آیا دیفرگ کردن هارد دیسک یک امر ضروری است؟

پنج‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
یکی از توصیه‌هایی که می‌توان در بین انواع راهکارها برای سریع‌تر شدن عملکرد کامپیوتر یافت، دیفرگ کردن هارد پی‌سی است. اما آیا به واقع استفاده از ابزاری به نام دیفرگ یکی از نیازهای ضروری است؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 امروزه با استفاده از انواع سیستم‌عامل‌های مدرن، دیگر نیازی به استفاده از گزینه‌ی دیفرگ نیست. امروزه صنعت کامپیوتر در جهت بالا بردن سرعت و تسهیل استفاده از گجت‌ها حرکت می‌کند، از این‌رو نیاز به مراقبت و استفاده از انواع ابزار‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جانبی به منظور بهبود عملکرد گجت‌ها در حال از بین رفتن است. در ادامه به بررسی دلایل این موضوع خواهیم پرداخت.

استفاده از انواع حافظه‌های SSD

در صورتی که در پی‌سی خود از انواع حافظه‌های SSD‌ استفاده می‌کنید، پس دیگر نیازی به ابزار‌های دیفرگ خود سیستم‌عامل یا نرم‌افزار‌های جانبی که بدین منظور توسعه‌ یافته‌اند، ندارید. ویندوز ۷ و ۸ به قدری هوشمند هستند که در صورت تشخیص استفاده از حافظه‌ی SSD، گزینه‌ی دیفرگ را غیرفعال می‌کنند.

در صورتی که از ویندوز ویستا استفاده می‌کنید، باید از غیرفعال بودن دیفرگ خودکار در قسمت تنظیمات اطمینان حاصل کنید. اما اگر هنوز از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کنید، باید از خود بپرسید که چرا سخت‌افزاری گران قیمت را با یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌عامل‌ها مورد استفاده قرار می‌دهید؟ حداقل در این شرایط می‌توانید به یکی از نسخه‌های جدید لینوکس مراجعه کرده و از آن استفاده کنید تا هماهنگی بیشتری با سخت‌افزارتان داشته باشد.

استفاده از ویندوز 7 یا 8

در صورتی که از ویندوز 7، 8 یا حتی ویستا استفاده می‌کنید، پس در این صورت ابزار دیفرگ در سیستم‌عامل شما بصورت پیش‌فرض، برای اجرا بصورت برنامه‌ریزی شده تنظیم شده است. معمولا زمان تنظیم شده برای انجام دیفرگ ساعت ۱ بامداد روز چهارشنبه است که می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات ابزار دیفرگ ویندوز، آن را ببینید. با اجرای ابزار مربوط به دیفرگ، وضعیت هارد خود را در آخرین دیفرگ مشاهده خواهید کرد.

برای مثال همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، آخرین دیفرگ چند روز پیش انجام شده و براساس شواهد موجود می‌توان به این نتیجه رسید که عمل دیفرگ، طبق برنامه‌ریزی انجام شده بدون کوچک‌ترین مشکلی صورت می‌پذیرد.

DefragInt

در صورتی که پس از هر بار استفاده از پی‌سی خود آن را خاموش می‌کنید، پس احتمال دیفرگ شدن هارد براساس برنامه‌ریزی انجام شده تقریبا نزدیک به صفر است. البته در این حالت نیز مشکل چندان جدی هارد شما و بصورت کلی کامپیوترتان را تهدید نمی‌کند و می‌توانید بصورت دستی این ابزار را اجرا کرده و از آن استفاده کنید.

ویندوز ایکس‌پی

با توجه به اینکه ویندوز ایکس‌پی سیستم‌عاملی متعلق به ده سال پیش است، از این‌رو این نسخه فاقد گزینه‌ای برای تنظیم اجرای دیفرگ بصورت برنامه‌ریزی شده و خودکار است، پس باید هر از گاهی ابزار دیفرگ را اجرا کنید. البته فاصله‌ی زمانی اجرای این ابزار بستگی به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از کامپیوترتان دارد. در صورتی که جزو افرادی هستید که همیشه در حال استفاده از پی‌سی خود هستید و کارهایی چون دانلود، ویرایش، ایجاد و حذف فایل‌ها را انجام می‌دهید، پس حداقل باید یک بار در هفته، هارددیسک کامپیوتر خود را دیفرگ کنید.

 آیا نرم‌افزارهای مدیریت هارد دیسک جانبی عملکرد بهتری دارند؟

در صورتی که سری به وب‌سایت‌های دانلود نرم‌افزار بزنید، با انواع نرم‌افزار‌های مدیریت هارددیسک روبرو خواهید شد که یکی از قابلیت‌های آن امکان دیفرگ کردن هارد است. معیار خاصی برای سنجش کاربردی بودن این نرم‌افزار‌ها وجود ندارد و نمی‌توان به روشنی این نرم‌افزار‌ها را رتبه‌بندی کرد. اما وجود قابلیت‌هایی چون دیفرگ در زمان بوت شدن و کاهش زمان بوت شدن سیستم نشان از این دارد که این نرم‌افزارها در مقایسه با ابزار پیش‌فرض موجود در ویندوز، بهتر عمل می‌کنند. این برتری را باید وابسته‌ به امکانات بیشتری خواند که این نرم‌افزار‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در کنار امکان دیفرگ کردن هارد، این نرم‌افزار‌ها ابزار‌هایی را نیز برای دیفرگ کردن و رفع مشکلات رجیستری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در سال‌های گذشته تولیدکنندگان هارددیسک‌های خود را از نظر سرعت خواندن و نوشتن تصادفی بهبود داده‌اند و از این‌رو لزوم استفاده از ابزار‌هایی چون دیفرگ نیز کاهش یافته است. شاید عدم دیفرگ کردن هارد دیسکی که ده سال پیش تولید شده منجر به ریستارت شدن متناوب پی‌سی شود، اما این موضوع درباره‌ی هاردهای امروزی صادق نیست. یکی دیگر از عواملی که استفاده از چنین ابزار‌هایی را غیرضروری جلوه می‌دهد، ظرفیت بالای هاردهای امروزی است که با در اختیار گذاشتن فضای ذخیره‌سازی بیش از میزان مورد نیاز، لزوم دیفرگ کردن هارد را کاهش می‌دهد. از این‌رو در صورتی که از آخرین سخت‌افزار موجود در بازار استفاده می‌کنید، پس نیاز چندانی به استفاده از ابزار‌های مدیریت هارد ندارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات