جمع‌بندی شایعات مربوط به اکسپریا Z4 سونی

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
به زمان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل نزدیک می‌شویم. ضیافت محصولات اندرویدی در راه است و اکسپریا Z4 بدون تردید یکی از محصولاتی است که بسیاری از علاقه‌مندان اندروید در انتظار آن هستند.
تبلیغات

در شرایطی که CES با وجود معرفی محصولات گوناگون بسیار محبوب، از نظر معرفی محصولات اندرویدی چندان هیجان انگیز نیست، اوضاع در MWC کاملا متفاوت است. در واقع نه تنها منتظر معرفی گلکسی S6 سامسونگ و گوشی هوشمند وان M9 اچ‌تی‌سی در روزهای نزدیک بازه زمانی برگزاری MWC هستیم بلکه شک نداریم که این روزها اکسپریا Z4 سونی نیز معرفی می‌شود.

با در نظر گرفتن این نکته که هنوز بیش از یک ماه تا شروع کنگره جهانی موبایل فاصله داریم، باید بپذیریم که اکثر شایعات پیرامون اکسپریا زد 4 سونی از منابعی بوده‌اند که تایید آها کمی دشوار است. در این شرایط ما تلاش خود را کرده‌ایم که تا جای ممکن بهترین شایعاتی را که تا اینجا در مورد اکسپریا Z4 مطرح شده‌اند، گردآوری کنیم تا تقریبا متوجه شویم که در انتظار چه محصول جدیدی از سونی هستیم.

در نظر داشته باشید تمام اطلاعات که در این مقاله آمده است، ممکن است تغییر یابند، بنابراین خیلی این شایعات را جدی نگیرید به عبارت دیگر اگر مثل ما از پیش‌بینی و تحلیل شایعات لذت می‌برید، این مقاله همان چیزی است که در پی آن هستید.

 طراحی

XperiaZ4-LEAK-Sony-01-970-80-710x399

به غیر از برخی صحنه‌های فیلم جیمز باند که طبق گفته‌ها نمایی از اکسپریا Z4 را در آنها می‌بینیم، جزییات زیادی در مورد طراحی نسل بعدی گوشی‌های هوشمند سری Z سونی وجود ندارد. در واقع شاید ساده‌ترین حدس این باشد که سونی همچنان زبان طراحی بکار رفته در اکسپریا Z را البته با افزودن ظرافت‌های بیشتر و نازک‌تر کردن بدنه در این مدل جدید هم ادامه خواهد داد.

این یعنی در انتظار یک گوشی هوشمند ضد آب دیگر، با اسپیکرهایی در نمای جلو و قاب فلزی با دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا از جنس فلزی روبرو هستیم والبته با نگاهی به طراحی اکسپریا Z3، امیدوار هستیم تا بار دیگر شاهد کاهش حاشیه‌های بدنه باشیم.

نمایشگر

sony-xperia-z3-first-impressions-aa-9-of-17-710x399

وقتی اولین گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار به استفاده از نمایشگرهایی با رزولوشن 1080p روی آوردند، بلافاصله استفاده از این‌گونه نمایشگرها به امری متداول تبدیل شد و بخصوص تبدیل به استانداردی در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار شد. هنوز مشخص نیست که آیا این اتفاق برای نمایشگرهای با کیفیت QHD هم خواهد افتاد یا خیر! در حالی که ما فکر می‌کنیم به احتمال بسیار زیاد سامسونگ از نمایشگر QHD در گلکسی S6 استفاده خواهد کرد ولی شایعات در مورد اچ‌تی‌سی وان M9 چیز دیگری می‌گویند. طبق شایعات اچ‌تی‌سی وان M9 همچنان از نمایشگر 1080p استفاده خواهد کرد. بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که سونی چه تصمیمی برای نمایشگر Z4 گرفته است؟

برخی شایعات حکایت از نمایشگر 5.2 اینچی با رزولوشن 1080p درست مانند اکسپریا Z2 و Z3  دارند. برخی نیز معتقدند سونی از یک نمایشگر 5.5 اینچی QHD در اکسپریا Z4 استفاده خواهد کرد. البته هنوز برای قضاوت در مورد این که کدام شایعه درست‌تر است، زود است.

مشخصات فنی اکسپریا زد ۴

 اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم، وقتی برگه‌ی مشخصات فنی اکسپریا Z3 و Z2 را در کنار هم می‌گذاریم و مورد بررسی قرار می‌دهیم، در نگاه اول پیدا کردن تفاوت بین این دو مدل کمی دشوار است. خوشبختانه به نظر می‌رسد که در اکسپریا Z4 شاهد ارتقای فنی چشم‌گیرتری باشیم.

شایعات مختلفی در مورد پردازنده‌ای که در اکسپریا Z4 مورد استفاده قرار خواهد گرفت، وجود دارد. برخی معتقدند که سونی از پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون 805 که پیش از این در گلکسی نوت 4 سامسونگ شاهدش بودیم، استفاده خواهد کرد. برخی دیگر از شایعات نیز بر این باور هستند که سونی از پردازنده‌ی  64 بیتی اسنپ‌دراگون 810 که انتظار می‌رود اچ‌تی‌سی، سامسونگ و ال‌جی (ال‌جی در جی فلکس 2 از این پردازنده استفاده کرده است) نیز در پرچم‌داران بعدی خود از آن استفاده کنند، بهره خواهد برد.

این گوشی هوشمند مجهز به رم 3 گیگابایتی خواهد بود و انتظار می‌رود با حافظه داخلی 32، 64 و حتی 128 گیگابایتی عرضه شود. اما در مورد باتری هنوز اظهار نظر دقیقی صورت نگرفته و برخی از شایعات خبر از یک باتری 3400 میلی‌آمپر ساعتی در اکسپریا زد 4 سونی می‌دهند، این در حالی است که باتری 3220 میلی‌آمپر ساعتی نیز یک گزینه دیگر است.

وقتی صحبت از استفاده از سنسورها می‌شود، سونی در مقایسه با شرکت‌هایی مانند سامسونگ کمی محافظه‌کار است. برای مثال با گسترش و متداول شدن استفاده از حسگر اثر انگشت ممکن است این شرکت نیز اکسپریا زد 4 را به این سنسور مجهز کند.

دوربین

بررسی اکسپریا زد 3 سونی

از زمانی که اکسپریا Z1 معرفی شد، شرکت سونی همچنان از سنسور 20.7 مگاپیکسلی IMX220 در پرچمداران سری Z استفاده می‌کند؛ بنابراین احتمال یک ارتقای سخت‌افزاری در زمینه دوربین وجود دارد. در حالی که انتظار می‌رود تا شاهد معرفی سنسور IMX230 در ماه‌های پیش رو باشیم، به نظر نمی‌رسد که این سنسور تا زمان عرضه‌ی اکسپریا زد 4 به تولید انبوه برسد و شاهد استفاده از آن در این گوشی هوشمند باشیم. بنابراین تکلیف دوربین Z4 چه خواهد شد؟

از یک طرف ممکن است بار دیگر شاهد سنسور 20.7 مگاپیکسلی IMX220  باشیم، از طرف دیگر شایعاتی وجود دارد که سونی سنسور دیگری (غیر از IMX220 و IMX230) را برای اکسپریا Z4 تدارک دیده که دارای سنسور 27 مگاپیکسلی است.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که دوربین نمای جلوی این گوشی هوشمند چه خواهد بود ولی از آن جا که سونی از زمان معرفی اکسپریا Z2 از دوربین 2.2 مگاپیکسلی در این بخش بهره برده است، جای تعجب نیست که باز هم شاهد چنین دوربینی در نمای جلوی سونی Z4 باشیم.

ویژگی‌های نرم‌افزاری

اکسپریا زد ۳

انتظار می‌رود که سونی از طراحی مینیمالیستی خود در رابط کاربری اکسپریا Z4 استفاده کند که این بار مجهز به اندروید 5.0 خواهد بود. هنوز اطالاعات دقیقی در مورد ویژگی‌های نرم‌افزاری زد 4 درز نکرده ولی بدون تردید سونی در اکسپریا زد 4 قابلیت‌های جدیدی را علاوه بر ویژگی‌های مورد استفاده در اکسپریا زد 3 از جمله ریموت پلی PS4 معرفی خواهد کرد.

زمان عرضه و قیمت احتمالی

انتظار می‌رود که این گوشی هوشمند در ماه مارچ و در روزهای برگزاری کنگره جهانی موبایل معرفی شود و اردیبهشت ماه سال آینده به بازار عرضه گردد و قیمتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار داشته باشد. شما انتظار دارید تا شاهد چه تغییراتی در اکسپریا زد 4 باشید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات