مشخصات Snapdragon 820 فاش شد: نسل بعدی پردازنده‌های کوالکام با قابلیت‌های جدید

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
به نظر می‌رسد، کوالکام که در ارائه به موقع تراشه ۶۴ بیتی اسنپ‌دراگون 810 کمی با مشکل مواجه شده، به طور همزمان در حال کار بر روی نسل آتی پردازنده‌های موبایل است. جداول جدیدی از جزئیات تراشه‌های نسل بعدی و پردازنده اسنپ‌دراگون 820 این کمپانی فاش شده است.
تبلیغات

هنوز پردازنده اسنپ‌دراگون 810، به دلیل برخی مشکلات مربوط به بالا رفتن حرارت، هنوز به صورت عمده وارد بازار نشده، و همه چشم‌انتظارند تا کوالکام مشکلات را برطرف کرده و در نهایت یک محصول قابل اتکا و عالی روانه بازار کند. با این حال به نظر می‌رسد این کمپانی در حال کار بر روی تراشه نسل بعدی خود نیز هست، چرا که امروز جزئیات مربوط به تراشه اسنپ‌دراگون 820 نیز فاش شد.

تصویر جالبی که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که نسل آتی پردازنده‌های کوالکام چه ویژگی‌هایی خواهد داشت. گفته می‌شود که تراشه‌های بعدی اسنپ‌دراگون در سال جاری میلادی روانه بازار خواهند شد. این که لیست فاش شده تا چه حد معتبر است و می‌توان به آن استناد کرد، بر ما پوشیده است، اما در صورت صحت آن می‌توان نتیجه گرفت که قدرت پردازشی تراشه‌های موبایل همچنان با شتاب زیادی رو به افزایش است.

اسنپدراگون 820

اولین پردازنده‌ای که در این لیست مشاهده می کنیم، اسنپ‌درگون 616 است که به نظر می‌رسد نسخه بهبود یافته اسنپ‌دراگون 615 کنونی باشد. این تراشه از همان ۸ هسته Cortex A53 استفاده می‌کند که فرکانس کلاک بالاتری دارند (بین ۱.۸ تا ۲.۲ گیگاهرتز). پردازنده گرافیکی مجتمع آن نیز به آدرنو 408 بروزرسانی شده و حالا مودم آن نیز از ارتباط Cat.6 LTE پشتیبانی می‌کند.

گزینه بعدی که در این لیست می‌بینیم، اسنپ‌دراگون 620 است که بر اساس معماری خود کوالکام با نام «تایپان» (Taipan) طراحی شده است. این پردازنده مجهز به چهار هسته پردازشی است و از پردازنده گرافیکی آدرنو 418، حافظه رم DDR3 و ارتباط Cat.10 LTE بهره می‌برد.

تراشه‌های اسنپ‌دراگون 625 و 629 دارای هشت هسته پردازشی هستند و همچون اسنپ‌دراگون 620 از پردازنده گرافیکی Adreno 418 است. این تراشه‌ها همچنین به حافظه رم LPDDR4 1600 دوکاناله مجهز هستند و مبتنی بر تکنولوژی ۲۰ نانومتری ساخته شده‌اند.

در ادامه لیست به تراشه‌های جذاب سری پرچمدار می‌رسیم؛ اسنپ‌دراگون 815 با هشت هسته با معماری big.LITTLE که به مودمی با پشتیبانی از Cat.10 LTE MDM9X55، پردازنده گرافیکی Adreno 450 و حافظه رم LPDDR4 مجهز است. این تراشه نیز بر اساس فناوری ۲۰ نانومتر ساخته شده است.

 در انتهای لیست نیز اسنپ‌دراگون 820 را داریم. پردازنده‌ای با قدرت بالا که از هر نوع پردازنده‌ موبایلی که تا کنون دیده‌ایم قدرتمندتر است. به نظر می‌رسد این تراشه مجهز به هشت هسته TS2 است و در لیست فاش شده، هیچ اشاره‌ای به بهره‌گیری از معماری big.LITTLE در آن نشده که می‌تواند بدین معنا باشد که هر هشت هسته به صورت همزمان کار خواهند کرد. پشتیبانی از رم و مودم مورد استفاده در آن شبیه به اسنپ‌دراگون 815 است، ولی GPU مجتمع شده با این تراشه، Adreno 530 است. اما تفاوت اصلی این تراشه پرچمدار با سایر موارد در فناوری ساخت آن است. گفته می‌شود اسنپ‌دراگون 820 مبتنی بر فناوری ۱۴ نانومتر FinFET ساخته شده است. روی آوردن به فناوری‌ ۱۴ نانومتر نوید این را می‌دهد که تراشه پرچمدار بعدی کوالکام، با توان پردازشی بالاتر، توان مصرفی و حرارت تولیدی بسیار کمتری داشته باشد.

رقبای کوالکام از جمله سامسونگ، اپل، انویدیا و مدیاتک هم بیکار ننشسته‌اند و احتمالا آنها نیز تراشه‌های قدرتمندی را در سال جاری معرفی خواهند کرد. فقط امیدواریم این بار این کمپانی بتواند به موقع تراشه جدید خود را آماده استفاده در ابزارهای هوشمند کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات