مایکروسافت بر روی سایانوژن، سیستم‌عامل مبتنی بر اندروید سرمایه‌گذاری می‌کند

جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت در حال سرمایه‌گذاری بر روی یک استارت‌آپ مشهور برای کاهش قدرت کنترل گوگل بر سیستم‌عامل اندروید است. سایانوژن مقصد جدید سرمایه‌گذاری مایکروسافت خواهد بود؛ پروژه‌ای که در حال ایجاد نسخه‌ای مستقل از سیستم‌عامل اندروید در مقابل چشمان گوگل است.
تبلیغات

 مایکروسافت بعنوان یک سهام‌گذار خرد، با پرداخت مبلغی در حدود 70 میلیون دلار به سایانوژن موجب می‌شود این پروژه، به استارت‌آپی چندصد میلیون دلاری بدل شود. گفته می‌شود سرمایه‌گذاری تامین مالی بر روی سایانوژن ممکن است با ورود سرمایه‌گذاران استراتژیک دیگری نیز با رشد مواجه شود؛ سرمایه‌گذارانی که همگی مشتاق کمرنگ شدن کنترل گوگل بر پلتفرم اندروید هستند. در حال حاضر هویت سایر سرمایه‌گذاران احتمالی در هاله‌ای از ابهام است.

سخنگوی هر دو طرف سایانوژن و مایکروسافت از ارائه‌ی هرگونه اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده‌اند. دلیل اصلی غیرمتعارف بودن این سرمایه‌گذاری این است که مایکروسافت هم‌اکنون سیستم‌عامل موبایل مخصوص به خود را در اختیار دارد و تامین مالی یکی از پروژه‌های پلتفرم رقیب شاید در نگاه اول چندان منطقی به نظر نرسد. اما سیستم‌عامل ویندوز فون هم‌اکنون تنها 3 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده که شاید نشانه‌ای برای مایکروسافت باشد که اجرای گام‌های نامتعارف را نیز در نظر بگیرد.

اندروید از ابتدا بعنوان یک سیستم‌عامل متن‌باز توسعه یافته که تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند قادر هستند این پلتفرم را با تغییرات مورد نظر خود، بصورت رایگان مورد استفاده قرار دهند. اما طی سال‌های اخیر، گوگل تلاش کرده این پلتفرم را بیش از پیش از حالت آزاد/متن‌باز خارج کرده و آن را به سرویس‌های اختصاصی خود وابسته کند. به گونه‌ای که هم‌اکنون تولیدکنندگان ملزم هستند سرویس‌ها و خدمات جستجوی گوگل را بصورت پیش‌فرض به کاربران خود ارائه کنند. بخش متن‌باز اندروید هم‌اکنون مدت‌هاست در مقابل بخش‌های انحصاری این سیستم‌عامل، لنگ‌لنگان حرکت می‌کند. در صورت سر باز زدن تولیدکنندگان از اجرای سیاست‌های گوگل، اجازه‌ی استفاده از سرویس‌هایی نظیر یوتیوب، گوگل سرچ و نیز میلیون‌ها برنامه‌ی موجود در گوگل پلی بر روی دستگاه‌های تولیدکننده وجود نخواهد داشت؛ نمونه‌ای که هم‌اکنون در سیستم‌عامل اندروید محور آمازون نیز شاهدش هستیم.

چنین محدودیت‌هایی از سوی دیگر، موجب می‌شود اپلیکیشن‌های مشابه سرویس‌های گوگل در دستگاه‌های اندرویدی توان رقابت و توزیع نداشته باشند. این مساله برای مایکروسافت، به معنای محبوبیت و شناخت کمتر سرویس جستجوی بینگ خواهد بود؛ جستجوگری که از جدی‌ترین رقبای گوگل سرچ محسوب می‌شود. این مساله در خصوص سایر محصولات نرم‌افزاری مایکروسافت نیز صادق بوده و موجب کاهش رشد آن‌ها می‌شود.

سایانوژن، نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید گوگل را ارائه می‌کند که از قید و بندهای ذکر شده رهاست. این پروژه که یک استارت‌آپ 80 نفره است ادعا می‌کند از ارتشی از 9000 توسعه‌دهنده‌ی داوطلب برخوردار است که بر روی شاخه‌ی سیستم‌عامل اندرویدی این شرکت در حال کار هستند.

"ما اندروید را از دست گوگل بیرون خواهیم کشید." این گفته‌ی کرت مک‌مستر، مقام ارشد سایانوژن است که طی یک مصاحبه در هفته‌ی پیش بدست آمد. یک روز پس از این مصاحبه، مک‌مستر در رویدادی که با حمایت سرویس خبری  The Information برگزار شد اعلام کرد که سایانوژن تا کنون 100 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. در گزارش پیشین، این شرکت خبر از جذب سرمایه تا سقف 30 میلیون دلار داده بود. بنابراین می‌توان گفت سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری مایکروسافت این پروژه را به مرحله‌ی بالاتری از نظر توان مالی ارتقا داده است. در تلاش برای دریافت اطلاعات بیشتر، سخنگوی سایانوژن درخواست تیم‌های خبری را برای پاسخگویی مک‌مستر در این خصوص رد کرد.

مک‌مستر اعلام کرده که بیش از 50 میلیون نفر از یکی از نسخه‌های سیستم‌عامل مبتنی بر اندروید سایانوژن بهره می‌برند که اغلب آن‌ها این پروژه را بعنوان جایگزینی برای سیستم‌عامل پیشفرض دستگاه خود انتخاب کرده‌اند. به منظور افزایش شتاب گسترش این سیستم‌عامل، سایانوژن تصمیم گرفته با تعدادی از تولیدکنندگان سخت‌افزاری وارد معامله شده و آن‌ها را متقاعد به نصب این سیستم‌عامل بر روی دستگاه‌ها کند. بنا بر اعلام منایع نزدیک به مساله، این استارت‌آپ به تازگی قراردادی با تولیدکننده‌ی هندی Micromax امضا کرده که به موجب آن دستگاه‌های مبتنی بر سایانوژن وارد بازار این کشور خواهد شد و بزودی تعداد بیشتری از این قراردادها با سایر تولیدکنندگان بصورت عمومی اعلام خواهد شد.

یک سیستم‌عامل سوم در رقابت با اکوسیستم‌های گوگل و اپل، می‌تواند به مایکروسافت برای توزیع بهتر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود در دنیای گوشی‌های هوشمند کمک عمده‌ای کند. مدیر Rutberg & Co که یک باک سرمایه‌گذاری با تمرکز بر صنعت موبایل است در این خصوص می‌گوید:

سایانوژن ممکن است در مقایسه با اکوسیستم موبایل مایکروسافت، شانس بیشتری برای بدل شدن به سومین قطب پلتفرم‌های موبایل داشته باشد.

نسخه‌های مستقل سیستم‌عامل اندروید هم‌اکنون نیز بصورت گسترده‌ای محبوب هستند که این مساله در بازار بزرگ چین کرد بیشتری دارد؛ دلیل این مساله، دشواری‌های پیش روی گوگل برای ورود به این بازار است. به گزارش استراتژی آنالیتیکز، این نسخه‌های مستقل، در مجموع  37 درصد از کل دستگاه‌های اندرویدی عرضه شده در سراسر جهان را در سه‌ماهه‌ی سوم 2014 به خود اختصاص داده‌اند.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و اپراتورهای خدمات بی‌سیم مشتاقانه در انتظار ظهور یک پلتفرم جدید برای متعادل کردن قدرت رو به رشد گوگل در بازار هستند. پیش از مایکروسافت، سرمایه‌گذارانی نظیر Benchmark Capital ،Redpoint Ventures ،Andreessen Horowitz و غول شبکه‌ی اجتماعی چین یعنی Tencent بر روی سایانوژن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. توجه به سایانوژن در حالی روز به روز افزایش می‌یابد که یکی از بزرگ‌ترین شرکای سخت‌افزاری این پلتفرم یعنی وان‌پلاس که فروش بسیار خوبی را با اولین دستگاه‌های خود تجربه کرده بود با این استارت‌آپ به مشکل خورده و تصمیم دارد در دستگاه‌های بعدی خود، به توسعه‌ی نسخه‌ی اختصاصی جدیدی از اندروید بپردازد.

این چند شاخه شدن هرچند برای گوگل خوشایند نخواهد بود، اما در اصل نمایانگر ماهیت نرم‌افزارهای متن‌باز است که مرکزیت آن توسعه و پیشرفت، و نه قدرت سازنده‌ی اصلی است. مدت‌هاست گوگل با بهره بردن از مزایای متن‌باز بودن هسته‌ی اندروید، توسعه‌ی این پلتفرم را سرعت بخشیده و اکنون شاید زمان آن فرا رسیده تا اندکی نیز مزه‌ی استقلال پلتفرم‌های آزاد و متن‌باز را بچشد. در نهایت، این جریان به سود پلتفرم اندروید و مصرف‌کننده‌ی نهایی خواهد بود. البته باید منتظر ماند و دید تیم سایانوژن تصمیم‌گیری‌های خود را به چه نحو هدایت خواهد کرد. مسلما در صورتی که این تیم نیز کنترلی مشابه آنچه گوگل در اندروید اعمال کرده را این بار با سرویس‌هایی نظیر آنچه مایکروسافت ارائه می‌کند تکرار نماید، آینده‌ی این اکوسیستم جدید نیز چندان خوشایند نخواهد بود.

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ آیا سایانوژن موفق خواهد شد به اهداف خود رسیده و قطب سوم پلترفم‌های موبایل را ایجاد کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات