تماشا کنید: بوئینگ سبک ترین ماده‌ جهان را با مقاومت بالا در یک ویدیو معرفی کرد

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
بوئینگ ویدیویی را منتشر کرده که در آن به معرفی سبک‌ترین ماده‌ی اختراع شده در جهان پرداخته که در عین حال مقاومت بسیار بالایی دارد.
تبلیغات

بوئینگ سبک‌ترین ماده‌ی ساخته شده در جهان را در قالب یک ویدیو معرفی کرده است. این ماده در واقع یک ریزتورینه است که مقاومت بسیار بالایی دارد. براساس اطلاعات ارائه شده در این ویدیو، در این ماده از ساختار پلیمری سه بعدی بهره گرفته شده است. این ماده از اتصالات توخالی بسیاری باریکی بهره می‌برد که ضخامت آن یک هزارم موی انسان است و همانطور که اشاره کردیم این اتصالات توخالی هستند.

این ماده ۱۰۰ برابر سبک‌تر از پلی استایرن است، اما در عین حال مقاومت بسیاری بالایی دارد و می‌توان از آن در صنایع مختلفی استفاده کرد. پلی استایرن با نام استایروفوم نیز شناخته می‌شود که البته در کشورمان این ماده بیشتر با نام تجاری آن یعنی یونولیت مشهور است. وزن ریزتورینه‌ی کشف شده توسط بوئینگ از این ماده نیز سبک‌تر است.

سوفیا یانگ، محقق آزمایشگاه HRL که با بوئینگ همکاری می‌کند، ۹۹.۹۹ درصد از حجم تشکیل دهنده‌ی این ماده را هوا عنوان می‌کند. وی ریزتورینه جدید را با با ساختار استخوان که در بدن اغلب موجودات زنده یافت می‌شود، مقایسه می‌کند. استخوان از ساختار بسیار محکم و استواری در لایه‌‌ی بیرونی بهره می‌برد، در حالی که در درون از یک فضای خالی وجود دارد. ریزتورینه جدید نیز ساختار مشابهی دارد و می‌توان لایه‌های بیرونی ابزاری که نیاز به مقاومت بالا دارند، با استفاده از آن پوشش داد، حال آنکه وزن آن بسیار سبک است.

دانشمندان این ماده را برای استفاده در صنایع هوا و فضا توسعه داده‌اند. از جمله‌ی مواردی که می‌توان از این ریزتورینه استفاده کرد باید به دیواره‌های جانبی، کفی و سقف هواپیما‌ها اشاره کرد. استفاده از این ماده می‌تواند وزن هواپیما را بسیار کاهش دهد که همین موضوع صرفه‌ی جویی زیادی را در مصرف سوخت به ارمغان خواهد آورد. همچنین در کنار کاهش میزان مصرف سوخت باید به افزایش مقاومت نیز اشاره کرد که می‌تواند در بالا بردن امنیت هواپیما بسیار تاثیر گذار باشد.

یانگ همچنین به قابلیت این ماده در جذب ضربات وارده نیز اشاره می‌کند. وی با بیان مثال پرتاب تخم مرغ از ارتفاع در مورد قابلیت‌های این ریز تورینه این چنین اظهار نظر می‌کند:

معمولا در دانشگاه‌ها رقابتی بین دانشجویان برگزار می‌شود که هدف از آن حفظ سلامت ظاهری تخم مرغ است. با استفاده از این ریزتورینه، می‌توان به جای قرار دادن تخم مرغ در سه لایه از ماده‌ی پوشاننده، آن را در یک لایه از ریز تورینه‌ی جدید قرار داد، بطوریکه ضربه‌ی وارده را به خوبی جذب کند.

نظر شما در این رابطه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات