گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه چهارم ۲۰۱۴: صعود سرفیس و لومیا، سقوط ایکس‌باکس

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت گزارش درآمد سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ خود را منتشر کرد. این شرکت توانسته در سه‌ماهه قبل میلادی ۸.۱ درصد درآمد خود را افزایش دهد و از ۲۴.۵ میلیارد دلار درآمد کسب شده در سه‌ماهه مشابه سال قبل، درآمد خود را به ۲۶.۵ میلیارد دلار برساند. مایکروسافت از این ۲۶.۵ میلیارد دلار ۵.۶ میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده است.
تبلیغات

ردموندی‌ها با اینکه توانسته‌اند درآمد کلی خود را افزایش دهند اما درآمد خالص شرکت نزدیک به ۱۰ درصد افت پیدا کرده. مایکروسافت برای توضیح این مسئله گفته: «باید توجه داشت که در این سه‌ماهه ما بیشتر از ۲۴۳ میلیون دلار هزینه به خاطر ادغام و تجدید ساختار متحمل شده‌ایم.» این ادغام و تجدید ساختار به خرید بخش موبایل نوکیا باز می‌گردد که خود به‌تنهایی می‌تواند بخشی از این افت درآمد خالص را توجیه کند.

در این فصل، محصولات سرفیس و لومیا همچنان با قدرت به فروش خود ادامه داده‌اند و مایکروسافت در بخش سرور و فضای ابری نیز پیشرفت‌هایی داشته است. باتوجه‌به اینکه مایکروسافت قصد دارد کسب درآمد ازطریق ویندوز را کاهش دهد و سرانجام دیگر به آن وابستگی نداشته باشد، داشتن درآمد از سرویس‌هایی همچون فضا‌های ابری و سرور برای متعادل کردن درآمد این کمپانی بسیار حیاتی به‌نظر می‌رسد.

ما در دومین سه‌ماهه فروش سرفیس پرو ۳ هستیم و اعداد ارقام از جهش فروش این محصول خبر می‌دهند. مایکروسافت با ۱.۱ میلیارد درآمد در این بخش توانسته ۲۴ درصد سود خود را نسبت به سه‌ماهه مشابه سال پیش افزایش دهد. همچون همیشه تعداد سرفیس‌های فروخته شده مشخص نیست و مایکروسافت هم علاقه‌ای به فاش کردن آن ندارد.

microsoft

اما ردموندی‌ها اعداد و ارقام مربوط به فروش ایکس ‌باکس را اعلام کرده‌اند. در فصل گذشته ۶.۶ میلیون عدد ایکس باکس به فروش رسیده است (شامل ایکس باکس و ایکس‌ باکس ۳۶۰). البته این مقدار فروش نشان‌دهنده کاهش فروش این محصول نسبت به سه‌ماهه آخر سال پیش میلادی است. در سه‌ماهه آخر سال قبل ۷.۴ میلیون ایکس‌باکس به فروش رسیده بود. البته این کاهش فروش به‌صورت کلی درباره هر دو ایکس باکس مایکروسافت است اما فروش ایکس باکس وان به‌تنهایی باتوجه‌به کاهش قیمتی که مایکروسافت اعمال کرد، بسیار جهش داشته است. بااین‌حال مایکروسافت در این باره نیز اعداد و ارقامی اعلام نکرده است.

بازار کامپیوتر‌های شخصی بعد از دو سال افت، بالاخره کمی رشد داشته است. اما درآمد حاصل از ویندوز نیز ۱۳ درصد در این سه‌ماهه کاهش پیدا کرده است. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت دیگر از بازار کامپیوتر‌های شخصی نمی‌تواند پول زیادی را بدست آورد. اما برنامه‌ریزی‌های مایکروسافت بلند مدت است و این کمپانی بزرگ قصد دارد به‌زودی و با قدرتی بیشتر نسخه کامل ویندوز ۱۰ را منتشر کند و به سود خود در بازار کامپیوتر‌های شخصی کمک کند.

در بخش محصولات لومیا، کمپانی مستقر در ردموند با تمرکز بر دستگاه‌های رده پایین و میانی توانسته در سه‌ماهه پیش ۱۰.۵ میلیون دستگاه لومیا به فروش برساند. این مقدار نسبت به سه‌ماهه مشابه سال پیش ۸.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. درآمد حاصل از ویندوزفون ۶۱ درصد کاهش داشته که در این مورد مایکروسافت خاتمه یافتن توافق‌نامه تجاری با نوکیا  را عامل این موضوع می‌داند.

همان‌طور که انتظار داریم، در بخش سرور و فضا‌های ابری درآمد مایکروسافت تا ۹ درصد افزایش پیدا کرده، و درآمد تجاری از فضاهای ابری نیز به لطف آفیس 365، Azure و Dynamics CRM تا ۱۱۶ درصد رشد داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات