قطر سومین پیست فرمول یک را در حاشیه‌ی خلیج فارس احداث می‌‌کند

جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
شاید ۲۰ سال پیش کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی غرش موتور خودروهای فرمول یک در خاورمیانه طنین‌انداز شود؛ حال آنکه پس از احداث ۲ پیست در بحرین و امارات متحده‌ی عربی، قطر نیز درصدد ساخت سومین پیست فرمول یک در حاشیه‌ی خلیج فارس است.
تبلیغات

قطر اعلام کرده که درصدد ساخت سومین پیست فرمول یک در حاشیه‌ی خلیج فارس است. پس از آنکه بحرین در سال ۲۰۰۴ با ساخت پیست بحرین گرند پریکس، مسابقات فرمول یک را به خاورمیانه آورد، شیخ‌ نشین‌های جنوبی نیز در ابوظبی دست به کار شده و دومین پیست منطقه را در پایتخت امارات احداث کردند؛ بطوریکه از سال ۲۰۰۹ ابوظبی گرند پریکس نیز میزبان مسابقات فرمول یک شد. حال قطری‌ها نیز دوست دارند علاوه بر میزبانی جام‌‌جهانی ۲۰۲۲، میزبان مسابقات فرمول یک نیز باشند.

قطر که از نظر جغرافیایی بسیار کوچک است، سابقه‌ی میزبانی از مسابقات موتو جی‌پی را از سال ۲۰۰۴ در کارنامه دارد. این کشور علاوه بر مسابقات موتو جی‌پی میزبان مسابقات دیگری نظیر سری مسابقات جی‌پی مستر، جی‌پی ۲ آسیا و مراسم اهدای جوایز فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی بوده است.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط اتواسپورت، قطری‌ها در پی آن هستند تا پیستی مشابه موناکوی فرانسه احداث کنند. همانطور که می‌دانید پیست موناکوی فرانسه متشکل از خیابان‌های شهری است که در روز‌های مسابقه کاملا در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد. قطر در نظر دارد تا این پیست را درون شهر جدید لوسیل (Lusail) که در دست ساخت است، ایجاد کند. شهر لوسیل با هدف میزبانی از جام‌جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ میلادی با در اختیار داشتن ورزشگاهی ۸۰٫۰۰۰ نفری احداث می‌شود.

البته اعطای میزبانی مسابقات فرمول یک به قطر نیاز به تایید نهایی و تصمیم تیم برگزاری این مسابقات دارد. هرچند بحرینی‌ها نقشی در این امر ندارند، اما در اتخاذ این تصمیم تاثیرگذار هستند، از این‌رو قطر در صورتی می‌تواند میزبانی مسابقات فرمول یک را به دست آورد که دیگر امیرنشین کوچک عربی موافق باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات