شاهین خاموش، موتورسیکلت نظامی هیبریدی منتخب دارپا

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در تولید ابزار‌ها و تجهیزات با کاربردهای نظامی، استتار و پنهان ماندن از چشم دشمن، یکی از فاکتورهای اصلی است. کمپانی Logos Technologies در ایالات ویرجینیا نیز با توجه به این فاکتور کلیدی، در حال توسعه‌ی موتورسیکلت نظامی هیبریدی SilentHawk است.
تبلیغات

 Logos Technologies یکی از کمپانی‌های توسعه‌دهنده‌ی فناوری‌‌های دفاعی در ویرجینای آمریکا است که اخیرا به‌دلیل تولید موتورسیکلت هیبرید شاهین خاموش توسط دارپا مورد تشویق قرار گرفته است. همانطور که می‌دانید استتار در ساخت تجهیزات نظامی حرف اول را می‌زند و از این‌رو منتشر نشدن صدا و گاز‌هایی با حرارت زیاد می‌تواند نقش بسیار بزرگی در مخفی ماندن موتورسیکلت در میدان نبرد داشته باشد.

لوگوس تکنولوژی برای توسعه‌ی این موتور سیکلت با کمپانی آلتا موتورز همکاری می‌کند. شاهین خاموش براساس موتور سیکلت RedShift MX آلتا توسعه یافته است. ردشیفت یک موتور سیکلت الکتریکی است که ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد و پیشرانه‌ی آن قدرت ۴۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. موتور الکتریکی مورد استفاده نیروی خود را از یک باتری ۵.۲ کیلووات ساعتی می‌گیرد. آلتا موتورز برای تولید این موتورسیکلت در سال ۲۰۱۲ میلادی برنامه‌ریزی کرده بود، اما این موتورسیکلت با تاخیر اواسط سال جاری میلادی با قیمت ۱۵٫۰۰۰ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد.

نمونه‌های دیگری از موتورهای الکتریکی در بازار وجود دارند که از جمله‌ی آن می‌توان به Zero FX اشاره کرد که ۱۳۰ کیلو وزن داشته و موتور آن به مدد باتری ۵.۷ کیلووات ساعتی می‌تواند ۴۴ اسب بخار نیرو تولید کند. با استفاده از این موتورسیکلت می‌توان با یک بار شارژ، مسیر ۸۶ کیلومتری را طی کرد. Zero FX قیمتی برابر ۱۲٫۳۴۰ دلار دارد.

 لوگوس تکنولوژی برای استفاده از یک موتور هیبریدی روی ردشیفت برنامه‌ریزی کرده است. شاهین خاموش نصف میزان باتری‌دهی ردشیفت را در اختیار کاربر قرار خواهد داد، اما می‌توان این موتورسیکلت را با انواع سوخت‌ها چون بنزین، گازوئیل، بنزین جت‌های نظامی یا هر نوع دیگری از سوخت‌ مورد استفاده قرار داد.

امکان استفاده از انواع سوخت‌ها، شاهین خاموش را به یک موتورسیکلت انعطاف‌‌‌پذیر تبدیل می‌کند و سربازان می‌توانند آن را با استفاده از انواع سوخت‌های در دسترس مورد استفاده قرار دهند. برای مثال ارتش آمریکا از هلیکوپتر‌های شنوک MH-47 برای حمل تانکرهای سوخت مورد نیاز سایر هلیکوپترها استفاده می‌کند، حال آنکه می‌توان موتورسیکلت‌های شاهین خاموش را نیز بدون نیاز به حمل تانکر سوخت مجزا، با استفاده از همین سوخت در میدان نبرد مورد استفاده قرار داد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط دارپا، صدای ایجاد شده توسط شاهین خاموش در زمان استفاده از موتور الکتریکی ۵۵ دسیبل است. این میزان صدا را می‌توان برابر صدایی خواند که چرخ‌های موتورسیکلت در زمان حرکت روی شن ایجاد می‌کند. صدای این موتورسیکلت در زمان استفاده از موتور بنزینی، ۷۵ دسیبل می‌شود که این صدا برابر صدای ایجاد شده توسط جاروبرقی است.

آوریل سال گذشته، دارپا جایزه‌ای را به لوگوس تکنولوژی به‌دلیل استفاده از یک موتور هیبریدی روی شاسی موتور ردشیفت داد. دارپا جایزه‌ی دیگری را نیز تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی برای ساخت پیش‌نمونه‌ی این موتور سیکلت، به لوگوس تکنولوژی ارائه خواهد داد.

 پیش از این ایده‌ی استفاده از موتور درون‌سوز روی یک موتورسیکلت الکتریکی مطرح شده بود که این موضوع به‌خاطر بالارفتن وزن کلی موتور، هیچ‌گاه عملی نشد. موتورسیکلت‌های الکتریکی یا درون‌سوز، به تنهایی از تجهیزاتی بهره می‌برند که فضای مورد نیاز در شاسی را به خود اختصاص می‌دهند. حال لوگوس تکنولوژی چگونه می‌تواند دو موتور الکتریکی و درون ‌سوز را به‌همراه باتری و باک سوخت در ساختار یک موتورسیکلت نظامی جای دهد؟ باید به این نکته نیز اشاره کرد که موتورسیکلت نظامی در شرایط بسیار پیچیده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این‌رو استحکام قطعات را نیز باید مورد توجه قرار داد.

لوگوس تکنولوژی برای ساخت این موتورسیکلت، از ساز و کار متفاوتی استفاده کرده است. وید پولمن، یکی از مدیران لوگوس در این خصوص می‌گوید:

استفاده از فناوری انتقال نیرو به هر دو چرخ موتورسیکلت، منجر به کاهش وزن، مقاومت بالا و کارایی بیشتر موتورسیکلت می‌شود. موتورسیکلت تولید شده توسط لوگوس می‌تواند در شرایط سخت و مسیرهای ناهموار بدون کوچک‌ترین مشکلی به مسیر خود ادامه دهد.

با توجه به اینکه این موتورسیکلت هنوز بصورت عملی تولید نشده، نمی‌توان در مورد موفقیت آن به صراحت سخن گفت. اما دارپا نشان داده که بی‌دلیل روی فناوری یا محصول خاصی متمرکز نشده و سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات