صفحه‌کلید هوشمند با قابلیت تامین نیرو، امنیت و تمیز شدن خودکار

پنج‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
تعدادی از دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه‌های ایالات متحده و چین اقدام به ساخت یک صفحه‌کلید هوشمند و قدرتمند کرده‌اند که نه‌تنها قادر به بهبود امنیت کاربر است، بلکه توانایی تامین نیروی مورد نیاز خود را نیز دارد.
تبلیغات

مسلما کیبورد شما برای تبدیل تفکرات و ساخته‌های ذهنی به کلمات بسیار مناسب است؛ اما آیا این تمام کاری است که یک کیبورد باید قادر به انجامش باشد؟ 

احتمالا می‌دانید که صفحه‌کلیدها نیاز به انرژی چندانی برای اجرای عملکردهای خود ندارند. حتی بسیاری از کیبوردهای قدیمی با استفاده از کابل سریال با ولتاژ بسیار پایین به سیستم متصل می‌شدند و اکنون نیز نیروی حاصل از درگاه USB برای آن‌ها کفایت می‌کند. اکنون این محققان تصور کرده‌اند که انرژی الکتریکی که هم‌اکنون نیز در بدن انسان وجود دارد برای عملکرد یک صفحه‌کلید کافی خواهد بود. هنگامی که انگشتان شما با هر کلید تماس برقرار می‌کند، یک نیروی الکتریکی در اثر القای الکتروستاتیک بوجود خواهد آمد. این کیبورد حتی قادر است انرژی بیش از نیاز خود را برداشت کرده و یک وسیله‌ی دیگر را نیز که به آن متصل شده باشد نیرودهی کند. بنابراین می‌توان نیروی مورد نیاز ترک‌پد یا موس خود را نیز به کمک همین صفحه‌کلید تامین کنید.

اما ویژگی‌های امنیتی این کیبورد احتمالا جذاب‌تر خواهد بود. امنیت ویژه‌ی این صفحه‌کلید از دو قسمت حاصل می‌شود؛ کلیدها قادر به حس کردن نیروی الکتریکی هستند. به همین طریق، صفحه‌کلید از یک سیستم هشدار درون‌سازی شده بهره خواهد برد که نیروی مورد نیاز آن نیز از خود کیبورد تامین می‌شود و اگر کسی کلیدهای رمز را به اشتباه لمس کند زنگ هشدار به صدا در خواهد آمد. این رویکرد موجب می‌شود اشخاصی که اطلاعی از ترتیب صحیح فشردن کلیدها ندارند قادر به استفاده از سیستم نباشند.

این کیبورد هوشمند همچنین می‌تواند در راستای امنیت بیومتریک مورد استفاده قرار گیرد. بویژه این صفحه‌کلید می‌تواند به گونه‌ای تنظیم شود که مجموعه‌ای از فاکتورهای مورد نیاز برای تعیین هویت اشخاص را اجرا کند. ریتم تایپ کردن، سرعت، اندازه انگشت‌ها، خصوصیات ضربان الکتریکی هر شخص و غیره از این دست فاکتورها هستند. در نهایت از این فاکتورها بعنوان روشی برای تعیین هویت استفاده خواهد شد. این روش دومین قدم امنیتی را در این صفحه‌کلید هوشمند به اجرا می‌گذارد. بنابراین حتی اگر شخصی پسورد و توالی فشردن کلیدها را سرقت کند، باز هم دقیقا آن را به شیوه‌ی مشابهی و با انگشتان یکسانی تایپ نخواهد کرد؛ بنابراین داده‌های موجود در سیستم شما همچنان محفوظ خواهند ماند. بنا بر ادعای محققان، تعیین هویت بیومتریک این صفحه‌کلید نه تنها به شکل قابل توجهی دقیق است، بلکه بر خلاف بسیاری رویکردهای دیگر نظیر اسکنرهای اثرانگشت یا تشخیص چشمی بر سر راه کاربر قرار نخواهد گرفت و سرعت اجرا را کاهش نخواهد داد. اغلب تعیین هویت‌های بیومتریک یک مرحله‌ی اضافی به کاربری دستگاه اضافه کرده و به نوعی تشخیص فعال محسوب می‌شوند. در حالی که این کیبورد هوشمند جدید، بدون نیاز به دخالت کاربر به تعیین هویت وی خواهد پرداخت.

اما شاید جذاب‌ترین قسمت خبر این باشد که به لطف مواد خاص به کار رفته در طراحی و ساخت این صفحه‌کلید، سطح کلیدها به خودی خود آبگریز بوده و قادر است در مقابل گرد و خاک، عرق و کثیفی مقاومت کند. همیشه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها در صفحه‌کلیدهای سنتی، کثیف شدن این دستگاه مکانیکی و گیر کردن گرد و خاک لا‌به‌لای آن بوده است. برای غلبه به این مشکل تا کنون نوآوری‌های گوناگونی نظیر کیبوردهای قابل شستشو ارائه شده که البته هیچ‌کدام به مرحله‌ی همه‌گیر شدن نرسیده است. باید منتظر ماند و دید آیا این طرح خلاقانه بالاخره به مرحله‌ی تجاری سازی خواهد رسید یا خیر. البته تردیدی نیست که حتی اگر شاهد وارد شدن این محصول به بازار باشیم، باز هم دستیابی به آن برای اغلب کاربران ممکن نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات