دانشگاه خواجه نصیر لامپ حرارتی مادون قرمز می‌سازد

جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
محققان ایرانی دانشگاه خواجه نصیر در تلاش هستند تا لامپ‌های بسازند که علاوه بر نور حرارت نیز تولید کنند. از این لامپ‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود.
تبلیغات

محمد حسین سیادتی- استاد دانشکده مهندسی و مواد دانشگاه خواجه نصیر و مجری طرح «لامپ‌های صنعتی مادون قرمز» در این باره گفته است:

خاصیت لامپ‌های صنعتی مادون قرمز این است که سطح یک ماده‌ را از دمای اتاق (25درجه سانتیگراد) تا 900 درجه سانتی‌گراد و تنها در یک دقیقه افزایش می‌دهد. یکی دیگر از قابلیت‌های لامپ‌های مادون قرمز تغییر قدرت لامپ بسته به نوع کاربرد است، به طوریکه می‌توان وات این لامپ‌ها را برای هر کاربردی تنظیم و متناسب با آن ساخت.

از لامپ‌های صنعتی مادون قرمز بیشتر در خشک کردن مواد فلزی استفاده می‌شود. برای درک بهتر کاربرد این لامپ‌ها به این مثال توجه کنید: از لامپ‌های مادون قرمز در موارد غیرصنعتی برای خشک شدن سریع رنگ بر روی خودرو در کارخانه‌ها به هنگام رنگ کاری استفاده می‌شود. دلیل استفاده از این فناوری نیز سرعت در خشک شدن رنگ بر روی بدنه‌ی خودرو است. 

لامپ‌های مادون قرمز در لحیم کاری قطعات با تکنولوژی بالا کاربرد دارد. در حال حاضر لامپ‌های مادون قرمز جزء اقلام وارداتی هستند. سالانه بیش از سه میلیون لامپ مادون قرمز از چین و آلمان وارد کشور می‌شود که تولید این لامپ‌ها می‌تواند صرفه جویی ارزی زیادی برای کشور داشته باشد.

محمد حسین سیادتی تولید لامپ‌های صنعتی مادون قرمز را به روش مهندسی معکوس دانسته و گفته است که تا کنون 60 درصد از طراحی این لامپ‌ها پیش‌رفته اما برای تولید این لامپ‌ها بودجه نیاز است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات