بیل گیتس: ۲ معجزه در درمان ایدز تا سال ۲۰۳۰ میلادی رخ خواهد داد

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
بیل گیتس طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که انتظار دارد تا سال 2030 میلادی، ۲ پیشرفت اساسی در علم پزشکی موجب از بین رفتن اغلب آسیب‌های بیماری ویروسی ایدز شود. این بیماری واگیر جهانی، موجب مرگ 36 میلیون انسان شده و تا کنون هیچ درمان مشخص و قطعی برای آن بدست نیامده است.
تبلیغات

 سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. دوره نهفتگی می‌تواند حتی تا ۱۰ سال به طول انجامد. هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مختلف و تومور دچار شوند؛ البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آنها به خوبی عمل می‌کند این مرحله چندان حاد نیست. در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول‌های ایمنی موسوم به T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر برسد.

موسس کمپانی میلیارد-دلاری مایکروسافت در انجمن اقتصاد جهانی که در داووس سوئیس برگزار شد، اعلام کرد که بهبود در توانایی‌های درمانی و توسعه‌ی یک واکسن به منظور پیشگیری از ابتلای افراد، دو «معجزه»ای هستند که برای پایان وضعیت این بیماری مورد نیاز است. گیتس در این انجمن طی صحبت‌های خود گفته است که «ما شاهد پایان ایدز نخواهیم بود»:

با این وجود، ابزارهایی را می‌توان ایجاد کرد که هر دو بیماری ایدز و مالاریا را بین 95 تا 100 درصد کاهش دهند؛ و این ابزارها طی دوره‌ای 15 ساله ساخته خواهند شد.

بیل گیتس با همراهی همسرش که بنیاد بیل و ملیندا گیتس را رهبری می‌کنند در همین هفته اطلاعیه‌ی پیش‌بینی سالانه‌ی خود را منتشر کردند که در آن اعلام شده وضعیت زندگی فقیرترین مردم دنیا طی یک بازه‌ی زمانی 15 ساله بهبود بیشتری پیدا خواهد کرد و شتاب این بهبود از هر برهه‌ی زمانی دیگری در تاریخ بیشتر خواهد بود. بیل گیتس برای توجیه پیش‌بینی خود، به بهبودهای صورت گرفته در کشاورزی، بانک‌داری و پزشکی اشاره کرده است.

برنامه‌ی مشترک سازمان ملل در خصوص ایدز/HIV موسوم به UNAIDS در گزارش خود که ماه نوامبر منتشر شد، اعلام کرد که گسترش تعداد افزاد تحت درمان مبتلا به ایدز از میزان 38 درصدی کنونی به 95 درصد در سال 2020، موجب کمک به معکوس‌سازی این اپیدمی یا بیماری همه‌گیر و کاهش سرعت رشد آن تا سطح منفی خواهد شد. نتیجه‌ی دستیابی به این مهم، جلوگیری از مرگ 21 میلیون انسان و پیش‌گیری از ابتلای 28 میلیون دیگر طی این دهه خواهد شد. از سال 2005 تا کنون، تعداد مرگ و میر مرتبط با ایدز هرساله به لطف پیشرفت درمان و گسترش دسترسی به آن با کاهش روبرو بوده است.

گیتس در صحبت‌های خود گفته است که حتی پس از توسعه و دستیابی نهایی به واکسن این بیماری، باز هم ممکن است بیش از 30 میلیون انسان به ایدز مبتلا باشند. وی در ادامه به نیاز مبرم به یک جایگزین ارزان‌تر برای مداوای مادام‌العمر اشاره کرد که هم‌اکنون در اختیار مبتلایان به ایدز قرار می‌گیرد و هزینه‌ی بسیار سنگینی بر افراد و حکومت‌ها تحمیل می‌کند. گیتس در ادامه می‌گوید:

آنچه به آن نیاز داریم، یک دستاورد و رویکرد درمانی شدید است به گونه‌ای که پس مثلا یک سال درمان، نیازی به ادامه‌ی درمان نباشد.

بیماری‌هایی نظیر ایدز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشری را ایجاد کرده‌اند که جز با پیشرفت بیشتر علم و ایجاد برنامه‌های دقیق و مدون به منظور پیش‌گیری، راه دیگری برای مقابله با آن‌ها برای انسان وجود نخواهد داشت.

سهم ابتلا به ایدز در ایران از طریق تزریق ۶۹٫۵ درصد و سهم ابتلا از طریق رابطه جنسی ۱۰ درصد است. اگر چه میزان مبتلایان به بیماری ایدز در ایران کم بوده‌، ولی به گفته سازمان بهداشت جهانی بر اساس داده‌های گزارش شده، نرخ رشد اپیدمی ایدز در ایران به صورت هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است. این بیماری تاثیرات مخربی بر جنبه‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی در جوامع بر جای می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات