علی‌رغم کاهش شتاب رشد کاربران، فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی است

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
فیس‌بوک همچنان به‌عنوان محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا شناخته می‌شود. هرچند سرعت رشد تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی کاهش یافته، اما همچنان به‌عنوان پرکاربرترین شبکه‌ی اجتماعی شناخته می‌شود. کاربران آمریکایی در کنار فیس بوک از شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز استفاده می‌کنند که به رشد این سرویس‌ها نیز کمک کرده است.
تبلیغات

براساس اطلاعات منتشر شده توسط موسسه‌ی تحقیقاتی Pew، علی‌رغم کاهش شتاب رشد فیس‌بوک، این شبکه‌ی اجتماعی همچنان به‌عنوان پرکاربرترین سرویس اجتماعی موجود در اینترنت شناخته می‌شود. آمریکایی‌ها در کنار فیس‌بوک از شبکه‌های اجتماعی دیگری نظیر توئیتر، لینکداین، پینترست و اینستاگرام نیز استفاده می‌کنند که این موضع باعث افزایش تعداد کاربران این شبکه‌های اجتماعی نیز شده است.

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، فیس‌بوک به مرحله‌ی بحرانی از تعداد کاربران رسیده و گزارش‌های منتشر شده در مورد تغییرات در تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی نیز مهر تاییدی بر این ادعا است. با توجه به آمار منتشر شده توسط پو، می‌توان به روشنی دید که آمار کاربران فیس‌بوک از سال ۲۰۱۳ میلادی تغییر چندانی نکرده است. از معدود تغییرات در آمار کاربران فیس بوک، افزایش تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی در سنین بالا است.

براساس اطلاعات منتشر شده سن ۵۶ درصد از کاربرانی که از طریق وب به فیس‌بوک مراجعه می‌کنند، ۶۵ سال یا بیش از آن است.

اخیرا مطالب بسیاری در مورد عدم فعالیت پر رنگ نوجوانان در فیس‌بوک منتشر شده که تمام اطلاعات فوق این موضوع را تایید می‌کند. برای مثال، اندرو واتس ۱۹ ساله، فیس‌بوک را به یک وعده‌ شام با حضور تمام اعضای خانواده تشبیه کرده که نمی‌توان آن را ترک کرد. از نظر این نوجوان آمریکایی، فیس‌بوک در میان کاربران نوجوان یک سرویس اجتماعی مرده است.

شاید فیس‌بوک جنبه‌ی هیجان‌انگیز بودن خود را همچون گذشته نداشته باشد، اما کاربران آن فعال هستند. بیش از ۷۱ درصد از کاربران اینترنت آمریکا در اینترنت هستند که این آمار در مقایسه با آگوست ۲۰۱۳ تغییر چندانی به خود ندیده است. ۷۰ درصد از کاربران فیس‌بوک روزانه به این سرویس سر می‌زنند که در مقایسه با آمار ۶۳ درصد سال ۲۰۱۳ رشد کرده است. ۴۵ درصد از کاربران فیس‌بوک چندین بار در روز به این شبکه‌ی اجتماعی مراجعه می‌کنند.

در آمریکا ۲۸ درصد از کاربران آنلاین تنها از یک شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند که از این تعداد ۷۹ درصد فیس بوک را به‌عنوان شبکه‌ی اجتماعی خود برگزیده‌اند.

استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی در کنار فیس‌بوک

هرچند فیس‌بوک همچنان به‌عنوان پرکاربرترین شبکه‌ی اجتماعی شناخته می‌شود، اما آمریکایی‌ها سایر سرویس‌های موجود را نیز در کنار این سرویس اجتماعی مورد استفاده قرار می‌دهند. در حال حاضر ۵۲ درصد از آمریکایی‌ها از دو یا چند شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند که در مقایسه با آمار ۴۲ درصدی سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است.

SN 1

در مورد عدم علاقه‌ی جوانان به فیس‌بوک می‌توان به این موضوع اشاره کرد که نوجوانان و جوانان فیس‌بوک را ترک نکرده‌اند، بلکه توجه آن‌ها به سایر سرویس‌های اجتماعی جلب شده است. براساس آمار‌های منتشر شده، اینستاگرام از محبوبیت بالایی در میان جوانان برخوردار است. میزان کاربران اینستاگرام ۹ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر نیمی از کاربران جوان اینترنت که بین ۱۹ تا ۲۹ سال دارند، در اینستاگرام عضو هستند و نیمی از این تعداد نیز بصورت روزانه حساب کاربری خود را چک می‌کنند.

لینکداین نیز رشد خوبی را از نظر تعداد کاربران تجربه کرده است. برای اولین بار تعداد کاربران این سرویس با دارا بودن مدرک تحصیلی کالج به ۵۰ درصد کل کاربران رسیده است. توئیتر و پینترست نیز با رشد خوبی روبرو بوده‌اند. از نظر تعداد کاربران زن در مقابل مرد در پینترست، کفه‌ی ترازو به سمت بانوان سنگینی می‌کند، چراکه ۴۲ درصد از خانم‌های آنلاین عضو پینترست هستند در حالی که این آمار برای جنس مخالف برابر ۱۳ درصد آمار مردان آنلاین است.

توئیتر از نظر کاربران فعال با کاهش روبرو بوده است. در حال حاضر تنها ۳۶ درصد از کاربران توئیتر بصورت روزانه به این سرویس سر می‌زنند، در حالی که تعداد کاربران فعال این سرویس در سال ۲۰۱۳ برابر ۴۶ درصد از کل کاربران بود. توئیتر یکی از پنج شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار در آمریکا است، اما کاهش تعداد کاربران فعال این شبکه‌ی اجتماعی گویای این موضوع است که مشکلات موجود در این سرویس همچنان به قوت خود باقی است. از جمله‌ی این مشکلات می‌توان به سخت بودن فرآیند ثبت نام و یافتن دوستان اشاره کرد.

پو داده‌های خود را براساس تحقیقات متعددی که با تمرکز روی کاربران آمریکایی صورت گرفته، شکل داده است. سن ۸۱ درصد از کاربران مورد سوال ۱۸ سال یا بیشتر بوده است.

SN 2

نظر شما در خصوص شبکه‌های اجتماعی چیست؟ شما از کدامیک از سرویس‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات