زومجی: خالق Street Fighter 2 از غلبه‌ی بازی‌های موبایل بر بازی‌های کنسول می‌گوید

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
کنسول‌های خانگی اگرچه پرچمدار بازی‌های ویدئویی و به نوعی نماد این صنعت محسوب می شوند، اما چند سالی است که تلفن‌های همراه و دستگاه‌های قابل‌حمل به واسطه نفوذ بیشتر و کارایی‌های متنوع به محبوبیت بسیاری نزد مردم دست یافته‌اند. کارگردان ژاپنی و نام‌آشنای بازی Street Fighter 2، یوشیکی اُکاموتو عقیده دارد بازی‌های موبایل، بازی‌های کنسول‌های خانگی را مغلوب خواهند کرد.
تبلیغات

دهه ۱۹۸۰ میلادی، وقتی اُکاموتو از شرکت کونامی اخراج شد، به کپکام پیوست و سال ۱۹۹۱ بود که بازی Street Fighter 2 را ساخت و روانه بازار کرد. ۱۲ سال بعد یعنی سال ۲۰۰۳ از کپکام جدا شد و به عنوان یکی از اولین تولیدکننده‌های نام آشنای ژاپنی اقدام به تأسیس استودیو مستقل کرد و نام این استدیو را گیم ریپابلیک (Game Republic) گذاشت. در دوران اوج، این استودیو ۳۰۰ نفر کارمند داشت؛ اما در نهایت در سال ۲۰۱۱ و به علت میلیون‌ها دلار بدهی برای همیشه بسته شد.

به نظر اُکاموتو، ساختن هر چیزی برای کنسول‌ها و تجارت برای فروش آن‌ها به قدری گسترده شده است که وارد مرحله اشباع شده است. او در ادامه می‌گوید این صنعت، بازی‌ها و تجارتش دیگر مانند سال‌های گذشته نیست که با دوستان‌مان جمع شویم و یک بازی بسازیم.

این روزها اُکاموتو مشغول همکاری با میکسی (Mixi)، یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های اجتماعی و پیام‌رسان ژاپنی و طراحی بازی Monster Strike برای این شبکه است. بازی که ترکیبی جالب از دنیای پُک‌مون‌ (Pokemon) و بازی بیلیارد است و به اعتقاد او می‌تواند آن را در برابر هر چیزی از کنسول‌ها قرار دهد. اگرچه ادعای کمی نیست، اما او با اعتماد به نفس راجع به بازی خود و رقابت آن با کنسول‌های خانگی سخن می‌گوید.

برای مطالعه‌ی این مقاله به زومجی مراجعه‌ کنید.

اگر به رویدادهای مرتبط با بازی علاقمند هستید به زومجی سر بزنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات