کاوشگر Curiosity برای نخستین بار زمین را از سطح مریخ مشاهده‌ کرد

یک‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
به تازگی کاوشگر مریخی Curiosity ناسا نخستین تصاویر خود از زمین را از روی سطح سیاره‌ی سرخ ثبت ‌کرده‌ است، تصاویری شگفت‌انگیز که سیاره‌‌ی ما را به صورت نوری روشن در نزدیکی ماه درخشان، در آسمان مریخ نشان می‌دهند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر همراه زومیت باشید.
تبلیغات

کاوشگر Curiosity این تصاویر را از سطح مریخ در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ۱۳۹۳)، به کمک دوربین سمت چپ خود که روی دماغه‌اش قرار دارد، ثبت کرده. با توجه به توضیح مقامات ناسا، Curiosity تقریبا ۸۰ دقیقه پس از غروب آفتاب در آسمان مریخ، این تصاویر را ثبت ‌کرده ‌است. 

طبق این توضیحات، یک انسان با بینایی عادی، از سطح مریخ قادر به دیدن زمین و ماه به صورت دو ستاره‌ی درخشان و متمایز است. همچنین با صرف‌نظر‌ کردن از چند تغییر که برای حذف اثر اشعه‌های کیهانی صورت گرفته، تصاویر Curiosity اصلاح‌ نشده هستند.

کاوشگر Curiosity این تصاویر را در ۵۲۹مین روز حضور خود در سطح مریخ ثبت‌ کرده ‌است. این کاوشگر ۵/۲ میلیارد دلاری از آگوست سال ۲۰۱۲ در حال کاوش دهانه‌ی گسترده‌ی گیل (Gale Crater) روی مریخ است.

Curiosity اولین کاوشگری نیست که تصویر زمین را از سطح مریخ ثبت ‌کرده ‌است، در سال ۲۰۰۴ کاوشگر مریخی Spirit ناسا تصویری بی‌نظیر با عنوان "You Are Here" از سطح مریخ ثبت کرد و این نخستین باری بود که یک فضاپیما تصویر زمین را از روی سطحی جز ماه ثبت ‌می‌کرد.

mars rover curiosity earth photo

کاوشگر‌‌های دیگری نیز تصویر زمین را حتی از نقاطی دورتر ثبت‌ کرده‌اند. فضاپیمای Cassini ناسا تصویر زمین و ماه را چندین بار از سطح زحل ثبت‌ کرده‌ است؛ آخرین تصویر ثبت‌ شده از زمین توسط این فضاپیما در جولای سال ۲۰۱۳ بوده ‌است. در سال ۲۰۱۰ فضاپیمای Messenger ناسا که در حال چرخش حول عطارد است، تصویری از زمین و سایر سیارات منظومه‌ی شمسی که از سطح نزدیک‌ترین سیاره به خورشید قابل رویت هستند، ثبت‌ کرد. مشهور‌ترین تصویر ثبت‌ شده از زمین احتمالاً تصویری با عنوان "Pale Blue Dot" باشد که توسط فضاپیمای Voyager 1 ناسا ثبت ‌شده ‌است. این عکس در تاریخ ۱۴ فوریه سال ۱۹۹۰ توسط ناسا منتشر شد.

در پایان می توانید ویدئویی از تصاویر ثبت شده توسط Curiosity را تماشا کنید:

دانلود ویدیو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات