نوبت به هوشمند شدن تی‌شرت‌های ورزشی رسیده است

پنج‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
همه چیز هوشمند می‌شود، فرقی نمی‌کند کفش باشد، کمربند باشد، ساعت باشد یا حتی لباس! محقق‌های دانشگاه کمبریج روی ایده‌ی جالبی کار می‌کنند که نتیجه‌اش به هوشمند شدن لباس ختم می‌شود.
تبلیغات

لباس‌های ورزشی عادی مثل Hexoskin از سنسورهای بافتی برای دریافت و کنترل وضعیت سلامت ورزشکار بهره می‌برند و به شما کمک کنند تا سنسورهای دیگر که عموما در قالب یک نوار روی سینه بسته می‌شوند را کنار بگذارید.

اما محققات دانشگاه کمبریج موفق شده‌اند تا از طریق لباس هوشمندی که اخیرا طراحی کرده‌اند، اطلاعات مربوط به حرکات اعضاء بدن انسان را بصورت دقیق دریافت کنند. در این لباس که XelfleX نامیده می‌شود، از سنسورهاس فیبر نوری استفاده شده است که وقتی با الگوریتم‌های پیچیده و سری ورزشی مخلوط می‌شود، کامپیوترها را قادر می‌سازد تا مثلا حرکت دست را به صورت سه بعدی مدل سازی کنند.

استفاده از سنسورهای فیبر نوری باعث می‌شود تا کابل‌ها خمیده شوند و مثلا در حالتی که دَست در حال خم و راست شدن است آسیبی به سنسورها وارد نشود و بتوان اطلاعات مربوط به حرکات اعضاء بدن را به خوبی دریافت کرد. این لباس برای ورزشکاران مختلف از جمله تنیس‌بازها، شناگرها و غیره مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در نمونه‌ی اولیه از این لباس، یک اپلیکیشن همراه نیز وجود دارد که در آن مدل سه بعدی حرکات ورزشکار نشان داده می‌شود. سپس مربی‌ها و تحلیل‌گران می‌توانند به تحلیل حرکات بدن ورزشکار بپردازند و به وی کمک کنند تا به بهبود حرکات خود بپردازد.

لباس هوشمند XelfleX خیلی گران نیست و وقتی وارد بازار شود اکثر ورزشکاران قادر به تهیه‌ی آن خواهند اما در حال حاضر کامپیوتری که برای محاسبه‌ی حرکات ورزشکار به کار می‌رود شکل و شمایلی شبیه به این دارد که باید به محصول نهایی تبدیل شود.

prototypehw

از آنجایی که این لباس ورزشی به نمایشگاه CES آمده انتظار می‌رود به زودی به یک محصول نهایی شود و کمی پس از آن به تن ورزشکاران پوشانده شود.

کلیه‌ی مقالات مربوط به نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/ces-2015/ مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات