رویدادهای مهم اپل در سال 2014

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
مطالعه 7 دقیقه
۲۰۱۴ سالی به یاد ماندنی برای اپل بود. چیزی که درباره این کمپانی غیر قابل انکار است، عدم رضایت آن از موفقیت‌های کنونی است. اپل، تحت مدیریت تیم‌کوک موفق به اضافه کردن اپل واچ به محصولاتش، ثبت رکورد جدیدی از فروش آیفون و تبدیل به با ارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت شد.
تبلیغات

اپل در سال ۲۰۱۴ میلادی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافت که شماری از آن‌ها نه در مورد ارائه‌ی محصولات، بلکه در زمینه‌‌ی مالی بود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین موارد از دستاوردهای اپل در سال ۲۰۱۴ میلادی خواهیم پرداخت.

تقسیم سهام اپل

aapl-640x375

پیش از این هم در زومیت به افزایش سهام اپل و تبدیل آن به با ارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت اشاره کرده‌ایم، در ماه آوریل اپل سهام خود را تقسیم‌ کرد و توانست برنامه‌ی بازخرید سهام خود را به اندازه‌ی ۳۰ میلیارد دلار به سرانجام رسانده و ۹۰ میلیارد دلار به ارزش کل سهام اضافه کند. سود سهام نیز ۸ درصد افزایش یافته و البته سهام‌داران از این تغییرات راضی ماندند.

خرید بیتس

20131119 beats-music 0010-640x455

بعد از هفته‌های پر از شک و تردید مبنی بر خرید بیتس توسط اپل، بالاخره این اتفاق افتاد و اپل با تصاحب بیتس به ارزش ۳ میلیارد دلار باعث شد تا Dr. Dre به پردرآمدترین موزیسین عرصه‌ی موسیقی تبدیل شود. مهم‌تر از آن، اپل صاحب "جیمی لاوین" غول صنعت موسیقی و دوست قدیمی استیو جابز شد.

اگرچه هنوز هم خرید بیتس کسب‌و‌کار خوبی به‌نظر می‌رسد، اما احتمالا حاشیه‌های موجود در این هدفون معروف دلیل اصلی اپل برای خرید بیتس نیست! خرید بیتس کار خلاقانه‌ای بود که با توجه به یکپارچگی سرویس موسیقی بیتس با iOS روشن است که هدف اپل حفظ موقعیت خود قبل از منقرض شدن آیتونز در دنیای موسیقی است!

سیستم‌عامل Yosemite و iOS 8

iOs8-wishlist

2014 یک سال بزرگ در دنیای نرم‌افزار بود. اپل سیستم‌عامل iOS 8 و Yosemite را در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در ماه ژوئن عرضه کرد، که هر دو تغییر جهش بزرگی برای این سیستم‌عامل‌ها به شمار می‌آید.

با همکاری جدید بین جانی‌آیو و نائب رئیس بخش مهندسی نرم‌افزار اپل کرگ فدری، کمپانی اپل توانست سیستم‌عامل‌های موبایل و دسکتاپ خود را یکپارچه‌کرده و اپلیکشن‌هایی با ویژگی مانند Handoff می‌توانند به فرایند خود در دستگاه ادامه دهند.

اپل همچنین Healthkit و HomeKit را معرفی کرد؛ توسط این ابزارها می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سلامت کاربران پرداخت. معرفی Yosemite مانند iOS 8 چشم‌اندازی مجزا برای مک به شمار می‌آید.

همکاری اپل با IBM

Apple-IBM-640x456

هنگامی که اپل خبر از همکاری با IBM‌ داد، تیم‌کوک قاطعانه گفت:

هدف ما ارائه کاری است که فقط اپل و IBM قادر به انجام آن هستند.

برخلاف سال‌های ابتدایی فعالیت اپل و آی‌بی‌ام که دو کمپانی دشمن هم به شمار می‌رفتند، حال این دو کمپانی در حوزه‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند. IBM متخصص در زمینه ارائه خدمات سازمانی و پشتیبانی فنی بوده و در حالیکه اپل تقریبا یک شرکت لوازم الکترونیکی هستند.

ماحصل همکاری این دو کمپانی کاملا مشخص است. طراحی برنامه‌ها توسط اپل و ارائه نصب و راه‌اندازی توسط IBM، پیشنهاداتی بود که هیچ شرکتی قادر به رد آن نیست!

با اینکه هنوز نتایج سود و سهام از این همکاری غیر قابل پیش‌بینی است؛ اما موج اول از برنامه‌های این شرکت به‌تازگی اعلام شده است. پیش‌ از این در زومیت نیز به بررسی همکاری اپل و IBM پرداخته‌ایم.

اپل تصمیمی جهت ساخت بیش از 100 برنامه و خدمات صنعتی خاص برای بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و غیره گرفته است.

هک شدن iCloud

20130922 icloud-icon 0029-640x373

در ماه سپتامبر، منابع عظیمی از فایل‌های شخصی افراد معروف و بازیگران به بیرون درز کرد و اخباری حاکی از هک شدن iCloud منتشر شد. اپل نا امن بودن iCloud را رد کرد و این حمله را هدفی از پیش تعیین شده و هک را مبتنی بر نام‌های کاربری، رمزعبور و سؤال‌های امنیتی ابراز کرد.

نتیجه این هک، کشف مجموعه‌ای از هکرهایی بود که برای به دست آوردن دسترسی به حساب‌های iCloud از روش مهندسی اجتماعی (در این روش، هکر از مهارت خود برای فریب دادن قربانی و متقاعد کردن وی برای به‌دست آوردن اطلاعات محرمانه از جمله رمزعبور استفاده می‌کند) استفاده کرده بودند.

اپل در پاسخ به این حمله، بک‌آپ‌های دستگاه‌ها را رمزنگاری کرده و روش احراز هویت دو مرحله‌ای را ترویج داد. تیم کوک اعتراف کرد اپل مسئول اطلاع‌رسانی امنیت و بالابردن آگاهی‌های مشتریان خود است.

آیفون‌های جدید

20130919 iphone6-review 0245-640x426

آیفون بزرگ‌تر شد! هنوز مدت زیادی از معرفی آیفون 6 و 6 پلاس نگذشته بود که ویدئوهای کاربران در یوتیوب حاکی از خم‌شدگی آیفون داشت. با اینکه رسانه‌ها به بررسی این موضوع پرداختند اما هنوز صف‌های زیادی در فروشگاه‌های اپل وجود داشت و فروش 10 میلیون دستگاه در آخر یک هفته رقم خورد.

ساعت اپل

Apple-Watch1-640x490

با مرگ استیو جابز، ساعت هوشمند اپل اولین محصول جدیدی بود که در میان محصولات اپل دیده می‌شد. شایعات از این قرار است که این محصول در اوایل سال ۲۰۱۵ برای برخی از کشورهای اروپایی به فروش خواهد رسید. قیمت اپل‌واچ از 349 دلار شروع می‌شود؛ با اینکه ساعت هوشمند متفاوت‌تر از بقیه محصولات اپل است، اما باز هم شاهد بازخوردهای منفی و هم مثبت از طرف استفاده‌کنندگان و کاربران خواهیم بود.

سیستم پرداخت Apple Pay

20131112 apple-pay 0021-640x471

زمانیکه Touch ID با iPhone 5s معرفی شد، همه انتظار این را داشتند تا اپل آن را در سیستم پرداخت مورد استفاده قرار دهد؛ حتی تیم کوک نیز این امکان را تأیید کرد. بالاخره در ماه سپتامبر شاهد معرفی سیستم پرداخت اپل بنام اپل‌پی بودیم. هدف اپل تسلط بر صنعت پرداخت و منسوخ شدن کیف پول فیزیکی است.

گروه موسیقی U2

u2timcook-640x401

یکی از تغییرات اعمال شده در سال گذشته، بارگذاری آلبوم جدید U2 در اکانت آیتونز تمامی کاربران بود؛ برخی کاربران از دانلود ناخواسته و غیر قابل حذف بودن آن شاکی بودند. پس از این بازخوردهای منفی اپل در بیانیه‌ی منتشر شده در سایت خود، به تشریح نحوه حذف این آلبوم پرداخت.

نمایشگر رتینا iMac

imac

اپل با معرفی نسل جدید iMac توجه زیاد خود را به سیستم‌های دسکتاپ معطوف کرده است؛ چراکه این نسل از iMac دارای صفحه‌نمایش با کیفیت Retina 5k و رزولوشن ۵۱۲۰ در ۲۸۸۰ است.

فروشگاه App Store

ios8-iphone6-640x426

متاسفانه اپل سال 2014 را با مشکلاتی که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به‌وجود آوردند، به پایان رساند. برخی از برنامه‌ها با مشخصات بالا مانند PCalc و Transmit مجبور به حذف برخی ویژگی‌ها شدند. به نظر می‌رسد در بررسی اپلیکشن‌ها قبل از ارائه در اپ‌استور مشکلی پیش آمده بود. در حالیکه این مشکل تأثیری در خرید اپلیکیشن‌ها از اپ‌استور نداشت. اپل دلایل بسیاری را برای خرید آیفون و آیپد ارائه کرده است و نیاز به تلاش بیشتر جهت توسعه جامعه محصولات خود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات