بنچمارک‌ها ادعای اپل را تایید کردند: اختلاف عمر باتری آیفون‌ها با تراشه‌های متفاوت تنها ۲ تا ۳ درصد است

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی‌ گذشته اپل طی بیانیه ای به گمانه‌های موجود در مورد اختلاف عملکرد باتری در آیفون‌های با تراشه‌ی A9 متفاوت پاسخ داد و وجود این اختلاف را تایید کرد. بنچمارک‌های مختلفی برای بررسی صحت این موضوع منتشر شده‌اند. Ars Technica نیز به تازگی بنچمارک جدیدی را در همین رابطه منتشر کرده است. برای اطلاع از جزئیات این بنچمارک، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

در شرایط واقعی، آیفون 6اس با تراشه‌ی ساخت تی اس ام سی، عمر باتری بیشتری ارائه می‌دهد، اما این برتری به میزان نشان داده شده در نتایج بنچمارک‌ها نیست. اپل در بیانیه‌ی خود این اختلاف را در حدود ۲ الی ۳ درصد دانسته، که احتمالا این میزان اختلاف در محدوده‌ی قابل قبول برای این شرکت قرار می‌گیرد.

نتایج بنچمارک منتشر شده توسط Ars Technica نیز نشان از برتری جزئی عمر باتری آیفون با تراشه‌ی ساخت تی اس ام سی دارد، که این برتری با میزان ذکر شده توسط اپل مطابقت دارد. در تست مربوط به وبگردی با شبکه‌ی بی سیم Wi-Fi، آیفون با تراشه‌ی ساخت سامسونگ به میزان ۲/۲ درصد عمر باتری کمتری داشت. در تست GFXBench، این اختلاف به میزان ۴/۳ درصد رسید. در تست WebGL، برتری از آن آیفون با تراشه‌ی ساخت سامسونگ بود و این گوشی توانست به میزان ۱ درصد، عمر باتری بیشتری ارائه دهد. اما نتیجه‌ی تست Geekbench بسیار غیر عادی و عجیب بود. در این تست، آیفون با تراشه‌ی ساخت تی اس ام سی توانست با اختلاف ۲۸ درصدی، پیروز میدان باشد.

طبق گفته‌ی Ars Technica، مادامی که تراشه‌ی سامسونگ در وضعیت عدم استفاده یا اصطلاحا idle قرار دارد و یا بار پردازشی سنگینی بردوش CPU یا GPU نیست، اختلاف عمر باتری، مطابق ادعای اپل در محدوده ۲ تا ۳ درصدی قرار می‌گیرد. اما به محض اینکه تراشه درگیر پردازش سنگینی می شود، این اختلاف به بیش از ۲ تا ۳ درصد می رسد. که این امر می‌تواند دلیل اختلاف عملکرد فاحش حاصل از اجرای تست Geekbench باشد.

بخاطر داشته باشید، تا حد امکان سعی شده تا تنظیمات روی هر دو تلفن یکسان باشد؛ اما برخی از اجزای داخل تلفن‌ها جز سیستم روی یک چیپ (SoC)، منابع متعدد دیگری نیز دارند. بنابراین هر کدام از تست ها دو بار اجرا شد و میانگین نتایج آنها منتشر شده است.

ars
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات