لپ‌تاپ Librem 15؛ نرم‌افزار آزاد در قالب سخت‌افزار باکیفیت

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
تاکنون در صورتی که خواهان یک لپ‌تاپ با نرم‌افزارهای پیش‌فرض آزاد/متن‌باز بودید، مجبور می‌شدید به سخت‌افزار میان‌رده و طراحی و ساخت متوسط رضایت دهید. اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد کاربران نرم‌افزارهای آزاد و علاقمندان به گنو/لینوکس دیگر مجبور نیستند بین ایدئولوژی خود و سخت‌افزار سطح بالا یکی را انتخاب کنند.
تبلیغات

حتی پدر فلسفه‌ی آزادی نرم‌افزار یعنی ریچارد استالمن نیز از یک لپ‌تاپ ThinkPad که چندین سال قدمت دارد استفاده می‌کند. اکنون پروژه‌ای با جمع‌آوری سرمایه بصورت عمومی در تلاش است دوراهی میان ایدئولوژی و سخت‌افزار باکیفیت را از پیش پای کاربران نرم‌افزارهای آزاد و علاقمندان به گنو/لینوکس بردارد. پروژه‌ی Purism با موفقیت توانست سرمایه‌ی مورد نیاز خود برای تولید لپ‌تاپ Librem 15 را بدست آورد. این دستگاه، یک لپ‌تاپ مدرن است که از قطعاتی نظیر پردازنده‌ی Core i7 اینتل با فرکانس کاری 3.4GHz، صفحه‌نمایش انتخابی 4K و میزان دلخواهی از حافظه‌ی رم به انتخاب مشتری (البته از میان گزینه‌های موجود) ساخته شده است. این لپ‌تاپ از پایه با نرم‌افزارهای آزاد پیکربندی شده و با هدف سازگاری کامل با اینگونه برنامه‌ها ساخته و پرداخته شده است.

librem-laptop-closed-right-side jpg project-body

سیستم‌عامل لپ‌تاپ Librem 15، توزیعی از Trisquel گنو/لینوکس است و درایورها و اپلیکیشن‌های جای گرفته در آن نیز همگی آزاد هستند. البته این لپ‌تاپ قادر به پشتیبانی از سایر سیستم‌عامل‌ها و توزیع‌های لینوکس نیز بوده و کاربر قادر است توزیع مورد علاقه‌ی خود را روی آن نصب کند. Purism حتی تلاش کرده بایوس و سفت‌افزار این لپ‌تاپ را نیز بر اساس فلسفه‌ی آزادی نرم‌افزار ایجاد کند تا از نظر زیرساخت نیز تضادی وجود نداشته باشد.

دانلود ویدیو

از دیگر مشخصات فنی این دستگاه می‌توان به گرافیک Iris Pro Graphics 5200 اینتل، عمر باتری 8 ساعته، سه پورت USB 3.0، یک پورت HDMI، بدنه‌ی آلومینیومی با وزن ۲ کیلوگرم و ضخامت ۲۲ میلی‌متر اشاره کرد.

هنوز اندکی زمان برای شرکت در کمپین جمع‌آوری سرمایه‌ی Purism و پیش‌خرید یکی از لپ‌تاپ‌های گنو/لینوکسی Librem 15 وجود دارد. البته با ورود به صفحه‌ی پروژه متوجه خواهید شد که این آزادی نرم‌افزار در قالب سخت‌افزار شیک، خوش تراش و در عین حال سبک، چندان ارزان بدست نخواهد آمد. با شرکت در برنامه‌ی خریداران اولیه، برای کانفیگ رم 4 گیگابایت، هارد درایو 500 گیگابایت، درایو DVD از نوع خوانشی و نمایشگر 1080p لازم است 1,649 دلار پرداخت کنید. با در نظر گرفتن سختی‌های موجود بر سر راه، رساندن یک سیستم کاملا باز و آزاد به بازار با دشواری‌هایی همراه خواهد بود.

می‌توانید اطلاعات و توضیحات بیشتر در خصوص لپ‌تاپ Liberm 15 را از طریق صفحه‌ی جمع‌آوری سرمایه‌ی آن بدست آورید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات