سرانجام تکنولوژی Super AMOLED توانست در گلکسی نوت ۴ رنگ‌هایی واقعی به نمایش بگذارد

یک‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
همیشه بزرگترین مشکل نمایشگرهای Super AMOLED رنگ‌های تند و غیر واقعی آن بود. برخی این رنگ‌های تند و جذاب را می‌پسندند و بعضی دوست دارند رنگ‌هایی واقعی‌تری را بر صفحه‌ی تلفن همراه ساخت سامسونگ خود ببینند. تلفن‌هایی مانند Galaxy S4 و Galaxy S5 به ۳ حالت نمایش برای نمایش رنگ‌های طبیعی‌تر مجهز شدند اما این کار هم نتوانست مشکل این تکنولوژی را حل کند، رنگ‌ها بیش از حد سرد می‌شد و به سبز تمایل پیدا می‌کرد.
تبلیغات

هنگامی که تبلت‌های Galaxy Tab S در ابتدای سال جاری معرفی شدند حالتی به نام Basic در آن‌ها ارائه شده بود که ما را غافلگیر کرد، در این حالت نمایشگر رنگ‌هایی بسیار نزدیک به واقعیت ارائه می‌دهد. با راه پیدا کردن این بهبود در تکنولوژی به آینده‌ی نمایشگر‌های سامسونگ بسیار خوش‌بین شدیم.

سرانجام با رسیدن آخرین پرچمدار سامسونگ امکان انجام بعضی از آزمایش‌ها بر روی آن فراهم شد. همانطور که حدس می‌زدیم حالت Basic به خوبی توانست وظیفه‌اش را انجام دهد و رنگ‌هایی بسیار نزدیک به استاندارد مرجع sRGB ارائه داد. البته این‌ها نتایج اولیه هستند زیرا هنوز این دستگاه به بازار عرضه نشده است.

در حالت Basic نوت ۴ گرمای رنگ ایده‌آلی را از خود به نمایش گذاشت و درجه‌ی ۶۵۹۶ کلوین که تقریبا برابر با مقدار مرجع یعنی۶۵۰۰ است را به نمایش گذاشت. معنی این عدد این است که تعادل فوق‌العاده خوبی بین رنگ‌های قرمز و آبی وجود دارد. سومین رنگ اصلی یعنی سبز نیز مقدار مناسبی دارد و مانند محصولات قبلی سامسونگ تمایل به رنگ سبز در نمایشگر به چشم نمی‌خورد.

نتیجه‌ی تست خاکستری دلتا E برابر ۳.۸۴ و دلتا E RGBCMY برابر ۴.۸۶ شد که ثابت می‌کند دقت نمایش رنگ‌ها در نوت ۴ بسیار بالا است. تست دلتا E برای بررسی مقدار خطا در رنگ‌ها به کار می‌رود و به دست آوردن عددی کمتر از ۵ نشان دهنده‌ی خوب بودن کیفیت رنگ نمایشگر است. البته ترجیح می‌دادیم رقمی کمتر از ۳ از این آزمایش نتیجه بگیریم (۱ کمترین تفاوت رنگ در چشم انسان است).

تست خاکستری Galaxy Note 4

همانطور که در نمودار زیر می‌بینید نقاط رنگ اندازه گیری شده در حالت Basic بسیار دقیق و نزدیک به نمودار مرجع هستند. البته اگر از طرفداران رنگ‌های تند و پر جنب و جوش باشید می‌توانید حالت های دیگر نمایش را انتخاب کنید.

سمت راست Cinemaو سمت چپ حالت Basic  را نشان می‌دهد

یک نکته‌ی قابل ذکر دیگر در مورد نوت ۴ سامسونگ وجود دارد، نمایشگر این دستگاه به راحتی قادر است به روشنایی 500 nits برسد بنابراین در مناطق پر نور خوانایی بیشتری در مقایسه با Galaxy S5 خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات