چهار نکته در مورد F 015، خودروی هوشمند مفهومی مرسدس‌ بنز

جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
مطالعه 5 دقیقه
خودروهای ‌هوشمند در نمایشگاه CES 2015 حضور پررنگی داشتند، ولی گل سرسبد این محصولات، نسل جدید خودروی مفهومی سری F  است که با عنوان F 015 Luxury in Motion معرفی شد. خودرویی که گویای نگرش مرسدس‌بنز در مورد آینده‌ی خودروها است. با زومیت همراه باشید تا به بررسی چهار ویژگی جالب این خودرو بپردازیم.
تبلیغات

دکتر دیتر زچه، مدیرعامل گروه خودروسازی دایملر آلمان در جریان کنفرانس معرفی محصولات مرسدس‌بنز، از خودروی مفهومی هوشمند این کمپانی، F 015 پرده برداشت که باید آن را حاصل سال‌ها تحقیقات و توسعه در مورد خودروهای هوشمند بنامیم. مرسدس‌بنز دارای محصولات متنوعی است که تحت کلاس‌های مختلف روانه‌ی بازار می‌شوند، اما کلاس F متعلق به خودروهای مفهومی ستاره‌ی درخشان خودروسازی جهان است. این کمپانی با معرفی F 015 علاوه بر نمایش دستاوردهای خود در حوزه‌ی خودروهای هوشمند، نگرش خود را نیز در مورد آینده‌ی خودروسازی روشن کرد. در ادامه به بررسی چهار ویژگی این خودرو خواهیم پرداخت.

F 015 همچنان دارای فرمان در مکان همیشگی است

مرسدس‌بنز در خودروی مفهومی جدید خود، برخلاف گوگل، فرمان را در جای همیشگی خود قرار داده است. این موضوع نشان می‌دهد که مرسدس‌بنز دوست ندارد تا رانندگان را از لذت رانندگی محروم کند، بلکه در پی آن است تا کاربران با رانندگی‌ در جاده‌های دلخواه، از این امر لذت ببرند. مطمئنا رانندگی با این خودروی ۵.۲ متری هیچ‌گاه نمی‌تواند لذت رانندگی با AMG GT S را به راننده القا کند، اما به هر حال رانندگی خود لذتی دارد که مطمئنا در سال‌های آتی نیز افراد هر از چندگاهی دوست خواهند داشت تا آن را تجربه کنند.

MB Int1

 برای رانندگی با F 015 کافی است تا با فشار دادن کلید مربوطه، غربیلک فرمان پوشیده با چرم سفید را از محل خود در داشبورد بیرون بکشیم. با استفاده از این فرمان می‌توان خودرو را بصورت دستی کنترل کرد. پدال‌های این خودرو که از ترکیب چوب و آلومینیوم ساخته شده‌اند، به واقع زیبایی بی حد و حصری دارند. با فشارِ پا روی پدال گاز می‌توان این خودروی عظیم را که از یک پیشرانه‌ی ۲۷۲ اسب بخاری با نیروی گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد، به حرکت درآورد. شتاب صفر تا صد F 015 برابر ۶.۷ ثانیه است که با توجه به حجم بزرگ آن قابل درک است.

با در دست گرفتن کنترل خودرو توسط راننده، نور آبی در جلو پنجره به سفید تغییر می‌کند تا رانندگی مسیر مخالف و موافق از این موضوع آگاه شوند که این خودرو بصورت دستی هدایت می‌شود.

ترسیم اشکال با لیزر

مرسدس‌بنز قابلیت جالبی را در جلو پنجره‌ی خودروی خود قرار داده و آن امکان انتشار امواج لیزر توسط این خودرو است. برای مثال F 015 قادر است تا با ترسیم شکل خط عابر پیاده، افرادی را که از جلوی این خودرو عبور می‌کنند، در طی مسیر یاری دهد. این قابلیت برای برقراری ارتباط بین خودروهای هوشمند و عابرین پیاده، طراحی شده است.

MB Int2

با توجه به اینکه راننده‌ای پشت خودوری هوشمند مرسدس‌نبز ننشسته، از این‌رو برای عابرین پیاده نمی‌توانند با نگاه به چهره‌ی وی از این موضوع آگاه شوند که آیا راننده متوجه حضور آن‌ها شده یا خیر؟ این امکان روشی است تا با استفاده از آن عابرین پیاده را از این موضوع که خودروی هوشمند متوجه حضور آن‌ها شده آگاه کرد.

همزمان با انتشار اشعه‌ی لیزری برای ترسیم خط عابر پیاده روی زمین، علامت فِلِشی نیز با نقش بستن روی جلو پنجره، عابرین پیاده را آگاه می‌کند. همچنین وجود بلندگوی خارجی کاربران را از طریق صدا نیز برای عبور آگاه می‌کند.

 امکان برقراری ارتباط با سایر خودروها

مرسدس‌بنز را باید یکی از بزرگ‌ترین طرفداران قابلیت برقراری ارتباط بین خودروها و زیرساخت‌های شهری خواند. F 015 نیز به همان اندازه‌ای که یک خودروی‌هوشمند است و می‌تواند رانندگی خودکار را بدون نیاز به راننده انجام دهد، قادر است با خودروهای دیگر و زیرساخت‌‌های شهری به‌راحتی ارتباط برقرار کند.

MB Int3

مرسدس‌بنز معتقد است با تغذیه‌ی اطلاعاتی خودرو می‌توان تجربه‌ی رانندگی را بیش از پیش بهبود بخشید. اطلاع از شرایط محیطی که می‌تواند شامل فاکتورهای متعددی باشد، چه در حالت رانندگی دستی و چه خودکار منجر به افزایش لذت سواری در این گونه خودروها خواهد شد.

F 015 تنها یک خودروی هوشمند نیست

F 015 در کنار این امکان که می‌تواند بدون حضور راننده به هدایت خودرو بپردازد، قابلیت‌های دیگری نیز دارد که شاید در آینده‌ی نزدیک شاهد حضور آن‌ها در خودروهای ساخت این کمپانی باشیم. درهای تاشوی مورد استفاده در این خودرو که مرسدس‌بنز آن‌ها را درهای سالنی می‌نامد. در‌ها پشتی و جلویی این خودرو بصورت عکس هم باز می‌شوند و لولای جدید طراحی شده برای درب پشتی، این امکان را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به باز کردن در جلویی، درب پشتی را بصورت کامل باز کرد.

MB Int4

با نبود ستون میانی، همیشه باز شدن در پشتی در گرو باز شدن درهای جلو بود، اما طراحی جدید لوگوی درهای پشتی، امکان باز شدن در پشتی این خودرو را بدون نیاز به باز شدن در جلویی، امکان‌پذیر ساخته است. در این حالت ابتدا در کمی بصورت کشویی به سمت عقب رفته و سپس باز می‌شود. شاید در آینده‌ی نزدیک این قابلیت را در خودروهای SUV و مینی‌و ببینیم.

از جمله‌ی قابلیت‌های دیگری که در این خودرو شاهد آن هستیم، پیشرانه‌ی الکتریکی بسیار پیشرفته و پنل نمایشی روی داشبورد است که در عرض آن گسترده شده است و با نزدیک کردن دست، کنترل‌ها به آن سمت از پنل انتقال می‌یابند. نظر شما در خصوص خودروی مفهومی F 015 مرسدس‌بنز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات