کوالکام پردازنده‌ ۲۴ هسته‌ای سوکت دار خود را برای استفاده در سرورها معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد کوالکام که اسم و رسم خود را به دلیل فعالیت در حوزه‌ی تولید تراشه‌ برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کسب کرده، در حال ورود به حوزه‌ی تولید پردازنده‌ها برای سرور‌ها است، چراکه این کمپانی پردازنده‌‌ی جدید خود را برای استفاده در سرور‌ها معرفی کرده و روانه‌ی بازار می‌کند.
تبلیغات

کوالکام امروز پردازنده‌ی جدید خود را که برای استفاده در سرور‌ها توسعه داده شده، معرفی کرد. عرضه‌ی پردازنده‌ی جدید اینتل نشان از این دارد که این کمپانی خواهان ورود به بازار تولید تراشه‌ها برای مشتریان تجاری است. پردازنده‌ی جدید کوالکام برخلاف محصولات این کمپانی که برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها عرضه می‌شود، از سوکت برای ارتباط با بورد اصلی بهره می‌برد.

کوالکام محصول جدید خود را در جریان کنفرانسی که در شهر سن فرانسیسکو برگزار شده، معرفی کرد. در جریان این کنفرانس، کوالکام نمونه‌ای از پردازنده‌ی خود مجهز به ۲۴ هسته‌ی مبتنی بر معماری ARM را به نمایش گذاشته بود. این پردازنده ۶۴ بیتی است و با توجه به بهره‌گیری از رابط سوکت، ظاهر آن بسیار شبیه به محصولات اینتل است. کوالکام ارتباط PCIe را در پردازنده‌ی خود قرار داده و علاوه بر آن باید به امکان اتصال حافظه اشاره کرد. این محصول در نسخه‌ی نهایی از وجود تعداد بیشتری هسته بهره خواهد برد.

براساس اطلاعات ارائه شده کوالکام در دو سال اخیر روی این پردازنده کار کرده و از پلتفرم لینوکس پشتیبانی می‌کند که از این‌رو می‌توان کوالکام را در طیف گسترده‌ای از راهکارهای مبتنی بر لینوکس مورد استفاده قرار داد. کوالکام اعلام کرده که این محصول هنوز برای عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی آماده نیست و این کمپانی بهبود‌هایی را روی تراشه‌ی خود اعمال خواهد کرد.

اغلب سرور‌های مورد استفاده در سطح جهان از پردازنده‌های مبتنی بر معماری X86 استفاده می‌کنند، اما ویژگی‌های پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM که مصرف انرژی پایین‌تری دارند، در سال‌های گذشته به عنوان یکی از رقبای اصلی X86 خود را مطرح کرده‌اند. همچنین با توجه به حجم پایین هسته‌های مبتنی بر ARM، فضای کمتری به پردازنده اختصاص داده می‌شود که این موضوع امکان بهره‌گیری از هسته‌های بیشتر برای انجام پردازش‌های موازی را فراهم می‌کند.

باید دید که کوالکام می‌تواند موفقیت خود در زمینه‌ی تراشه‌های موبایل را در بازار سرور‌ها نیز کسب کند یا خیر؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات