اپل در آینده از پردازنده‌ی ساخت خود در کامپیوترهای مک استفاده خواهد کرد

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
اپل از پردازنده‌های Ax خود در ابزارهای موبایل مبتنی بر iOS بهره می‌برد. این کمپانی در زمینه‌ی طراحی SoC عالی عمل کرده و حالا KGI پیش‌بینی می‌کند که در آینده، این شرکت نیازی به استفاده از پردازنده‌های اینتل در کامپیوترهای مک نخواهد داشت.
تبلیغات

در شرایطی که اکثر تولیدکنندگان موبایل و تبلت به کوالکام و شرکت‌هایی نظیر آن نیاز دارند تا پردازنده‌ی مورد نیاز محصولات‌شان را تامین کند، اپل صاحب معماری اختصاصی خود است که به موجب آن تراشه‌های خانواده‌ی Ax طراحی و تولید می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا سخت‌افزار اپل، حداکثر سازگاری را با نرم‌افزارش داشته باشد، هزینه‌های تولید محصول نهایی کاهش یابد و از همه مهم‌تر وابستگی زمان عرضه‌ی محصول به تولیدکننده‌ی پردازنده به حداقل برسد. به عنوان مثال به دلیل تاخیر اینتل در عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های این شرکت بارها زمان عرضه‌ی محصولات مبتنی بر آن با تاخیر روبرو شده است.

مقاله مرتبط: SoC چیست؟ چه تفاوتی با CPU دارد؟ معماری ARM چیست؟ چه تفاوتی با x86 اینتل دارد؟

البته پردازنده‌های Ax اپل هر چند در دنیای موبایل جزو بهترین‌ها هستند، اما از نظر قدرت و بازده هنوز فاصله‌ی زیادی با پردازنده‌های دسکتاپ ساخت اینتل دارند. با این حال پیشرفت این پردازنده‌ها خارق‌العاده است و تقریبا هر نسل نسبت به نسل قبل بیش از دو برابر سریع‌تر می‌شوند. در همین راستا، KGI پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۱۶ اپل حداقل در یکی از محصولات خانواده‌ی مک از پردازنده‌ی غیراینتلی ساخت خود بهره خواهد برد. این موسسه‌ی تحلیل بازار معتقد است که مک‌بوک‌ایر احتمالا اولین محصول اپل از خانواده‌ی کامپیوترهای مک خواهد بود که به پردازنده‌ی Ax مجهز می‌شود. این موسسه‌ی اولین پردازنده‌‌ای که در کامپیوتر مک استفاده خواهد شد را A10 می‌داند. اپل در آیفون ۶ و آیپد ایر ۲ از پردازنده‌ی A8 بهره برده است.

 این موسسه‌ی قدرت پردازنده‌ی A10 را چیزی بین پردازنده‌های اتم و Core i3 اینتل می‌داند که برای یک اولترابوک کافی به نظر می‌رسد. اما برای کامپیوترهای رده‌بالای مک همچنان پردازنده‌ی اینتل استفاده خواهد شد.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۶ پردازنده‌های A10 براساس لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات