با استفاده از محرک‌ها هر روز بیشتر بخوانید

یک‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بسیاری از ما تعداد زیادی کتاب دیجیتال و کاغذی داریم که حتی گاهی پول زیادی برای خرید آن‌ها پرداخته‌ایم٬ اما متاسفانه فرصت کافی برای خواندن آن‌ها پیدا نمی‌کنیم. گاهی شروع به خواندن کتابی می‌کنیم٬ اما به دلیل افزایش مشغله‌ی کاری روزانه فرصت تمام کردن آن پیدا نمی‌شود و مجبور می‌شویم آن را رها کنیم.
تبلیغات

برای حل چنین مشکلی یکی از بهترین راه‌ها٬ استفاده از محرک‌های شرطی کننده برای شروع خواندن کتاب‌هاست تا به این وسیله بتوان از پس لیست بلندبالای کتاب‌هایی که می‌خواهیم آن‌ها را بخوانیم بر آییم. خواندن می‌تواند مثل ورزش کردن به یک عادت روزانه تبدیل شود اما برای ایجاد این عادت نیاز به صرف زمانی برای تقویت آن در مغز است. وقتی شما حتی یک روز از برنامه خواندن یا ورزش خود خارج می‌شوید ریتمی را که پیش از آن در حال شکل‌گیری بود به هم زده‌اید و این موضوع کار را در ادامه برای شما سخت‌تر خواهد کرد.

یکی از جالب‌ترین راه‌هایی که می‌توان برای ایجاد عادت خواندن استفاده کرد گره زدن این عادت به سایر کارهای روزانه است. برای مثال می‌توانید پس از نماز صبح اولین کاری که می‌کنید٬ به خواندن اختصاص دهید. یا پس از خوردن صبحانه ، ناهار یا شام و پس از رفتن به رختخواب (اگر برای خواب رفتن مشکل دارید این مورد را به شخصه توصیه می‌کنم البته سعی کنید از کتاب‌های کاغذی در این موارد استفاده کنید تا نور تبلت یا تلفن هوشمند شما را دچار بیخوابی نکند). با عادت دادن خود به شروع خواندن کتاب پس از این زمان‌ها می‌توانید تا حد زیادی ایجاد ریتم کتابخوانی در مغز خود را سهل الوصول‌تر کنید.

برای دیدن اثرات این روش می‌توانید در نظر بگیرید که برای مثال با استفاده از همین محرک‌هایی که تا به حال مطرح شدند و خواندن چهار یا پنج صفحه در هر زمان از روز٬ می‌توانید روزانه حداقل 20 صفحه از کتاب مورد علاقه خود را بخوانید که برای شروع آمار بسیار خوبی است.

البته نمی‌توانید انتظار داشته باشید که هر روز بتوانید یک کتاب را تمام کنید اما به شخصه برای برخی از کتاب‌ها روزی 20 صفحه هم برای من کافی بوده تا بتوانم کتاب را در عرض یک ماه به اتمام برسانم. اگر شما همواره در رفت و آمد هستید یا وقت نهارتان را به تنهایی سپری می‌کنید به جای اینکه با تلفن هوشمند خود به اتلاف وقت بپردازید قدری تنبلی را کنار گذاشته و شروع به خواندن یک کتاب کنید. فراموش نکنید تنها چیزی که در این روش به آن نیاز دارید صرف دو یا سه هفته‌ی دشوار اولیه بدون بهم زدن ریتم است، اگر ریتم کتابخوانی شما بهم خورد لطفا مجددا شروع کنید و ناامید نشوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات