نخ مبدل انرژی در دانشگاه‌ امیرکبیر ساخته شد

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
محققان دانشگاه امیرکبیر موفق به ساخت نخ نانوساختار شده‌اند که می‌توان از آن برای تولید پارچه‌های مبدل انرژی استفاده کرد. از این پارچه‌ها می‌توان برای تولید لباس‌هایی که تولید انرژی می‌کنند بهره برد.
تبلیغات

روح‌الله باقرزاده - رئیس پژوهشکده نساجی و مجری طرح "تولید نخ نانوساختار جهت تولید پارچه مبدل انرژی مکانیکی به الکتریکی" در این باره گفت:

در این پژوهشگاه موفق به ساخت نخ هایی شدیم که خواص فیزیکی و مکانیکی خاصی دارند. این نخ ها دارای خواص تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی «خواص پیزوالکتریک» هستند که به عنوان یک ساختار پایه مهندسی جهت استفاده در فرآیند تولید پارچه و سایر ساختارهای منعطف الیافی به کار می‌رود. در این طرح با توجه به سوابق مثبت استفاده از فرایند الکتروریسی، تولید نخ نانو ساختار، پلی‌وینیلیدین‌فلوراید (PVDF) و نانوذراتی مانند اکسید روی، اقدام به ایجاد خواص تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی در این نخ ها کردیم.روح‌الله باقرزاده - رئیس پژوهشکده نساجی دانشگاه امیرکبیر

وی با بیان اینکه این نوع نخ‌ها با شرایط مختلفی مانند نمره نخ، ظرافت الیاف و مواردی از این دست، تولید و مورد ارزیابی­ ساختاری و اندازه  گیری خواص پیزوالکتریک قرار گرفته اند، گفت: همچنین در این طرح توانایی و میزان راندمان تولید انرژی الکتریکی حاصل از کرنش­‌های مکانیکی برای نخ‌هایی با عوامل ساختاری مختلف مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته است.

نخ تولید شده با خواص مطلوب، هم به لحاظ خواص فیزیکی و مکانیکی «جهت تامین شرایط لازم برای بافت آن در داخل پارچه با طرح و الگوی مورد نظر» و هم به لحاظ دارا بودن راندمان تبدیل مناسب انرژی مکانیکی به الکتریکی «خواص پیزوالکتریسیته مطلوب»، توانسته گام بلندی در خصوص تولید ژنراتورهای منعطف قابل پوشش و خودشارژ شونده بر دارد. این قابلیت‌ها در مواردی مانند تولید انرژی مورد نیاز قطعات میکروالکترونیک و قابل حمل و انعطاف­‌پذیر جهت تامین انرژی مورد نیاز مصرفی نظیر منسوجات الکترونیکی، منسوجات هوشمند و البسه فضانوردان کاربرد دارد. همچنین این نخ‌ها در وسایل الکترونیکی قابل حمل مانند جی‌پی‌اس‌ها، حسگرهای پارچه­ ای پایش وضعیت فیزیولوژیک بدن و مواردی از این دست قابل استفاده هستند.

رئیس پژوهشکده نساجی با اشاره به اینکه همه صنایعی که در محصولاتشان به یک تامین‌کننده انرژی الکتریکی خودشارژشونده­ نیاز دارند، می‌توانند متقاضیان محصول یا این نوع فناوری باشند، بیان کرد: صنایع الکترونیک، صنایع نظامی و تولید کنندگان تجهیزات ورزشی و البسه هوشمند از صنایعی هستند که می توانند از این نوع نخ ها بهره ببرند.

این فناوری می‌تواند منجر به تولید لباس‌هایی شود که همچون شارژر گجت‌های شما را شارژ می‌کند. پیش‌تر نیز در زومیت لباس‌هایی که گجت‌ها را شارژ می‌کنند معرفی کرده بودیم اما این لباس‌ها عموما از طریق پنل‌های خورشیدی انرژی مورد نیاز خود را ذخیره می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات