چه انتظاری از کنفرانس امشب مایکروسافت می‌رود؟

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
تا ساعاتی دیگر کنفرانس مایکروسافت برای معرفی محصولات جدید این کمپانی آغاز خواهد شد که در زومیت به پوشش زنده‌ی آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

 پس از اعمال تغییرات گسترده در ویندوز ۸، مایکروسافت با بروزرسانی سیستم‌عامل خود به نسخه‌ی ۸.۱ درصدد بهبود اوضاع و بالابردن استقبال کاربران از سیستم‌عامل خود برآمد. شهریور ماه سال جاری مایکروسافت با جهشی در نام‌گذاری نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود، پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ را معرفی کرد که براساس پیش‌بینی‌های انجام شده شاهد رونمایی از نسخه‌ی جدید پیش‌نمایش یا به احتمال ضعیف‌تر نسخه‌ی نهایی آن در مراسم امشب خواهیم بود.

پیش‌بینی می‌شود در این مراسم شاهد حضور ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در کنار تری میرسون، رئیس بخش ویندوز، جو بلفور، مدیر بخش موبایل و فیل اسپنسر مدیر بخش ایکس‌باکس برای معرفی طیف جدید محصولات و بروزرسانی‌های مایکروسافت باشیم.

نسخه‌ی جدید ویندوز با نامی جدید

مایکروسافت در سال ۲۰۱۲ میلادی از نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود با شکل و شمایلی جدید رونمایی کرد. ردموندی‌ها یک سال پس از عرضه‌ی نسل جدید سیستم‌عامل خود، بروزرسانی ۸.۱ را برای این سیستم‌عامل منتشر کردند تا به‌نوعی دل کابران پی‌سی‌های ویندوزی را به دست بیاورند. حال این کمپانی ویندوز ۱۰ را منتشر خواهد کرد. هرچند این کمپانی در شهریور ماه سال جاری نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز خود را رونمایی کرد، اما در این فاصله شاهد انتشار اخبار متعددی در مورد اضافه شدن برخی از قابلیت‌ها در نسخه‌ی جدید ویندوز بودیم. حال که ساعاتی تا آغاز این مراسم باقی مانده، بالاخره شاهد رونمایی از ویندوز ۱۰ با چه قابلیت‌ها و امکاناتی خواهیم بود؟

در نسخه‌ی جدید ویندوز شاهد قابلیت‌هایی خواهیم بود که کاربران منتظر آن هستند. مطمئنا در آینده‌ی نزدیک شاهد منظور مایکروسافت از بکارگیری یک رابط کاربری در تمام فرم‌فکتورها خواهیم بود. این ویژگی Continuum نام دارد. با استفاده از آن رابط کاربری ویندوز بصورت پویا در زمان استفاده در ابزار‌ها با فرم فکتورهای مختلف تغییر خواهد کرد.

در صورتی که از ویندوز ۱۰ روی تبلت خود استفاده کنید شاهد منوی مترو با حضور کاشی‌های بزرگ خواهید بود، در صورتی که اگر به همان تبلت ماوس و کیبورد وصل کنید، با تغییر رابط کاربری، با محیط دسکتاپ و منوی استارتی با شمای سنتی روبرو می‌شوید. براساس اطلاعات منتشر شده در کنار اینترنت‌اکسپلورر شاهد حضور اپلیکیشن دیگری نیز خواهیم بود که به مشکلات اینترنت‌اکسپلورر در سازگاری با شماری از وب‌سایت‌ها پایان داده و همچنین امکان استفاده از قلم‌ استایلوس و هماهنگی با کورتنا را نیز به ارمغان خواهد آورد.

با کنار هم قرار دادن تغییرات جزئی در ظاهر ویندوز شاهد یک تحول بزرگ و دوست‌داشتنی در ظاهر آن خواهیم بود که ردموندی‌ها براساس خواسته‌های کاربران در سیستم‌عامل خود اعمال کرده‌اند.

Win 1

حال که دوستداران مایکروسافت زمان کافی را برای آزمایش نسخه‌ی جدید ویندوز در دست داشته‌اند، زمان آن رسیده تا تا نسخه‌ی پیش‌نمایش دیگری از ویندوز به دست کاربران برسد. البته برخی از طرفدران این کمپانی در انتظار معرفی نسخه‌ی رسمی ویندوز ۱۰ هستند که با وجود اطلاعات پیشین مبنی بر عرضه‌ی رسمی ویندوز ۱۰ تا پایان سال جاری، کمی دور از انتظار به‌نظر می‌رسد. البته در این خصوص نمی‌توان به قطعیت سخن گفت و شاید در مراسم امشب شاهد رونمایی از نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ باشیم.

دستیاری بهتر و هوشمند‌تر

اپل دستیار صوتی هوشمند خود را که سیری نام دارد برای گوشی‌های‌هوشمند و بطور کلی گجت‌های موبایل خود توسعه داده است. گوگل نیز دستیار صوتی خود را با امکان جستجوی صوتی ترکیب کرده و این امکان راهی سیستم‌‌عامل کروم می‌شود. مایکروسافت در مراسم بیلد ۲۰۱۴ که فروردین ماه سال جاری برگزار شد، از دستیار صوتی‌اش پرده برداشت. پس از آنکه این سیستم در گوشی‌های‌هوشمند ویندوزفونی نظر کاربران را جلب کرد، به نظر می‌رسد شاهد میزبانی ویندوز از کورتنا خواهیم بود. پیش‌تر تصاویری منتشر شده که نشان از اضافه شدن کورتنا به ویندوز ۱۰ داشت و شاید در مراسم امشب شایعات مرتبط با این موضوع رنگ واقعیت به خود بگیرند.

بسیاری از گمانه‌ها حکایت از این دارند که کورتنا با سیستم جستجوی ویندوز ۱۰ ترکیب خواهد شد و می‌توان از روی نوارابزار به آن دسترسی پیدا کرد و دیگر نیازی نیست تا بین محیط دسکتاپ و مترو به منظور جستجوی یک فایل یا اپلیکیشن خاص سوئیچ کنیم. یکی دیگر از تغییراتی که شاید شاهد آن باشیم، دگرگون شدن کلی بخش جستجوی ویندوز است که باید دید مایکروسافت چنین تغییری را در ساعات آتی رونمایی خواهد کرد یا خیر؟

رویکردی نو در قبال موبایل

Win 2

هنوز روشن نیست که چه میزان از مراسم امروز به گجت‌های موبایل اختصاص خواهد داشت و آیا شاهد رونمایی از نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ موبایل خواهیم بود یا خیر. اما موضوعی که مشخص است، وقوع تغییرات بنیادین در زیر پوست سیستم‌عامل مخصوص موبایل مایکروسافت است. مایکروسافت معتقد است که آینده‌ی دسکتاپ بصورت اجتناب‌‌ناپذیری با گوشی‌های‌هوشمند مورد استفاده توسط کاربران گره خورده است.

نتیجه‌ی این موضوع مایکروسافت را بسوی مطرح کردن ایده‌ی تولید اپلیکیشن‌های مستقل از پلتفرم رهنمون کرده است. هدف مایکروسافت از مطرح کردن این ایده، ایجاد بستری مشترک برای اپلیکیشن‌های مورد استفاده در گجت‌های موبایل، کنسول بازی ایکس‌باکس و دسکتاپ است که این موضوع توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها توسط برنامه‌نویسان را را نیز تسهیل می‌کند.

 هنوز جزئیات پیاده‌سازی بستر واحد برای پلتفرم‌های مختلف روشن نیست، اما انتشار اپلیکیشن‌هایی نظیر دوربین لومیا نشان از این دارد که مایکروسافت درصدد عرضه‌ی اپلیکیشن‌های واحد برای تمام گجت‌ها مبتنی بر پلتفرم این کمپانی است. با توجه به رویکرد جدید مایکروسافت می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ی نزدیک دیگر تفاوتی بین اپلیکیشن‌های موجود روی گوشی‌هوشمند ویندوزفونی، تبلت سرفیس و کامپیوتری دسکتاپ نخواهد بود. مایکروسافت در حال پیش‌رفتن به سمت ارائه‌ی یک اکوسیستم واحد برای فرم‌فکتورهای مختلف است.

انتظار می‌رود علی‌رغم نزدیک بودن کنگره‌ی موبایل بارسلون شاهد معرفی محصولاتی از مایکروسافت هر چند بصورت محدود باشیم. براساس برخی پیش‌بینی‌ها، در این مراسم از نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز فون 10 رونمایی خواهد شد.

بازی بدون حد و مرز

Win 3

فیل‌اسپنسر نیز به‌عنوان مدیر بخش ایکس‌باکس مایکروسافت در این کنفرانس حضور خواهد داشت. در هفته‌های اخیر اسپنسر سخنانی را مبنی بر معرفی بهترین سیستم‌عامل توسعه یافته برای گیمرها توسط مایکروسافت بر زبان رانده که گمانه‌های بسیاری را در میان علاقمندان حوزه‌ی بازی ایجاد کرده است.

وی در مصاحبه یا ایکس‌باکس وایر گفت:

اقدامات پیش‌رو را باید به‌عنوان طی اولین قدم‌ها برای انتقال تجربه‌ی بازی به ویندوز ۱۰ خواند.

ایجاد بستری با امکان بازی روی ابزار‌های مختلف و دانلود بازی‌ها از یک فروشگاه واحد آرزویی است که بسیاری از علاقمندان به دنیای بازی در انتظار معرفی آن هستند. برای مثال کاربران می‌توانند با استفاده از این بستر یک بازی را روی یکی ابزار‌های خود خریداری کرده و بازی کنند. با استفاده از بستر توسعه یافته می‌توان ادامه‌ی بازی را روی گجت دیگر از خانواده‌ی مایکروسافت ادامه داد که یک امکان فوق‌العاده خوب است.

براساس اطلاعات منتشر شده، مایکروسافت همچنین پروژه‌های دیگری را نظیر Arcadia و Project B نیز در دست دارد که احتمال بسیار پایینی برای معرفی آن‌ها وجود دارد، چراکه براساس اطلاعات ارائه شده توسط منابع، این پروژه‌ها هنوز در دست توسعه هستند.

نظر شما در این خصوص چیست؟ شما چه انتظاری از مایکروسافت و مراسم امشب این کمپانی بزرگ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات