حسگری برای پایش علائم حیاتی بیمار به مدت طولانی

پنج‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران حسگر بر پایه نانوسیم‌‌‌‌‌‌های نقره توسعه داده‌اند که می‌تواند به بهبود کیفیت پایش سلامت بیماران به صورت بلند مدت کمک شایان توجهی بکند. این حسگر جدید می‌تواند دقتی معادل با حسگرهای متداول در بیمارستان‌‌‌‌‌‌ها داشته باشد و البته به لطف طبیعت خشک و انعطاف پذیرش می‌تواند حتی به پایش بیماران در حال حرکت نیز بپردازد.
تبلیغات

بسیاری از حسگرهایی که امروزه در بیمارستان‌‌‌‌‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند همچون EKG نیازمند قرار دادن لایه‌‌‌‌‌‌ای از الکترولیت ژله‌‌‌‌‌‌ای بین پوست بیمار و حسگر جهت خوانش دقیق اطلاعات بیمار هستند. این حسگرها که در شرایط مرطوب بهترین عملکرد را دارند با وجود دقت مناسب، چندان کاربردی (برای شرایط روزمره) نیستند چرا که باید از خشک شدن ژل جلوگیری شود. در صورت خشک شدن ژل حسگر دیگر دقت و صحت لازم در خوانش اطلاعات بیمار را نخواهد داشت.

تیمی از دانشگاه کارولینای شمالی روش جایگزینی را توسعه داده‌اند که در آن با استفاده از نانوسیم‌‌‌‌‌‌ها حسگرهایی با دقتی در حد حسگرهای شرایط مرطوب به دست می‌آید ضمن اینکه در آن‌‌‌‌‌‌ها نیازی به استفاده از ژل مرطوب کننده نیست. این حسگر که از تک لایه‌‌‌‌‌‌ای از نانوسیم‌‌‌‌‌‌ها ساخته شده‌اند در یک پلیمر قابل انعطاف قرار گرفته‌اند تا بتوانند سیگنال‌‌‌‌‌‌های الکتروفیزیولوژیکال شخص را طی مدت زمان مشخصی برای بیمار حتی در شرایط در حال حرکت بخواند. این حسگرها به گونه‌‌‌‌‌‌ای کاملا قابل انعطاف طراحی شده‌اند و رسانش بسیار بالای آن‌‌‌‌‌‌ها این امکان را به آن‌‌‌‌‌‌ها می‌دهد که سیگنال‌‌‌‌‌‌های بسیار قوی را تولید کنند.

به گفته‌‌‌‌‌‌ی دکتر ژو نویسنده‌‌‌‌‌‌ی مقاله‌‌‌‌‌‌ای که در مجله‌‌‌‌‌‌ی علمی RSC Advances به چاپ رسیده است این حسگر‌‌‌‌‌‌ها هم اکنون نیز آماده برای استفاده‌اند، اما گروه هنوز در حال کار بر روی قیمت تمام شده‌‌‌‌‌‌ی حسگر هستند که البته هم اکنون نیز قابل مقایسه با حسگرهای مرطوب فعلی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات