‌افزار خود را به روز نگه دارید تا بتوانید از آخرین نسخه‌ی ویندوز بهره ببرید، گذشته است. مایکروسافت تمام قدرت خود را به کار بسته تا رایانه‌های قدیمی نیز بتوانند جدیدترین نسخه‌های ویندوز را به راحتی اجرا کنند؛ ابتکاری که باعث می‌شود این سیستم‌عامل بر روی رایانه‌های قدیمی به راحتی اجرا شود، و حتی ویندوز 8.1 نیز امتحان خود را بر روی پردازنده‌های قدیمی و مادربردهای فراموش شده به خوبی پس داد.

مایکروسافت ترجیح می‌دهد همه‌ی کاربرانش به جای درجا زدن در نسخه‌های قدیمی، از ویندوز 10 استفاده کنند؛ به همین دلیل بود که این نسخه را به رایگان در اختیار کاربران ویندوز 7 و 8 قرار داد.این حرکتی بی سابقه در تاریخ این شرکت بود و یک سنت‌شکنی بزرگ تلقی می‌شد.

۵. لینوکس از همیشه سبک‌تر است

old pc 5

در حالی که مایکروسافت تمایلی به رایگان کردن ویندوز 10 برای کاربران ویندوز XP ندارد و این سیستم‌عامل در حدود یک سال پیش از رده خارج شد،باز هم به آن معنا نیست که شما به یک رایانه‌ی جدید نیاز دارید.

ممکن است رایانه‌های قدیمی‌تری که هنوز هم از ویندوز XP استفاده می‌کنند، حداقل‌های لازم را برای اجرای نسخه‌های جدیدتر آن نداشته باشند، اما لینوکس پیش‌نیازهای سخت‌افزار به مراتب کمتری می‌طلبد. در واقع توسعه‌های مختلفی از لینوکس وجود دارد که اساس وجودی آن‌ها سبک بودن به اندازه کافی برای اجرا بر روی سخت افزارهای قدیمی‌تر است.

۶. همه چیز بر روی شبکه جهانی اینترنت موجود است

old pc 6

امکان دارد شما حتی نیاز به استفاده از رایانه‌های رومیزی نداشته باشید؛ هر روزی که می‌گذرد سرویس‌های بیشتری، تلفن همراه را به عنوان پلتفرم اصلی خود قرار می‌دهند؛ اما کاربران رایانه‌های رومیزی را به جای نرم افزارهای آفلاین به سوی برنامه‌های تحت وب خود سوق می‌دهند. مدیریت ایمیل، طراحی پرزنتیشن‌ها، حسابداری و مدیریت حساب بانکی، مکالمه‌های تصویری و بسیاری موارد دیگر همه در مرورگر رایانه شما قابل دسترسی هستند. فلسفه‌ی اصلی در پشت پرده‌ی شکل گیری و عرضه کروم‌بوک‌ها دقیقا همین مسئله است که کاربران بتوانند تمام کارهای روزمره‌ی خود،حتی طراحی و ویرایش فایل‌های مایکروسافت آفیس و کار با فتوشاپ،را به صورت آفلاین و آنلاین توسط مرورگر وب خود به تنهایی انجام دهند.

اگر بیشتر وقتی که در حال کار با رایانه هستید را به صورت آنلاین سپری می‌کنید،خرید یک رایانه جدید مقدار زیادی به قدرت مانور شما نمی‌افزاید؛ حتی اگر رایانه‌ای قرون وسطایی داشته باشید، بهتر است پول خود را برای اتصالی سریع‌تر و مطمئن‌تر به اینترنت هزینه کنید.

۷. از سرویس «استریم در خانه» استیم استفاده کنید

old pc 7

فناوری استریم می‌تواند حتی جان تازه‌ای به رایانه‌های مخصوص بازی بدهد،حتی می‌تواند برای شما رایانه‌ای قدرتمند در هرجای منزلتان به ارمغان بیاورد. اگر بخواهید بر روی لپ‌تاپ خود در خانه‌تان بازی کنید، فناوری استریم در منزل برای شما معجزه می‌کند. در آزمایش‌های انجام شده،این فناوری قادر به اجرای بازی Assassin's Creed IV: Black Flag بر روی مک‌بوک مدل سال ۲۰۰۸ شده است.

قدرت این فناوری دقیقا به قدرت رایانه میزبان و قدرت شبکه خانگی شما بستگی دارد. فناوری استریم در خانه استیم، بازی‌ها را بر روی رایانه‌ی اصلی شما پردازش می‌کند و سپس به شما اجازه می‌دهد این سیگنال ها را به لپ‌تاپ دیگری در منزلتان برسانید؛ چیزی مانند Netflex برای گیمرها. کیفیت این سرویس به قدری خوب است که شما را از خرید لپ‌تاپ جدید بی نیاز می‌کند.

۸. تنظیم کردن یک رایانه جدید وقت‌گیر است

old pc 8

گردآوری یک سیستم جدید و تنظیم کردن آن ممکن است برای شیفتگان این رشته لذت بخش باشد، اما برای بقیه افراد دردی عذاب آور است. پاکسازی نرم افزارهای از پیش نصب شده قدیمی و تنظیم یک رایانه‌ی جدید کاملا سر راست است؛ اما وقت قابل ملاحظه‌ای را از شما می‌گیرد و به دلیل اینکه اینگونه نرم‌افزارها در حال حاضر بسیار فراگیر شده‌اند، توصیه می‌شود این مرحله را از قلم نندازید؛ حتی اگر رایانه‌ی جدید شما دنیایی از حجم و قدرت را در اختیار شما می‌گذارد.

اگر شما واقعا به رایانه‌ی جدید نیاز دارید، این کارها نیز بخشی از مراحل تهیه این رایانه‌ی جدید هستند؛ اما اگر این مراحل را انجام ندهید ممکن است قدرت آنچنان زیادی را در رایانه جدیدتان حس نکنید.

۹. رایانه‌های جدید هزینه زیادی در بر خواهند داشت

old pc 9

رایانه‌های جدید،حتی کروم‌بوک‌های ارزان قیمت هم صدها دلار هزینه در بر خواهند داشت و ممکن است تمام پس انداز شما را از بین ببرند. قبل از اینکه برای خرید رایانه‌ها ولخرجی کنید، بهتر است به بعضی از پیشنهادات ذکر شده در این مقاله توجه کنید و از خودتان بپرسید آیا راهی جز خرید یک رایانه‌ی جدید ندارید یا می‌توانید با ارتقاء سخت‌افزاری یا مرورگرهای وب کارهای روزانه خود را انجام بدهید و پول خود را پس انداز کنید.

اگر از یک رایانه‌ی قرون وسطایی استفاده نمی‌کنید، در این صورت جواب صادقانه برای شما این است که پول خود را پس انداز کنید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات