پردازنده‌ی گرافیکی Tegra X1 دو برابر قوی‌تر از A8 اپل است

دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
مطالعه 3 دقیقه
امروز صبح انویدیا علاوه بر معرفی سوپرکامپیوتر کوچک Drive CX، از نسل جدید سیستم-روی-یک-چیپ خود با نام Tegra X1 رونمایی کرد. اما این تراشه چقدر قدرت دارد؟ در بنچمارک‌های مختلف چه امتیازی را کسب کرده است؟
تبلیغات

انویدیا نسل جدید پردازنده‌های موبایل خود را با نام Tegra X1 رونمایی کرد. این پردازنده که قرار است در نسل جدید گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به کار گرفته شود، در سوپرکامپیوتر جدید این شرکت که به پردازنده‌ی گرافیکی Maxwell مجهز شده نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. انویدیا آنقدر به قدرت و بازده‌ پردازنده‌ی جدید خود اطمینان دارد که اجازه‌ی تست و اجرای بنچمارک‌ها بر روی نمونه‌ی اولیه این تراشه را داده است.

x1-2

تراشه‌ی Tegra X1 دارای ۸ هسته و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم است و از پردازش ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کند. انویدیا این پردازنده را در یک تبلت ۸ اینچی با خنک‌کننده‌ی نسبتاً بزرگ به نمایش در آورده. پردازنده‌ی X1 با مکسول، نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی این شرکت مجتمع شده؛ پردازنده‌ی گرافیکی که دارای ۲۵۶ هسته‌ است. برای مقایسه‌ی بهتر جالب است بدانید که Tegra K1، پردازنده‌ی نسل قبلی انویدیا از ۱۹۲ هسته‌ی پردازش گرافیکی بهره می‌برد. انویدیا هنوز سرعت کلاک X1 را اعلام نکرده است.

اما نوبت به بخش جذاب داستان یعنی بنچمارک‌های X1 و مقایسه آن با دیگر پردازنده‌های بازار می‌‌رسد:

 

NVIDIA X1 Reference

 

Google Nexus 9

NVIDIA Shield tablet

iPad Air 2

AndEBench-Pro

12,401

12,047

10,363

N/A

3DMark IS Unlimited

43,769

24,256

30,970

21,659

GFXBench 3.0 Manhattan Offscreen (fps)

65

31

31

32.4

CF-Bench

N/A

31,695

43,033

N/A

آنچه از نتیجه‌ی بنچمارک‌ها پیدا است قدرت خارق‌العاده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی مکسول است که تقریباً دو برابر قوی‌تر از K1 یا A8 اپل عمل کرده است؛اما این همه‌ی ماجرا نیست. انویدیا به تولیدکنندگان ابزارهای موبایل و شرکای تجاری خود گفته است که اگر بخواهند از تمام توان X1 بهره ببرند، می‌توانند قدرت مشابه کنسول‌های بازی را در ابزارهای موبایل ارائه کنند.  X1 قادر است تا ویدیو در رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه پخش کند. نکته‌ی جالب‌تر اینکه، با وجود دو برابر شدن قدرت پردازش گرافیکی X1 نسبت به K1، اما مصرف انرژی در این SoC کاهش یافته است.

انویدیا ادعا می‌کند که در حداکثر بازده‌ی X1 که قدرت دو برابر K1 را ارائه می‌کند، مصرف دو SoC برابر خواهد بود. به این ترتیب تبلت‌هایی که به پردازنده‌ی X1 مجهز خواهند شد، قدرت گرافیکی دو برابر آیپد ایر ۲ اپل را خواهند داشت. A8 اپل بیش از ۲ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده و در حال حاضر به عنوان یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های مبتنی بر معماری آرم در دنیا شناخته می‌شود.

در مجموع کل SoC شامل بخش CPU و GPU، تگرا X1 نسبت به K1 بازده‌ی ۱.۷ برابری دارد.

nvidia-tegra-x1-benchmarks-sg-ces-2015-4-600x341

انویدیا برای نمایش قدرت پردازنده‌ی X1 خود ویدیو در رزولوشن 4K را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه پخش کرد. انویدیا ادعا می‌کند که با این تراشه می‌توان بازی‌های در سطح کیفی کنسول‌های بازی را به دنیای موبایل وارد کرد.

کلیه‌ی مقالات مربوط به نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/ces-2015/ مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات