گزارش مالی اینتل در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۵: سود ۳.۱۱ میلیاردی از درآمد ۱۴.۴۷ میلیارد دلاری

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
اینتل گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۵ را منتشر کرده که در آن می‌‌توان اثر افول ادامه‌دار بازار کامپیوترهای شخصی را مشاهده کرد؛ موضوعی که تاثیر مستقیم آن روی فروش پردازنده‌های اینتل نیز ملموس است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اینتل با انتشار آمارهای مرتبط با گزارش مالی خود در سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی، آثار کاهش فروش پی‌سی‌ها در بازار جهانی را بیش از پیش نمایش داده است. البته اینتل به لطف افزایش قیمت پردازنده‌ها و همچنین افزایش درخواست درخصوص فروش کامپیوترهای بزرگ‌تر، موفق شده تا وضعیت مالی خود را تا حدودی متعادل نگه دارد.

اینتل اعلام کرده که سود کسب شده در سه ماهه‌ی سوم سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهشی ۶.۳ درصدی روبرو شده است. البته کاهش درآمد این کمپانی بسیار ناچیز بوده است. اینتل در سه ماهه‌ی سوم موفق شده تا آماری بیش از پیش‌بینی‌های صورت گرفته ارائه دهد؛ هر چند آنچه که این کمپانی برای کسب درآمد در سه ماهه‌ی جاری در نظر دارد، با آمارهای ارائه شده توسط متخصصان وال استریت همخوانی دارد.

بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی تراشه‌های پردازشی در جهان، بخش بزرگی از درآمد خود را از طریق فروش پردازنده‌های مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی به دست می‌‌آورد. با توجه به اینکه بازار پی‌سی در طول چند سال اخیر با افولی ادامه دار روبرو است، اینتل نیز از این بابت متضرر شده و آمار فروش پردازنده‌های مخصوص مورد استفاده در پی‌سی‌ها نیز کاهش یافته است.

گارتنر با انتشار گزارشی ابراز امیدواری کرده تا با وجود کاهش یک سومی فروش پی‌سی‌های توشیبا، مایکروسافت بتواند با عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ و همچنین نسل جدید کامپیوترهایش نظیر سرفیس بوک، جان دوباره‌ای را به بازار ببخشد که البته آمارهای ارائه شده نشان از این دارند که ویندوز ۱۰ نیز هنوز نتوانسته آنچنان که باید به این مهم دست یابد؛ چراکه کاربران در انتظار عرضه‌ی محصولات جدید مبتنی بر ویندوز ۱۰ هستند، نه محصولات پیشین کمپانی‌ها که به ویندوز ۱۰ بروزرسانی شده‌اند.

همانطور که اشاره کردیم بسیاری از کاربران در انتظار عرضه‌ی پی‌سی‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ و پردازنده‌های نسل ششمی اینتل یا همان اسکای لیک هستند. اینتل به این موضوع اشاره کرده که از آمار سه ماهه‌ی سوم می‌توان دید که طیف گسترده‌ای از کاربران به سمت خرید محصولات مبتنی بر پردازنده‌های اسکای لیک تمایل بیشتری دارند.

برایان کرازنیچ، مدیرعامل کمپانی اینتل در جریان کنفرانسی مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی در این خصوص چنین اظهار نظر کرد:

با وجود وضعیت متلاتم اقتصاد جهانی، نشانه‌هایی وجود دارند که از پایداری بیش از پیش بازار پی‌سی حکایت دارد.

اینتل نسل جدید پردازنده‌های سری Core خود را با قیمت بیشتری روانه‌ی بازار می‌کند که همین امر باعث شده تا کاهش میزان فروش تا حدودی پوشش داده شود. اینتل اعلام کرده که میزان پردازنده‌های عرضه شده برای استفاده در کامپیوترهای شخصی بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است. میزان کاهش برای تراشه‌های مورد استفاده در نوت‌بوک‌ها ۱۴ درصد و کل درآمد حاصل در بخش تراشه‌های مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی بیش از ۷ درصد کاهش یافته است.

در کنار افزایش قیمت تراشه‌های عرضه شده، اینتل عرضه‌ی محصولات چند کاره نظیر سرفیس بوک مایکروسافت و تبلت‌های هیبریدی که سایر تولیدکنندگان روانه‌ی بازار می‌کنند را به عنوان دلیلی برای جبران کاهش درآمد عنوان کرده است.

در مقابل تراشه‌های عرضه شده برای کامپیوترهای شخصی، پردازنده‌های مورد استفاده در سرور‌ها با افزایش فروش روبرو شده‌اند. آمارهای اینتل نشان از این دارند که میزان فروش پردازنده‌های مورد استفاده در سرور‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به اندازه‌ی ۱۲ درصد افزایش یافته است. قیمت متوسط پردازنده‌های سرور‌ها بسیار بالاتر بوده و حاشیه‌ی سود کسب شده توسط کمپانی نیز بیشتر از پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی است.

بیل کرهر، تحلیل‌گر موسسه‌ی ادوارد جونز در مورد پردازنده‌های سرور و وضعیت این حوزه چنین اظهار نظر کرده است:

با گذر زمان، اهمیت پردازنده‌های سرور بیش از پیش افزایش یافته و این حوزه به بخش درآمدزایی برای کمپانی‌ها تبدیل خواهد شد.

اینتل اعلام کرده که درآمد بخش تولید پردازنده‌های مخصوص ابزار‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء نیز در سه ماهه‌ی سال جاری با افزایشی ۱۰ درصدی همراه شده است. بنابر اطلاعات ارائه شده توسط اینتل، میزان درآمد این کمپانی از بخش اینترنت اشیاء به ۵۸۱ میلیون دلار افزایش یافته است.

گزارش مالی اینتل حکایت از این دارد که این کمپانی موفق شده تا سود خالص ۳.۱۱ میلیارد دلاری را کسب کند. درآمد اینتل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کسب ۳.۳۲ میلیارد دلار نشان از کاهش ۲۱۰ میلیون دلاری دارد. درآمد اینتل در بازه‌ی سه ماهه‌‌ی سوم سال جاری از ۱۴.۵۵ میلیارد دلار به ۱۴.۴۷ میلیارد دلار کاهش یافته است.

حاشیه‌ی سود این کمپانی نیز از ۶۵ درصد به ۶۴ درصد کاهش یافته است. گمانه‌ها حکایت از این داشتند که درآمد اینتل در فصل سوم ۲۰۱۵ به ۱۴.۲۲ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. اینتل در سه ماهه‌ی دوم سال جاری درآمدی ۱۴.۳ میلیارد دلاری کسب کرده بود.

اینتل پیش‌بینی کرده که در سه ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی درآمدی ۱۴.۳ تا ۱۵.۳ میلیارد دلاری کسب خواهد کرد. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند درآمد اینتل در فصل چهارم سال جاری به ۱۴.۸۳ میلیارد دلار برسد که تقریبا نزدیک به پیش‌بینی‌های اینتل است.

ارزش سهام اینتل در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی بیش از ۱.۸ درصد افزایش یافته است.

شماری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که کسب و کار تولید تراشه‌های سرور اینتل آنچنان که پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه‌ی جاری با سرعت رشد نخواهد کرد. حال باید دید که اینتل چگونه با مشکل کاهش درآمد‌ها که برگرفته از افول بازار پی‌سی‌ها است، دست و پنجه نرم خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات