نگهدارنده و پرتاب‌گر تسلیحات بمب‌افکن B-52 بروز می‌شود

یک‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
بمب‌افکن غول پیکر بی-۵۲ همچنان پس از ۶۴ سال در خدمت ارتش آمریکا است. این بمب‌افکن تا به حال چندین بار بروزرسانی شده و در آخرین بروزرسانی، یک پرتاب‌کننده و نگهدارنده‌ی تسلیحات جدید روی آن نصب شده که نتیجه‌ی آن افزایش قدرت تسلیحاتی و کاهش مصرف سوخت است.
تبلیغات

 بمب‌افکن بی-۵۲ از سال ۱۹۵۰ میلادی در خدمت ارتش آمریکا است و در طی سالیان مختلف بروزرسانی‌های مختلفی روی آن اعمال شده است. در اولین نمونه‌های مورد استفاده از این بمب‌افکن، ساختار پیچیده‌ای در محفظه‌ی بمب‌ها اعمال نشده بود و تنها با باز کردن درب محفظه‌ی تسلیحات و رهاکردن بمب‌ها، تسلیحات رها شده و منطقه‌ی مورد نظر بمباران می‌شد. حال ارتش آمریکا تجهیزات جدید نگهدارنده‌ی تسلیحات این بمب‌افکن را روی آن سوار می‌کند که با استفاده از آن می‌توان موشک‌های هدایت شونده‌ توسط لیزر، موشک‌های کروز و طیف گسترده‌تری از اسلحه‌های هوشمند و متنوع را روی بی-۵۲ بارگذاری کرد. ساختار محفظه‌ی تسلیحات جدید همچون ساختار اسلحه‌های ریوُلوری قدیمی است که خلبان می‌توان با چرخاندن آن، تسلیحات مورد نیاز خود را در حالت پرتاب قرار دهد.

B52Int

یکی از مشکلات محفظه‌های پرتاب‌کننده‌ی تسلیحات عدم برابری سایز آن‌ها بود که امکان استفاده از انواع بمب‌ها و موشک‌های هوشمند و هدایت‌شونده توسط جی‌پی‌اس و لیزر را روی آن‌ها غیرممکن می‌کرد و در نتیجه راهی جز قراردادن این موشک‌ها و تسلیحات روی بال‌ها نبود که این موضوع تاثیر منفی روی سرعت هواپیما می‌گذاشت.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط بوئینگ، هم‌کنون بی-۵۲ از نظر حمل سلاح‌های هوشمند بسیار بهینه‌تر شده، بطوریکه این بمب‌افکن در حال حاضر از نظر حمل تسلیحات هوشمند ۵۰ درصد بهینه‌تر عمل می‌کند. همچنین یکی از نکات اصلی در استفاده از نگهدارنده‌ی تسلیحات جدید، عدم نیاز به اتصال بمب‌ها روی بال و در نتیجه علاوه بر عدم مشاهده‌ی تسلیحات مورد استفاده روی بال، در مصرف سوخت نیز به دلیل کاهش سطح تماس و افزایش آئرودینامیک صرفه‌جویی می‌شود. براساس اطلاعات منتشر شده، در روش جدید، بی-۵۲ در حالت بارگذاری ۱۵ درصد کمتر سوخت مصرف می‌کند. از جمله‌ی مزایای کاهش مصرف سوخت، افزایش دامنه‌ی پروازی و عدم اطلاع از تسلیحاتی است که هوایپما در زمان ماموریت با خود حمل می‌کند.

لینک دانلود

اولین نمونه از نگهدارنده‌‌های جدید در هفدهم دسامبر سال گذشته‌ی میلادی روی یکی از بی-۵۲ها نصب شده و سه فروند دیگر نیز اخیرا به این نگهدارنده‌ی جدید مجهز شده‌اند. در حال حاضر نیروی هوایی به‌همراه کمپانی بوئینگ در حال تست و آزمایش بی-۵۲‌های مورد نظر در مرکز هوایی کالیفرنیا است.

کاپیتان رایان هفرون، خلبان بمب‌افکن بی-۵۲ در مورد بروزرسانی این بمب‌افکن می‌گوید:

بروزرسانی انجام شده امکان پشتیبانی بهتر از نیروهای مستقر روی زمین را فراهم می‌کند. با استفاده از تجهیزهات جدید قابلیت استراتژیک بی-۵۲ در زمان حمله نیز افزایش یافته است. افزایش دامنه‌ی پروازی بی-۵۲ در شب و حمل هشت موشک کروز امکان بزرگی است که قدرت بی-۵۲ را بسیار بالا برده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات