با وجود نزدیک شدن به انتشار ویندوز 9 هنوز خبری از آفیس لمسی نیست

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۱
مطالعه 5 دقیقه
تقریباً ۲ سال از زمان عرضه‌ی ویندوز ۸ مایکروسافت، اولین نسخه از ویندوز با تمرکز روی ابزار‌های لمسی می‌گذرد. در این فاصله ویندوز مایکروسافت با ۲ بروزرسانی بزرگ روبرو شده است؛ اما هنوز خبری از نسخه‌ی لمسی آفیس نیست و این مساله را می‌توان یکی از مشکلات و مسائل بزرگ کمپانی مایکروسافت برشمرد.
تبلیغات

این روزها با افزایش استفاده از ابزار‌های لمسی، دیگر کسی تمایل به استفاده از نسخه‌های معمولی آفیس ندارد. اما آیا مایکروسافت قادر است تا بازی را به‌نفع خود تغییر دهد؟

گذار مایکروسافت از یک کمپانی موفق نرم‌افزاری با سیطره‌ روی بازار پی‌سی‌ها به سمت ابزار‌های لمسی چندان پرشتاب و موفق نیست. ابزار‌های لمسی این کمپانی سهم کمی از بازار دارند که از جمله‌ دلایل اصلی این موقعیت باید به نبود فروشگاه اپلیکیشن‌های قوی در کنار نبود اپلیکیشن‌های قدرتمند تعیین کننده اشاره کرد. موقعیت ضعیف فروشگاه اپلیکیشن‌های این کمپانی مستلزم تدوین برنامه‌های دقیقی است که مایکروسافت با در پیش گرفتن آن‌ها نقاط ضعف موجود را از بین ببرد.

در طی دو سال گذشته، مایکروسافت با مشکلات زیادی در مورد مجاب کردن توسعه‌دهندگان برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی برای استفاده در ویندوز مواجه بوده است.همچنین نام‌ اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های قابل اعتنا در فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز نیز به آرامی در حال رشد است که شاید دلیل آن همکاری نزدیک مایکروسافت با این کمپانی‌ها و پرداخت مبالغی در جهت توسعه ی اپلیکیشن‌ها برای ویندوز باشد.

Win9Int1

اما چیزی که در این بین بسیار جالب توجه است، عدم عرضه‌ی یکی از تعیین‌کننده‌ترین اپلیکیشن‌ها برای این پلتفرم توسط خود مایکروسافت، یعنی آفیس لمسی است. آخرین نسخه‌ی آفیس دو سال پیش با عنوان آفیس ۲۰۱۳ به‌همراه پشتیبانی نصفه و نیمه‌ای از ابزار‌های لمسی منتشر شد. اما چیزی که در این بین این موضوع را جالب‌تر می‌کند، عرضه‌ی آفیس لمسی برای اندروید و iOS و عدم عرضه‌ی آن تا بدین روز برای ویندوز است که به‌نوعی فرصت را برای جذب شماری از کاربران به سمت اکوسیستم ویندوز به مو‌جب آفیس لمسی از دست داده است.

عدم ارائه‌ی آفیس لمسی برای ویندوز از دست دادن طلایی‌ترین موقعیت برای این کمپانی است، چراکه بسیاری از مشتریان تجاری در پی این کمبود، به سراغ محصولات دیگری چون اپلیکیشن‌های گوگل رفته‌اند که می‌توان از هر ابزار و در هر شرایطی به آن‌ها دست یافت، مضاف بر اینکه آفیس ۲۰۱۳ نیز با در مقایسه با این اپلیکیشن‌ها ظاهری قدیمی و بدون در نظر گرفتن نیازهای امروز کاربران به‌نظر می‌رسند.

استفاده از راهکارهای پیشنهادی گوگل نه‌تنها دارای هزینه‌ی کمتری برای استفاده است، بلکه در مرحله‌ی استفاده و اجرا نیز بسیار ساده‌تر از سایر آفیس‌ها است. برای مثال بسیاری استارت‌آپ‌ها ترجیح می‌دهند تا به‌جای استفاده از آفیس، از گوگل‌درایو و امکان ایجاد انواع اسناد در آن استفاده کنند. همچنین نسل‌ جدید کاربران کامپیوتر نیز در همان ابتدای کار به سراغ محصولاتی چون آنچه که گوگل ارائه می‌دهد، می‌روند.

از سویی دیگر، فروش پی‌سی‌ها همچنان با روندی نزولی به پیش می‌رود و اپل از معدود کمپانی‌هایی است که در این زمینه شاخصی صعودی دارد. از سویی دیگر کروم بوک‌ها به‌دلیل سادگی استفاده مورد توجه نهادهای آموزشی چون مدارس قرار گرفته‌اند. وضعیت کنونی را می‌توان به باز گذاشتن گارد مایکروسافت در مقابله با رقبا تشبیه کرد، چراکه کمپانی‌های رقیب با استفاده از امکان اجرای محصولات خود روی تمامی ابزار‌ها در عین حفظ سادگی، در حال پشت سر نهادن ردموندی‌ها هستند.

مایکروسافت تلاش بسیاری را در زمینه‌ی ورود به بازار ابزار‌های لمسی انجام می‌دهد که از جمله‌ی آن باید به محصول فوق‌العاده‌ای چون سرفیس‌پرو ۳ اشاره کرد. البته از جمله‌ نقاط ضعف این دستگاه می‌توان به نبود اپلیکیشن‌های قدرتمند برای انتقال تمام و کمال قدرت سخت‌افزاری اشاره کرد. با کوتاهی در این عرصه، مایکروسافت خود بهترین فرصت را برای پیشی‌گرفتن در اختیار گوگل قرار داده است تا مشتریان موبایل را در اختیار خود بگیرد.

 در مورد پی‌سی‌ها ویندوز ۸ که قابلیت استفاده از صفحات نمایش لمسی را نیز دارد، باید مایکروسافت امکان استفاده از آفیس را برای هر دو حالت میسر کند، بطوریکه در زمان استفاده از ماوس و کیبورد محیطی مناسب آن و در زمان استفاده از صفحه‌ی نمایش لمسی نیز محیطی مدرن و مناسب برای کاربر نمایش داده شود.

حقیقتی که هم‌اکنون در مورد آفیس مایکروسافت صادق است، امکان استفاده‌ی کاربردی از آن برای پی‌سی‌ها و به بیان بهتر با استفاده از ماوس و کیبورد است. با روند رو به گسترش استفاده از ابزار‌های قابل حمل، تبلت‌هایی با قابلیت تبدیل شدن به پی‌سی که اصطلاحاً محصولاتی هیبریدی خوانده می‌شوند، شانس بیشتری برای از میان برداشتن تبلت‌هایی چون آیپد وجود دارد. برای مثال می‌توان به سرفیس‌پرو ۳ مایکروسافت اشاره کرد، هرچند فقر موجود در زمینه‌ی اپلیکیشن‌های کاربردی مانعی بزرگ برای این ابزار‌ها ایجاد کرده است.

اخیراً تصاویری منتسب به نسخه‌ی لمسی پاورپوینت منتشر شده است، هرچند ردموندی‌ها اظهار نظری در این مورد انجام نداده‌اند. انتشار چنین تصاویری را می‌توان به‌عنوان درک پیام خطر از سوی مایکروسافت پنداشت که از این‌رو تلاش‌هایی را در جهت ارائه‌ی نسخه‌ی لمسی انجام می‌دهد.

Win9Int2

یکی دیگر از مشکلات مایکروسافت اختلافات موجود بین تیم‌های توسعه دهنده است که از عوامل مهم تاخیر در ارائه‌ی اینترفیس مدرن برای نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های متعدد این کمپانی است. شاید اگر چنین اختلافاتی موجود نبود و مایکروسافت پس از نمایش اولین تبلت‌ پی‌سی خود در سال ۲۰۰۱ به وادی عرضه‌ی ابزار‌های موبایل قدم گذاشته و به موازات این اقدام نرم‌افزار‌هایی چون آفیس لمسی را نیز ارائه می‌کرد، هم اکنون شرایط طور دیگری رقم خورده بود. هرچند ساتیا نادلا در تلاش است تا با کمرنگ کردن اختلافات کمپانی را به سمت نگرشی واحد در زمینه تقویت مواضع در مورد محصولات لمسی سوق دهد، اما دیر شدن و گذر زمان کار را کمی سخت می‌کند.

Win9Int3

همچنین سیاست‌های دوگانه‌ی مایکروسافت در زمینه‌ی توسعه‌ی اینترفیس جدید در کنار حفظ کاربران پی‌سی در پس‌زمینه‌ی سیستم‌عامل، تاحدودی گمانه‌ها در زمینه‌ی ویندوز آتی این کمپانی را که بنابر شنیده‌ها شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی پیش‌نمایش آن تا پایان ماه جاری خواهیم بود، افزایش داده است.

تبلت‌های ویندوزی در کنار نرم‌افزارهای قدرتمند و تعیین کننده‌ای چون آفیس را می‌توان به‌عنوان بخت اول بازگشت به قدرت برای مایکروسافت خواند، از این‌رو انتشار ویندوز ۹ را باید آخرین فرصت برای عرضه‌ی آفیس لمسی و بازگشت به دوران پرفروغ مایکروساف بدانیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات