۱۱ دی: سالگرد مرگ هاینریش هرتز دانشمند و فیزیکدان سرشناس آلمانی

پنج‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
یکم ژانویه سال ۱۸۹۴ درست ۱۲۱ سال پیش هاینریش رودولف هرتز فیزیکدان سرشنان آلمانی دیده از جهان فروبست. این دانشمند، نخستین کسی بود که توانست وجود امواج الکترومغناطیس را اثبات کند و به احترام وی یکای سنجش بسامد، هرتز نامگذاری شده است.
تبلیغات

هاینریش رودولف هرتز در تاریخ ۲۲ فوریه سال ۱۸۵۷ در شهر هامبورگ متولد شد. پدر هاینریش٬ گوستاو فردیناند هرتز یکی از وکلای سرشناس آلمان بود که بعدها به مقام سناتوری نیز رسید و پدر بزرگ پدری هاینریش از بانکداران سرشناس و خوشنام آلمان بود. هاینریش هرتز تحصیلاتش را در شهر هامبورگ در مقطع ابتدایی و متوسطه به پایان رساند. وی به شدت به مطالعه و علم علاقه‌مند بود و برای اینکه بتواند کتب علمی قدیمی از دانشمندان شرقی را مطالعه کند زبان عربی و سانسکریت را فراگرفت. هرتز برای ادامه تحصیل در دانشگاه به شهرهای مونیخ، برلین و درسدن رفت و زیر نظر دانشمندان بزرگی نظیر گوستاو کیرشهف و هرمان ون هلموتز به تحصیل پرداخت.

هاینریش هرتز سال ۱۸۸۰ موفق به دریافت دکترای خود از دانشگاه برلین شد و بعد از آن به مدت سه سال در این دانشگاه زیر نظر هلموتز برای دوره فوق دکترا به تحصیل و تحقیق ادامه داد. بعد از این دوره به عنوان استاد وارد دانشگاه کیل شد و بعد از چندی در سال ۱۸۸۵ در دانشگاه کارلسروهه مشغول به تحقیق و تدریس شد. در همین دوران هاینریش هرتز ازدواج کرد و حاصل این ازدواج سه فرزند بود که از میان آنها ماتیلدا کارمن هرتز بعدها یکی از سرشناسترین و تاثیرگذارترین زیست شناسان دنیا شد. سال ۱۸۸۹ هاینریش هرتز به عنوان استاد فیزیک و رئیس دپارتمان فیزیک موسسه بون منسوب شد و تا سال ۱۸۹۴ در این موسسه مشغول به کار بود. هرتز در همین دوران کتاب معروف اصول مکانیک را منتشر کرد. سال ۱۸۹۲ متاسفانه هاینریش هرتس به بیماری میگرن دچار شد. وی اولین کسی بود که توانست امواج الکترومغناطیس را به ثبت برساند اگرچه تصور می‌کرد دستاوردهای علمی که در این خصوص بدست آورده از اهمیت زیادی برخوردار نیستند، اما باگذشت زمان اهمیت آن دستاوردها مشخص شد و دنیای امروز بشر را تحت تاثیر قرار داد.

اول ژآنویه سال ۱۸۹۴ هاینریش هرتز در حالی که فقط ۳۶ سال سن داشت دیده از جهان فروبست. باوجود عمرکوتاه علمی این دانشمند بزرگ دستاوردهای وی در تاریخ علم جاودان خواهد ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات