مروری بر ویژگی‌های منحصر بفرد گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت اج

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
مطالعه 9 دقیقه
فبلت پرآوازه‌ی گلکسی نوت ۴ سرانجام معرفی شد و طی مراسم مربوط به آن، سامسونگ با رونمایی از دو دستگاه در نمایشگاه IFA 2014 همه‌ی ما را غافلگیر کرد. گلکسی نوت اج مسلما یکی از غیرمنتظره‌ترین دستگاه‌های ارائه شده در این نمایشگاه بود. در این مقاله با زومیت همراه باشید تا در نهایت جمع‌بندی داشته باشیم از ویژگی‌های جدید گلکسی نوت ۴ و گلکسی نوت اج سامسونگ.
تبلیغات

 هر دو دستگاه نوت ۴ و نوت اج از نظر ماهیت در شاخه‌ی فبلت‌ها دسته‌بندی می‌شوند؛ دسته‌بندی که سامسونگ خود آغازکننده‌ی رونق آن بود. صفحه‌نمایش 5.7 اینچی (5.6 اینچ در اج) با رزولوشن Quad HD که مشخص شد لقب برترین نمایشگر دنیای موبایل تا حدود زیادی برازنده‌ی آن است رزولوشن تصویر 2560 × 1140 پیکسل را برای کاربر فراهم می‌کند تا تصاویر ساخته و پرداخته شده توسط این نمایشگر، تفاوتی با یک کاغذ چاپ شده با کیفیت بالا نداشته باشند. این دستگاه‌ها همچنین به لطف پردازنده‌ی اسنپدراگون 805 به کار رفته بعنوان قلب پردازشی، بسیار قدرتمند هستند. سامسونگ موفق شده با ارائه‌ی این دو دستگاه، لقب اولین سازنده‌ی مطرح که از چیپ‌های جدید کوالکام بهره برده را از آن خود کند. به این مشخصات، دوربین پیشرفته‌ی 16 مگاپیکسلی را نیز اضافه کنید که از  OIS بهره برده و به لطف آنچه در گلکسی اس 5 شاهدش بودیم، از هم‌اکنون می‌توان آن را از بهترین‌ها تصور کرد.

اما در خصوص ویژگی‌های جدید منحصر بفرد این دو دستگاه چه می‌دانیم؟ به خواندن مقاله ادامه دهید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیار‌تان قرار دهیم.

۱- گوشه‌ی منحنی Note Edge سه ویژگی اصلی به همراه دارد

اول از همه آنکه با استفاده از بخش خمیده‌ی تعبیه شده در نمایشگر گلکسی نوت اج، شما قادر خواهید بود اعلان‌های موجود را بدون نیاز به روشن کردن تمام صفحه و تنها از بخش خمیده بررسی کنید؛ این قابلیت موجب صرفه‌جویی در مصرف باتری خواهد شد. دوم اینکه، شما به سادگی قادر خواهید بود بروزرسانی‌ها و پست‌های ارائه شده بر بستر شبکه‌های اجتماعی و نیز سایر اعلان‌های مربوط به اپلیکیشن‌ها را با سرعت بیشتر و سرراست‌تر مورد مطالعه قرار دهید. و در نهایت، با استفاده از گوشه‌ی منحنی در گلکسی نوت اج، یک لایه‌ی اضافی از اعمال کنترل بر روی دستگاه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که ضمن ارائه‌ی کلیدها و سایر ویژگی‌های قابل شخصی‌سازی، روش تعامل با گوشی را گسترش می‌دهد.

That-wrap-around-edge-on-the-Note-Edge-comes-with-three-main-features

۲ - با پلاستیک خداحافظی کنید، سلام بر فریم فلزی لوکس

زمانی که مجبور بودیم با بدنه‌های تمام پلاستیکی سامسونگ کنار بیاییم سرانجام به پایان رسیده است. بله شاید بتوان گفت یکی از غیرممکن‌ها بالاخره ممکن شد و نوت 4 و نوت اج هر دو از یک فریم فلزی مستحکم برخوردار شدند. این موضوع تنها به همینجا ختم نشده و سامسونگ احساس منتقل شده توسط کلید خانگی دستگاه را نیز به شکل قابل توجهی بهبود داده تا دیگر همچون گذشته ضعیف به نظر نرسند. جنس پنل پشتی نیز همچنان همان چرم مصنوعی است که البته در ترکیب با ساختار جدید کاملا شیک و جذاب به نظر رسیده و در عین حال از معایب بدنه‌ی تمام‌فلزی نیز جلوگیری به‌عمل آورده است.

All-new-design-say-goodbye-to-plastic-welcome-a-premium-metal-frame

۳- اولین همراه شناخته‌شده‌ی اسنپدراگون 805

پیش‌تر نیز ذکر کردیم که هر دو دستگاه گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت اج به سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 805 مجهز شده‌اند. اما جالب است بدانید که این چیپ نه تنها قدرتمندتر بوده و بر روی فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتز فعالیت می‌کند، بلکه از نظر مصرف انرژی نیز بهینگی بالاتری در مقایسه با چیپ‌های قبلی دارد. یک حقیقت دیگر که احتمالا به لطف نسخه‌های قبلی گلکسی نوت در خصوص Note 4 و Note Edge نیز با آن آشنا هستید، ارائه‌ی این دستگاه‌ها در دو نسخه‌ی متفاوت است. نسخه‌ی دیگر گلکسی نوت جدید از چیپ پردازشی Exynos اختصاصی خود سامسونگ بجای چیپ کوالکام بهره می‌برد. این چیپ اکسینوس 5433 نام داشته که یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای با معماری big.LITTLE آرم است. 4 هسته از 8 هسته‌ای این پردازنده، Cortex A7 (به استناد برخی منابع Cortex A53)بوده که به منظور بهینگی بر روی فرکانس 1.3 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و 4 هسته‌ی دیگر برای کاربردهای سنگین‌تر از نوع Cortex A15 (به استناد برخی منابع Cortex A57) بوده و بر روی فرکانس کاری 1.9 گیگاهرتز تنظیم شده‌اند.

Snapdragon-805-a-first

۴- شارژ شدن تا 50 درصد تنها در 30 دقیقه

سامسونگ در پرچمداران جدید خود قید استفاده از پورت microUSB 3.0 را به دلیل کاربرد کم آن‌ها زده و آن را با پورت بسیار جمع‌ و جورتر microUSB 2.0 که ظاهر بهتری به دستگاه می‌دهند عوض کرده است. اما این مساله به قیمت فدا کردن سرعت شارژ دستگاه تمام نشده و به لطف تکنولوژی Quick Charge 2.0 کوالکام که البته سامسونگ پیاده‌سازی مختص خود را برای آن اعمال کرده، سامسونگ قادر است باتری گلکسی نوت‌های جدید را تنها در عرض 30 دقیقه تا نصفه پر کند.

Rapid-charging-charge-up-to-50-in-just-30-minutes

۵- دوربین 16 مگاپیکسلی مجهز به OIS و سنسور IMX240 سونی

گوشی‌هوشمند گلکسی اس 5 سامسونگ به یک دوربین 16 مگاپیکسلی تاثیربرانگیز با سنسور ایسوسل خود سامسونگ مجهز شده بود. اما در گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت اج شاهد جایگزین شدن این سنسور با IMX240 ساخته‌ی دست سونی هستیم. این سنسور نیز 16 مگاپیکسلی بوده که البته قابلیت لرزشگیر اپتیکال تصویر به آن افزوده شده است که کمک بزرگی در شرایط نور کم و ضبط باکیفیت ویدیو خواهد بود. اندازه‌ی سنسور در حقیقت اندکی کوچک‌تر شده (1/2.6 اینچ در مقابل 1/2.5 اینچ) که البته بسیار جزئی بوده و همچنان کیفیت خوب خود را می‌تواند به رخ بکشد. جالب است بدانید که سامسونگ همچنین عدسی‌ها را نیز جایگزین کرده و لنز وسیع‌تر f/2.0 را برای جذب بهتر نور تعبیه کرده است.

16-megapixel-camera-with-OIS-and-a-Sony-IMX240-sensor

۶- عمر باتری 7 درصد بهینه‌تر با وجود صفحه‌ی Quad HD

 باور این مساله دشوار است که باتری 3220 میلی آمپرساعتی گلکسی نوت 4 که تقریبا با همان 3200 میلی آمپرساعتی به کار رفته در گلکسی نوت 3 یکسان است بتواند همان بازده انرژی را در دستگاه جدید ارائه کند. هرچه باشد در گلکسی نوت 4 با صفحه‌نمایش Quad HD با بیش از 500 پیکسل بر اینچ روبرو هستیم که مصرف انرژی بسیار بالاتری در قیاس با 1080p پیشین خواهد داشت. در هر صورت به لطف پردازنده‌ی بهینه‌تر و نیز بهبودهای اعمال شده توسط سامسونگ، به نظر می‌رسد این مساله حقیقت دارد. در حقیقت سامسونگ مدعی است که گلکسی نوت 4 تا 7 درصد بیشتر از نسل پیشین خود شما را از نظر عمر باتری همراهی خواهد کرد. بنابراین مشتاقانه منتظر دستیابی به نتایج تست این مساله خواهیم بود.

Battery-life-7-better-despite-Quad-HD-screen

۷- قلم استایلوس بهتر

 قلم S Pen جدید نیز خود از قلم نیوفتاده و این مجموعه‌ی جدید و بهبود یافته از نوآوری‌ها را با حساسیت بیشتر و بهتر، قابلیت‌های ردیابی حرکتی و نرم‌افزار بهبود یافته همراهی می‌کند. در نسخه‌ی جدید قلم استایلوس گلکسی نوت ۴ شاهد چندوظیفگی ساده‌تر در قسمت کپی و پیست میان اپلیکیشن‌ها و گزینه‌ای برای پین کردن سریع یادداشت‌های مختصر به صفحه‌ی خانگی هستیم.

S-Pen-better

۸- سنسورهای منحصربفرد جدید، UV برای سنجش آفتاب و SpO2 برای اکسیژن خون

حسگر UV و عملکرد آن کاملا ساده است. این حسگر سطح تابش اشعه‌ی UV خورشید را اندازه‌گیری کرده و به کمک اپلیکیشن S Health، سطح اشعه‌ی UV محل شما را در حالت‌های پایین، متوسط، بالا، بسیار بالا یا شدید اعلام می‌کند. پس از آن، اپلیکیشن سلامت دستگاه توصیه‌هایی در خصوص کارهای پیشگیرانه‌ای که قادر هستید انجام دهید در اختیار شما قرار می‌دهد که استفاده از کرم ضد آفتاب یا فاصله گرفتن از نور مستقیم خورشید از آن دست هستند. البته برخی شرایط بخصوص نیز در این میان وجود دارد: برای سنجش سطح اشعه‌ی مضر خورشید، لازم است دستگاه خود را برای مدت کوتاهی در زاویه‌ی 60 درجه به سمت خورشید نگاه داشته تا سطح مورد نظر به شکل صحیحی تشخیص داده شود.

گزینه‌ی بعدی یعنی سنجش سطح اکسیژن خون اندکی ترسناک‌تر و پیچیده‌تر بوده و به شما اعلام می‌کند که ممکن است نیاز به رسیدگی‌های پزشکی داشته باشید. البته با این وجود باید توجه داشته باشید که گلکسی نوت 4 یک دستگاه حوزه‌ی پزشکی محسوب نمی‌شود؛ پس بر همین اساس در مواقعی که با هشداری از سوی دستگاه مواجه شدید پیشنهاد می‌کنیم نظر مرجع معتبرتری نظیر یک پزشک را نیز جویا شوید. به زبان ساده، اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون در حقیقت نشان‌دهنده‌ی سطح توانایی هموگلوبین‌های شما برای انتقال اکسیژن به سراسر بدن است.

Sensor-overload-UV-to-measure-sunlight-radiation-SpO2-for-blood-oxygenation

۹- حافظه ذخیره‌سازی گستره از نوع قابل افزایش

گلکسی نوت ۴ و گلکسی نوت اج هز دو در پایه‌ای‌ترین حالت با 32 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی عرضه می‌شوند که البته به لطف پشتیبانی از microSD قادر خواهید بود به میزان 128 گیگابایت (برخی منابع به 64 گیگابایت اشاره دارند) دیگر نیز بر ظرفیت آن بیافزایید.

Plentiful-storage-and-expandable

۱۰- تاریخ عرضه‌ی گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت اج

خب بالاخره این دو محصول ممتاز چه زمانی راهی قفسه‌ی فروشگاه‌ها خواهند شد؟ انتظار می‌رود عرضه‌ی گلکسی نوت 4 از ماه آینده‌ی میلادی (اکتبر) یعنی اواسط مهرماه آغاز شود در حالی که احتمالا گلکسی نوت اج اندکی دیرتر و در بازه زمانی اکتبر تا نوامبر روانه‌ی بازارهای منتخب خواهد شد. بنابراین شاید بخواهید از هم‌اکنون پس‌اندازهای خود را برای خرید یکی از آن‌ها آماده کنید.

Samsung-Galaxy-Note-4-and-Note-Edge-release-date

توصیه می‌کنیم نگاه نزدیک زومیت به گلکسی نوت 4 و نیز نوت اج را از دست ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات