عکس‌های خیره کننده‌‌ای که معتبرترین جوایز عکاسی 2014 را درو کردند (بخش دوم)

یک‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
مطالعه 9 دقیقه
سال 2014 به پایان رسید، اما مرور تصاویر برگزیده‎‌ی این سال هنوز به اتمام نرسیده، در بخش دوم این مطلب همراه با شما به بررسی دیگر تصاویر برتر رقابت‌های عکاسی سال گذشته خواهیم پرداخت. همراه زومیت در این بخش از شاتر باشید.
تبلیغات

مسابقات عکاسی در گوشه و کنار جهان، فرصتی مناسب در اختیار دوست داران این رشته قرار می‌دهند تا مهارت و نکته سنجی خود را به بوته‌ی آزمایش گذارده و در شکلی گسترده با عکاسانی از گوشه و کنار جهان به رقابت بپردازند. فرصتی که هم زمینه‌ی رقابتی سالم و تنگاتنگ را فراهم نموده و هم آداب و سنن، فرهنگ، مناظر طبیعی و محیط زیست کشورهای مختلف را در معرض تماشای همگان قرار می‌دهد.

با بخش دوم مرور این مسابقات و تصاویر برگزیده‌ی آنها همراه  ما باشید.

مسابقه‌ی عکاسی ویژه دوست داران عکاسی از نور از طرف Velux

صنایع پنجره‌های سقفی ولوکس، هر ساله با برگزاری این مسابقه، زیبایی و جادوی مسحور کننده‌ی نور را در تمامی فصول  جشن می‌گیرد. گراهام کالینگ از میدلند بریتانیا، برنده‌ی جایزه‌ی نخست رقابت سال 2014 شد که با تصویری زیبا از پیاده‌روی صبحگاهی در وودلند (Woodland) در این رقابت شرکت کرده بود.

مقام اول: "صبح زود"- عکاس: گراهام کالینگ (Graham Colling)

برندگان جوایز معتبر عکاسی 2014

گراهام کالینگ در مورد حال و هوای ثبت این عکس چنین می‌گوید:

روزی فوق‌العاده در غرب میدلَند بود و من عازم یک جنگل نوردی باشکوه در ناحیه‌ی شمالی کِناک (Cannok) بودم. رنگ‌ها بسیار شاد، عمیق و سرزنده بودند و شعاع‌های درخشان خورشید به واسطه‌ی تراکم درختان، فرصتی برای نفوذ به قلب جنگل نمی‌یافتند. من به مسیر خود برای رسیدن به لبه‌ی جنگل ادامه می‌دادم که ناگهان با این صحنه‌ی مبهوت کننده مواجه شدم. سعی کردم با استفاده از تنه‌ی درختان از شدت نور خورشید تا حد ممکن بکاهم و البته با این کار تأثیرگذاری  این تصویر به مراتب بیشتر شد.

 مقام دوم: "گردونه در مه"- عکاس: مارکو استاماتوویچ (Marko Stamatovic)

مقام سوم: "طلوع خورشیدی زمستانی"- عکاس: استفن بنکز (Stephen Banks)

برندگان جوایز معتبر عکاسی 2014

عکاسی حیات وحش سال 2014

سال گذشته پنجاه‌مین دوره این رقابت عکاسی برگزار شد. این مسابقه توسط دو نهاد بریتانیایی یعنی موزه‌ی تاریخ طبیعی و شبکه‌ی BBC جهانی مدیریت و برگزار می‌شود.

امسال و در جریان برگزاری این رقابت، مایکل نیکولز با تصویری تماشایی از شیرها در پارک ملّی سرنگِتی در کشور تانزانیا، موفق شد از سایر رقبا پیشی گرفته و عنوان برتر را از آن خود کند. در این عکس قابل توجه پنج شیر ماده را به همراه توله‌های‌شان در حال استراحت می‌بینیم. جالب است بدانید عکاس شش ماه تمام این شیرها را در طول مسیرشان تعقیب کرده است.

هم اکنون دور جدید این رقابت آغاز شده و دوست داران عکاسی می‌توانند آثار خود را به این مسابقه ارسال کنند.

مقام اول: "آخرین تصویر فوق‌العاده"- عکاس: مایکل نیکولز (Micheal Nichols)

برنده‌ی برتر بخش جوان‌ترین عکاس حیات وحش: "نیش در آفتاب"- عکاس: کارلوس پرز ناوال

پیش از این در مورد کارلوس پرز ناوال برای‌تان گفته بودیم. کارلوس جوان این تصویر تماشایی را از عقربی که نیش خود را به علامت تهدید بالا برده، گرفته است. او این عقرب را روی تخته سنگی مسطح در نزدیکی منزلش در شهر تورالبا دلوس سیسونِس (Torralba De Los Sisones)، در شمال کشور اسپانیا پیدا کرده، جایی که او اغلب در جستجوی سوژه‌ای مناسب  برای عکاسی از خزندگان است. در اواخر بعدازظهر، خورشید نیز با روشنایی خیره کننده‌ی خود، جلوه‌ی این تصویر را به مراتب بیشتر کرده است. کارلوس برای گرفتن تصویری با کیفیت بهتر، لنز خود را عوض کرده و زمانی که عقرب با درک حرکت در اطراف خود نیشش را به علامت اخطار بالا برده، او منتظر نشسته تا یک کلوز آپ عالی از عقرب با پس زمینه‌ای از خورشید تهیه کند.

 عنوان برتر بخش محیط زیست زمین: "آخرالزمان"- عکاس: فرانسیسکو نگرونی (Francisco Negroni)

زمانی که آتشفشان پوی‌هوئه (Puyehue) شروع به فوران کرد، فرانسیسکو با پیش بینی ثبت تصاویری خیره کننده و درخشان، سفر خود به پارک ملّی پوی‌هوئه در جنوب کشور شیلی را آغاز کرد. اما چیزی که او شاهد آن شد، فراتر از انتظارات قبلی او بوده و دست کمی از وقوع یک آخرالزمان خیره کننده نداشت. او علیرغم ترس و وحشتی که بر وجودش حاکم شده بود، از تپّه‌ای در غرب آتشفشان بالا کشید تا دید بهتری به صحنه داشته باشد. اینجا بود که همه چیز برای ثبت و ضبط این تصویر مبهوت کننده فراهم شد، جایی که رعد و برق آسمان را پاره پاره کرده و دوده و خاکستر ناشی از آتشفشان و خروج مواد مذاب بر حس غریب و تأثیر‌گذار محیط می‌افزود. فرانسیسکو معتقد است  این مهیب‌ترین و تأثیرگذارترین تصویری است که در عمر خود به چشم دیده است.

برنده‌ی بخش دنیا در دستان ما: "بهایی که آنها می‌پردازند"- عکاس: برونو داماسیس (Bruno D Amicis)

برونو خیلی اتفاقی در جنوب تونس با نوجوانی سیزده ساله مواجه شد که بچه روباهی سه ماهه را برای فروش به بازار آورده بود. او این بچه روباه کوچک را از خانه‌اش در بیابان بیرون آورده و قصد فروش آن را داشت. شکار و کشتن روباه در تونس ممنوع اعلام شده اما هنوز هم عملی شایع است.

راه یافته به بخش فینال، پرندگان: "ارواح وحشی"- عکاس: سم هابسون (Sam Hobson)

قبل از آنکه تاریکی بر لندن غالب شود، پرندگان شروع به ظاهر شدن می‌کنند. سم اینجا و در گورستان با دسته‌هایی از پرندگان مواجه شد که ارتفاع خود را کم کرده و آماده‌ی فرود روی شاخ و برگ درختان اطراف او بودند. در این میان او گونه‌های متعددی همچون طوطی‌های سبز دم بلند، مرغابی و پرندگانی از آسیا و آفریقا را تشخیص داده، پرندگانی که یا از اسارت گریخته یا آزاد شده‌ و اکنون در این محل منزلگاهی امن برای خود یافته‌اند.

راه یافته به بخش فینال، گونه‌های زیر آب: "آتش بازی عروس‌های دریایی"- عکاس: ژئو کلوئت (Geo Cloete)

ژئو هرگز خاطره‌ی عجیب خود  از مواجه شدن با دسته‌های بزرگی از عروس ماهی‌ها را فراموش نخواهد کرد. در آن زمان او برای غواصی در خلیج هوت (Hout) واقع در شهر کیپ تاون، به آفریقای جنوبی سفر کرده بود هر چند که متأسفانه در آن وضعیت دوربینی همراه خود نداشت، اما این  خاطره برای همیشه  در ذهن او باقی ماند. اما دیگر بار هنگام غواصی در شبه جزیره‌ی کیپ در آفریقای جنوبی، با گروهی از عروس ماهی‌های جعبه‌ای (BoxJellyfish)  مواجه شد که شاخک‌هایشان به آرامی در آب می‌رقصید، گویی جرقه‌های آتش‌بازی پخش شده در آسمان هستند. این مواجهه درست هفت سال بعد از خاطره‎‌ی اولیه او رخ داد، اما این بار او موفق به ثبت این تصویر تماشایی از آنها شد.

فینالیست بخش محیط زیست: "کوهستان جادویی"- عکاس: دیوید کلپ (David Clapp)

دیوید برای عکاسی از شفق‌های قطبی رهسپار کشور ایسلند شد. او تصمیم داشت به شبه جزیره‌ی "Snaefellsnes" سفر کند، چرا که از مناظر و چشم اندازهای باشکوه آن اطلاع داشت. دیوید در ابتدا قصد داشت از رودخانه‌ی یخ بسته در پای قلّه‌ی "Kirkjufell" عکسبرداری کند، اما بعد تصمیم خود را تغییر داد، چرا که درساعت دو بامداد، این شفق قطبی باشکوه ظاهر شده و همه‌ی محیط را تحت تأثیر خود قرار داد.

فینالست، پرندگان: "شمشیربازی"- عکاس: ژان وَن در گریف (Jan Van Der Greef)

هدف اصلی ژان از سفر به اکوادور، عکسبرداری از مرغان عسل خوار (مگس خوار) نوک شمشیری بود، تنها پرنده‌ی جهان که نوکی بلندتر از طول بدن خود دارد. این نوک 11 سانتیمتری لوله مانند، به پرنده در نوشیدن شهد گل‌ها کمک فراوانی می‌کند. هر چند که ژان بعداً متوجه کاربرد دیگری نیز برای این منقار قابل توجه شد.

 مسابقه‌ی عکاسی نشنال جئوگرافیک سال 2014

سال گذشته شرکت کنندگانی از 150 کشور جهان موفق به شرکت در این رقابت شدند که هر ساله و در سه بخش مردم، مکان‌ها و طبیعت برگزار می‌شود.

امسال تصویری از یک اتاقک روشن شده با نور شبح گون لامپ‌های فلورسنت در پارک آبی در کشور هونگ کونگ، موفق به کسب عنوان اول این رقابت شد. عکاس برایان یِن، در مورد ثبت این تصویر چنین می‌گوید:

"خود من در نگاه اول به این صحنه دچار تناقص شدم، از یک سو متوجه هدیه ارزشمند تکنولوژی شده و از سوی دیگر دریافتم که سال‌هاست مردم تلاشی برای توجه به محیط اطراف خود نشان نمی‌دهند، شاید چون احساس می‌کنند نیازی به این کار ندارند."

 مقام اول و بخش مردم: "تابشی در تاریکی"- عکاس: برایان ین (Brian Yen)

در طول ده سال گذشته تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی به شکلی گسترده موجودیت انسان را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌اند. به خانمی که در میانه‌ی این ترن شلوغ ایستاده توجه کنید، نور ضعیفی که از صفحه‌ی تلفن همراه او می‌تابد به خوبی نشان می‌دهد که افکار او در جای دیگری است، گویی او اصلاً اینجا نایستاده است. اگر سری به دنیای مجازی او بزنید، می‌بینید که همانند یک شاپرک آزادانه از گوشه‌ای به گوشه‌ای دیگر جهان پر می‌زند، شاید از نظر روابط اجتماعی در این دنیای مجازی بسیار هم فعال باشد. اما در دنیای واقعی، او تنها سرجای خود ایستاده، بی آنکه به حوادث اطراف یا آدم‌های پیرامون خود توجه کند. این تناقص فناوری امروز است، از طرفی ما آزادیم به همه جا برویم و از طرفی این آزادی دست و پای ما را در جایی دیگر بسته است.

برنده‌ی بخش طبیعت: "مهاجرت بزرگ"- عکاس: نیکول کمبر (Nichol Cambre)

عکاس این تصویر تماشایی از مهاجرت حیوانات را در نزدیکی رودخانه‌ی مارا (Marra) در پارک ملّی سرنگتی (Serengeti) در کشور تانزانیا برداشته است.

برنده‌ی بخش مکان‌ها: "حمام کردن در بوداپست"- عکاس: تریستِن یئو (Triston Yeo)

برندگان معتبرترین جوایز عکاسی سال 2014

حضور در اسپا و حمام کردن در چشمه‌های آب گرم، یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های مردم مجارستان در فصل زمستان به شمار می‌رود. امکان ثبت این تصویر مرهون راهنمای تور است که شرایط دسترسی به این چشمه‌ی آب گرم را برای عکاس فراهم کرده است. بخار برخاسته از سطح آب که ناشی از تفاوت دمای هوا و آب بوده، حسی فراواقعی و تأثیری مرموز به این عکس بخشیده و آن را به مراتب جالب توجه‌تر کرده است.

تقدیر شده در بخش مردم: "کودکان در تاریکی"- عکاس: عبدلّله القجر (Abdullah Alghajar)

 این تصویر از نوجوانان معلولی گرفته شده که در جریان جنگ داخلی سوریه صدمه دیده‌ و در اوضاعی نابسامان زندگی می‌کنند.

تقدیر شده در بخش مردم: "Biltigiri"- عکاس: ماتیا پاسارینی (Mattia Passarini)

این مرد رئیس مردمان رام‌نامی (Ramnami) در ناحیه‌ی چاتیسگرا (Chhattisgrah) در کشور هندوستان است. تمام بدن او با خالکوبی نام "رام" پوشیده شده، خدایی که در نزد هندوها ارزشمند و مورد پرستش است. رام‌نامی سمج (Ramnami Samaj)،حرکتی است مذهبی که در غالب هریجان رام (Harijan) صورت می‌گیرد، فعالیتی مذهبی که در دهه‌ی 1890 پا گرفته و جزئی مهم در زندگی معنوی و دینی مردم این ناحیه را به خود اختصاص داده است. این خالکوبی‌ها، هم پیشکشی است به "رام" و هم مایه‌ی افتخار و مباهات فرد در میان مردم است.

تقدیر شده در بخش مردم: "من و برادرانم"- عکاس: تیلِر گرین‌فیلد (Taylor Greenfield)

در طول سفر خود به میامی، این برادران فرصتی یافتند تا دیگر بار و در دل طبیعت، پیمان برادری خود را تجدید کنند.

تقدیر شده در بخش مردم: "ویرانه‌ها"- عکاس: سرگئی پونومارف (Sergey Ponomarev)

اینجا حمص است، شهری جنگ‌زده در خاک سوریه، شهری که بارها بین نیروهای دولتی، تروریست‌ها و ارتش آزاد سوریه دست به دست شده است. اینجا حمص است، شهری زخم خورده در جنگ داخلی این کشور، شهری که اکنون جز ویرانه‌ای از آن باقی نمانده است، ویرانه‌ای که تنها گاهی بال و پر زدن پرندگان، سکوت سهمگین حاکم بر آن را می‌شکند.

تقدیر شده در بخش مکان‌ها: "طوفان"- عکاس: آیتول َاکبش (Aytul Akbas)

 این عکاس ترک در حین گشت و گذار با پسرعمویش با طوفانی ناگهانی مواجه شده و این تصویر خاطره‌ی آن روز را زنده می‌کند.

مرور تصاویر برگزیده‌ی سال 2014 در همین جا به پایان رسید. اکنون سالی جدید فرا رسیده و مسابقات عکاسی مختلف دیگر بار پذیرای تصاویری خیره کننده و تأثیرگذار خواهند بود. امیدوارم در سال جدید نیز با مجموعه تصاویری دیدنی از گوشه و کنار جهان، همراه شما در بخش شاتر باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات